ישראל צריכה שבוע עבודה מקוצר? (צילום: AP)
ישראל צריכה שבוע עבודה מקוצר? | צילום: AP

12 ימים לפני הבחירות לכנסת ה-19 חדשות 2 באינטרנט מציגים בפניכם פרויקט מיוחד: השאלה היומית. לקראת יום הבוחר פנינו אל המפלגות שמקוות לזכות בקול שלכם, וביקשנו מהן להציג את עמדותיהן הברורות בנוגע לנושאים הביטחוניים, מדיניים, כלכליים וחברתיים שעומדים על סדר היום ומעניינים את הציבור הישראלי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בכל יום נחשוף מה חושבים מי שאמורים לייצג את אזרחי ישראל בארבע השנים הבאות על: תקיפה ישראלית באירן, התנצלות בפני טורקיה, שחרור מחבלים תמורת חיילים, פינוי התנחלויות, גיוס בני ישיבות, תחבורה ציבורית בשבת, זכאות לדיור ציבורי, הורדת מחירי הדלק, נישואים חד-מיניים, המאגר הביומטרי, לגליזציה של סמים קלים, חרם על אמנים שלא שירתו בצה"ל ועוד שלל נושאים.

והיום על המוקד: כינון חוקה בישראל

מתלבטים במי לבחור? מצפן הבחירות יגיד לכם

הליכוד-ביתנו: חוקה היא דבר חיוני למדינת ישראל. החוקה תבטיח את זכותו של המיעוט בישראל ואת עתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. שאיפתנו היא לקדם הסכמות ולכונן חוקה, כפי שפעלנו בשנים האחרונות.

העבודה: מפלגת העבודה תפעל לכינונה של חוקה בישראל. במסגרת החוקה יעוגנו זכויות האדם והאזרח ובכללן זכויות חברתיות אשר תבטחנה את זכותו של כל אדם לחינוך איכותי, לבריאות ראויה ולקיום אנושי בכבוד.

הבית היהודי: לא הציגו את עמדתם.

התנועה: היום יותר מאי פעם, ישראל זקוקה לחוקה בשל האיום החמור והמיידי על ערכי הדמוקרטיה במדינת ישראל שאיננה מאפשרת זהות יהודית פעילה וסובלנית. התנועה בראשות ציפי לבני המאמינה בישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית תפעל לשם כינונה של חוקה במדינת ישראל.

ש"ס: לא הציגו את עמדתם

יש עתיד: מפלגת "יש עתיד" תפעל לכינון חוקה בישראל, שתסדיר את היחסים הטעונים בין קבוצות האוכלוסיה השונות במדינת ישראל. חברת מהגרים מפוצלת ומסוכסכת כמו החברה הישראלית, הנאלצת להתמודד מדי יום עם המתח בין שתי הגדרות היסוד שלה - היהודית והדמוקרטית - זקוקה למסמך יסוד רעיוני ומשפטי שיגדיר את האתוס המרכזי שלה ואת הפארמטרים הקשיחים של השותפות בינינו.

מרצ: אחד המרכיבים החשובים בדמוקרטיה פרלמנטרית הוא קיומה של חוקה מחייבת, המבטיחה הגנה על זכויות אדם ואזרח בסיסיות וקובעת מערכת נורמות ועקרונות. חוקי היסוד שנחקקו ביוזמת מרצ, מהווים מהפכה חוקתית ומבטיחים חלק מזכויות היסוד של האדם בישראל, ובראשן את זכותו לחיים, לחרות ולכבוד. השלמת תהליך כתיבת החוקה חייב לכלול הגנה מלאה על כל זכויות האדם והאזרח כולל חקיקת חוק יסוד זכויות חברתיות.

קדימה: שיטת הממשל בישראל יוצרת בעיות משילות חמורות ואינה הולמת את המורכבות והאתגרים המאפיינים את המדינה. בין היתר היא מתאפיינת באי יכולתה של הממשלה ושל השרים לתכנן וליישם מדיניות ובאי יציבות. יש לשאוף לקיים את העקרונות הבאים: חיזוק הממשלה מול הכנסת, שינוי אופן ההצבעה בבחירות לכנסת ובבחירות המקדימות והסדרת חוקי היסודי ומערכת היחסים בין הכנסת לבית המשפט העליון.

מתכוננים ליום הבוחר (צילום: חדשות 2)
מתכוננים ליום הבוחר | צילום: חדשות 2

 

בל"ד: לא הציגו את עמדתם.

יהדות התורה (עמדת ח"כ הרב אייכלר): לעם ישראל יש חוקה אחת והיא חוקת התורה. כל חוקה הסותרת את החוקה שלנו, אינה לגיטימית בעם ישראל.

חד"ש: חד"ש בעד חוקה לישראל, אבל זו צריכה להיות חוקה דמוקרטית ומתקדמת. אם הכנסת הבאה תהיה מאוד ימנית, יכול להיות שלא נתמוך בקידום חוקה בכנסת שתעדן נורמות בעייתיות ופסולות.

רע"ם-תע"ל: לא הציגו את עמדתם.

עוצמה לישראל: ניסיונות שונים לכונן חוקה בהסכמה רחבה נכשלו. התנגדות החרדים מחד ולהבדיל - הערבים, מנעו קבלת ההצעות השונות. הערבים שהשתתפו בדיוני החוקה הצהירו כי כל עוד בג"צ לצידם הם מעדיפים אותו על פני חוקה שתשקף את תפיסת העולם הציונית של רוב המחוקקים. ישראל יכולה להרחיב את חוקי היסוד, או לקבוע חוקה שתעלה בקנה אחד עם תורת ישראל והציונות, או לחילופין לקבוע כי רק בית משפט לחוקה שייבחר על ידי הכנסת יוכל לפסול חוקים שהכנסת חוקקה.

עם שלם: לא הציגו את עמדתם.

עלה ירוק: אנו רואים בחוקה אבן יסוד הכרחית בכל שיטת משטר דמוקרטית. חוקה היא החוזה המגביל את כוחו של השלטון מלדרוס ולפגוע באזרח. בכוונתנו לפעול לקידום כינונה של חוקה בישראל. השלטון הישראלי, בהעדר חוקה ליברלית, פגע פעמים רבות בזכויות אדם בסיסיות, כמו הזכות לחירות ולקניין. פגיעות אלו יכולות להימנע בהינתן חוקה ובית משפט חוקתי. ישראל חייבת לאמץ חוקה ליברלית, מתקדמת וברורה.

הירוקים: ישראל כמדינה דמוקרטית חייבת חוקה שתעגן את העקרונות הדמוקרטיים במסמך מכונן. את זכויות האדם והאזרח, את הפרדת הרשויות, את הפרדת הדת והמדינה ואת עקרונות המשטר הדמוקרטי במדינת ישראל. יש לסיים את תהליך כינונה של חוקה בקדנציה הנוכחית, שתשקף את ההסכמה הרחבה ביותר בחברה הישראלית.

ארץ חדשה: לא הציגו את עמדתם.

מה חושבות המפלגות על:

- תקיפה באירן

- שחרור מחבלים תמורת שבויים ישראלים 

- המאגר הביומטרי

- סמים קלים

- הורדת מחירי הדלק

- התנצלות בפני טורקיה

- דיור ציבורי

- בעיית המסתננים

- ניסויים בבעלי חיים

- הארכת שעון קיץ

- חיוב לימוד מקצועות הליבה

- "תספורות" לבעלי הון

- נישואים חד-מיניים

- שבוע עבודה מקוצר