איך יש לטפל בבעיית המסתננים? (צילום: חדשות 2)
איך יש לטפל בבעיית המסתננים? | צילום: חדשות 2

חודש לפני הבחירות לכנסת ה-19 חדשות 2 באינטרנט מציגים בפניכם פרויקט מיוחד: השאלה היומית. לקראת יום הבוחר פנינו אל המפלגות שמקוות לזכות בקול שלכם, וביקשנו מהן להציג את עמדותיהן הברורות בנוגע לנושאים הביטחוניים, מדיניים, כלכליים וחברתיים שעומדים על סדר היום ומעניינים את הציבור הישראלי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

מתלבטים במי לבחור? מצפן הבחירות יגיד לכם 

בכל יום נחשוף מה חושבים מי שאמורים לייצג את אזרחי ישראל בארבע השנים הבאות על: תקיפה ישראלית באירן, התנצלות בפני טורקיה, שחרור מחבלים תמורת חיילים, פינוי התנחלויות, גיוס בני ישיבות, תחבורה ציבורית בשבת, זכאות לדיור ציבורי, הורדת מחירי הדלק, נישואים חד-מיניים, המאגר הביומטרי, לגליזציה של סמים קלים, חרם על אמנים שלא שירתו בצה"ל ועוד שלל נושאים.

והיום על המוקד: בעיית המסתננים ודרך הטיפול בהם

הליכוד-ביתנו: לא הציגו את עמדתם.

העבודה: מפלגת העבודה דוגלת בזכותה הריבונית של מדינת ישראל לקבוע מי ייכנס בשעריה באופן אשר יבטיח את שמירת צביונה כמדינת הלאום היהודי. לצד זאת, מחויבת המפלגה לשמירה על זכויותיו, ביטחונו וכבודו של כל אדם השוהה במדינה, ובכלל זאת עובדים זרים, מבקשי מקלט, ואף שוהים בלתי חוקיים הזכאים ליחס ראוי מצד השלטונות עד להסדרת יציאתם.

הבית היהודי: בארבע השנים האחרונות נכנסו למדינת ישראל 70,000 מסתננים ממדינות אפריקה. השטף כרגע נפסק הודות לגדר, אולם עדיין יש צורך לטפל ב 70,000 המסתננים שנמצאים בערים השונות: תל אביב, ערד, אילת אשדוד ועוד. על הממשלה לקיים את החלטתה ולהעביר חלק מהמסתננים למתקני שהייה בנגב ובמקביל להמשיך בשיחות עם מדינות אפריקה על החזרתם. נכון להיום מוחזרים כ-100 מסתננים בשבוע, מספר מגוחך גם ביחס לקצב הילודה שעומד על כ-4,000 בשנה. מפלגת הבית היהודי רואה בחומרה רבה את ההזנחה בשכונות החלשות הקורסות חברתית ותשתיתית. ממשלת ישראל צריכה לעשות את כל הצעדים הנדרשים על מנת להוציאם משכונות אלה.

התנועה: יש להבחין בין המסתננים ומהגרי העבודה לבין פליטים מדיניים. יש לעצור את תופעת ההסתננות הלא חוקית של מהגרי עבודה על ידי פתרון יסודי, אך יש להציע מקלט וטיפול לפליטים מדיניים נרדפים כפי שאנו מחויבים על פי אמנת ז'נבה שישראל אשררה. ההזנחה המתמשכת והטיפול הכושל של ממשלת נתניהו בתופעות הפליטים והמסתננים מחייבים טיפול שורש בבעיה.

ש"ס: לא הציגו את עמדתם.

יש עתיד: מפלגת "יש עתיד" תומכת במעצר וגירוש מסתנני עבודה, בהשלמת הגדר ובמניעת כניסתם לישראל.

מרצ: מרצ הציגה תכנית כוללת לטיפול והתמודדות עם מבקשי המקלט בישראל. מרצ מציעה לפעול בכפוף לחוק הבינלאומי ולאמנות שישראל חתומה עליהן. לפיהן יש לבדוק כל בקשה של מבקש מקלט ואם נמצא שאינו זכאי להגדרה כפליט, יש לפעול בצורה מסודרת להחזרתו לארץ המוצא. זאת גם באמצעות פעילות דיפלומטית אינטנסיבית מול מדינות המוצא ובעיקר אריתריאה איתה יש לישראל יחסים.

במקביל אין לכלוא את מבקשי המקלט בדגש על קטינים ויש לאפשר להם קיום בכבוד באמצעות נתינת היתרי עבודה. בהקשר לכך מרצ מתנגדת ל"חוק המסתננים" הדרקוני שמאפשר כליאה של שנים ללא משפט. כמו-כן, בכל מתקן שהייה יש להבטיח תנאים אנושיים ובראשם בריאות ורווחה. מרצ מקווה כי השלמת הגדר בדרום לא תביא רק לפתרון חלקי של הבעיה ולא תיצור בעיות הומאניטאריות. יש לזכור כי במקביל יש לנהוג יד קשה בכנופיות המבריחים וכן למנוע העסקה לא חוקית בתנאי ניצול בתוך ישראל כצעדים משלימים.

קדימה: על ישראל לאמץ מדיניות הגירה עקבית המתואמת עם הסטנדרטים הבינ"ל המקובלים, ראה לדוגמה מדינות האיחוד האירופי המתמודדות עם בעיות דומות ולפעול בתקיפות על פי הן. חובה עלינו בצד ההגנה על אוכלוסיות חלשות שמקום מחייתן ומקורות תעסוקתם נמצאות פעמים רבות מאוימות על ידי גלי ההגירה הלא חוקיים, גם להיות קשובים למחויבותנו לערכים ההומאניים האוניברסאלים, כמו גם לערכים ולהיסטוריה של עמנו ולשנים הרבות בהן היינו אנו עצמנו גרים וזרים בארצות זרות.

יהדות התורה (עמדת ח״כ הרב ישראל אייכלר): הטיפול במסתננים צריך להיות בחמלה ובכבוד וכך להחזירם לארצותיהם.

מתלבטים במי לבחור? מצפן הבחירות יגיד לכם

מתכוננים ליום הבוחר (צילום: חדשות 2)
מתכוננים ליום הבוחר | צילום: חדשות 2

חד"ש: זכותה של כל מדינה לקבוע מי נכנס לתחומיה. אך חובתה להתייחס באופן אנושי למבקשי המקלט הבאים בשעריה, ולקבוע מנגנון שיקבע את מעמדם המשפטי. בנוסף לזה חובתנו להתייחס בצורה אנושית וראויה לאלפי מבקשי החיים מאפריקה שכבר נמצאים בתחומי ישראל. יש לאפשר להם לעבוד במקום העובדים הזרים שצריך להפסיק לגמרי את הייבוא שלהם לישראל. צריך להפסיק את המדיניות המרכזת את מבקשי החיים בשכונות המוחלשות ביותר.

רע"ם-תע"ל: לא הציגו את עמדתם.

עוצמה לישראל: הגדר בדרום בולמת לפי שעה את השיטפון. ייתכן שהמסתננים ימצאו דרכים לעקוף את הגדר (מנהרות, סולמות, דרך ירדן). מעבר לגדר הפיזית חייבת לקום גדר תודעתית. רק אם כל המסתננים הפוטנציאליים ידעו כי ישראל תקיים מדיניות של החזרת כל שוהה בלתי חוקי או מסתנן לארץ מוצאו - תיפסק ההסתננות.

עם שלם: לא הציגו את עמדתם

עלה ירוק: לא די בהשלמת גדר הגבול. לאחר השלמת בניית גדר הגבול יש לפעול לאופציה חוקית שתאפשר העסקה קצובה בזמן (כמה שנים) של פליט בשיטת "דלת מסתובבת". דרך זו גם תהיה הומאנית כלפי מספר רב של פליטים, גם תענה על צרכי השוק המקומי לעבודה זולה וגם תפחית את האינטרס הכספי להסתכן ולחצות את הגבול באופן לא חוקי. את המסתננים הקיימים ניתן באופן חד-פעמי "להלבין" בדרך זו, ובתנאי שבתום תקופת העבודה הם מושבים לארצם או עוזבים לארץ אחרת. כך ניתן להימנע ממבצע גירוש משטרתי יקר ורחב היקף.

הירוקים: מדינת היהודים שקמה על הריסות יהדות אירופה אינה יכולה להפנות גבה לפליטים ממדינות אחרות. על ישראל לשתף פעולה ולסייע לפליטים המחפשים מקלט כפי שמגדירות זאת אמנות בינלאומיות.

עם זאת, ישראל כמדינה ריבונית אינה יכולה להרשות כניסה של מסתננים ואנשים המחפשים עבודה באופן לא חוקי. בניית הגדר בגבול הדרומי היא דבר נכון, גם כדי למנוע הברחות של נשים לתעשיית המין, נשק, וסמים.

ארץ חדשה: לא הציגו את עמדתם.

מה חושבות המפלגות על:

- תקיפה באירן

- שחרור מחבלים תמורת שבויים ישראלים 

- המאגר הביומטרי

- סמים קלים

- הורדת מחירי הדלק

- דיור ציבורי