איך מורידים את מחירי הדלק? (צילום: חדשות 2)
איך מורידים את מחירי הדלק? | צילום: חדשות 2

חודש לפני הבחירות לכנסת ה-19 חדשות 2 באינטרנט מציגים בפניכם פרויקט מיוחד: השאלה היומית. לקראת יום הבוחר פנינו אל המפלגות שמקוות לזכות בקול שלכם, וביקשנו מהן להציג את עמדותיהן הברורות בנוגע לנושאים הביטחוניים, מדיניים, כלכליים וחברתיים שעומדים על סדר היום ומעניינים את הציבור הישראלי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בכל יום נחשוף מה חושבים מי שאמורים לייצג את אזרחי ישראל בארבע השנים הבאות על: תקיפה ישראלית באירן, התנצלות בפני טורקיה, שחרור מחבלים תמורת חיילים, פינוי התנחלויות, גיוס בני ישיבות, תחבורה ציבורית בשבת, זכאות לדיור ציבורי, הורדת מחירי הדלק, נישואים חד-מיניים, המאגר הביומטרי, לגליזציה של סמים קלים, חרם על אמנים שלא שירתו בצה"ל ועוד שלל נושאים.

והיום על המוקד: איך אפשר להוריד את מחירי הדלק?

הליכוד-ביתנו: לא הציגו את עמדתם.

העבודה: חלק משמעותי מעליית מחירי הדלק נובע מהטלת שני מיסים בלתי צודקים אשר עניים ועשירים משלמים באופן זהה: המע"מ והבלו. כאלטרנטיבה להעלאת המיסוי העקיף, מפלגת העבודה תפעל להגדלת המיסוי הישיר על בעלי ההכנסות הגבוהות מאוד ועל התאגידים החזקים, וכן למניעת ייצוא גז טבעי אשר יפגע בסיכויי ישראל לייצר אנרגיה זולה יותר בעתיד.

הבית היהודי: המחסום המשמעותי ביותר בפני הפחתה במחיר הדלק הינו היעדר כמות מספיקה של תחנות תדלוק ככלל, ובפרט תחנות פרטיות שאינן שייכות לארבעת החברות הגדולות. יש לקדם הקמה של תחנות נוספות על גבי הכבישים הקיימים, וכן להבטיח כי תכניות פיתוח עתידיות יכללו תחנת תדלוק בכל עשרים קילומטרים. בנוסף, יש להקל על הקמת תחנות עירוניות קטנות, שישתלבו במטרופולינים הקיימים וישאו גם הם בהגדלה של התחרות. במכרזים על הקמת תחנות יש להבטיח עדיפות לחברות קטנות וחדשות, מחוץ לארבע הגדולות.

בכדי להוזיל עוד יותר את עלות הנסיעה יש לעודד רכישה של רכבים שצריכת הדלק שלהם נמוכה יותר, על ידי מדיניות מיסוי במתווה של רפורמת מיסוי ירוק אשר קובעת מיסוי דיפרנציאלי ההולך ויורד ככל שהרכב חסכוני וירוק יותר, לצד השקעה נוספת בתשתיות תחבורה ורכבת.

התנועה: העלאת המחירים אינה בשל עליית מחירי נפט בעולם אלא בשל העלאת מסים עקיפים. אלה שלא יכולים לשאת את הנטל הם אלו שקמים כל בוקר לעבוד על מנת לפרנס את משפחותיהם ומנסים לחסוך קצת כסף לקניית דירה. אנשים אלה אוכלים, ושותים ומתדלקים עם החסכונות שלהם. הגיע הזמן שסדרי העדיפויות של הממשלה ישתנו. הגיע הזמן שהיא תשים את טובת הציבור הכללי בראש מעייניה, תוך הפחתת המיסוי העקיף והגברת המיסוי הישיר.

יש עתיד: מפלגת "יש עתיד" תפעל להורדת מחירי הדלק, על ידי הפחתת מסי המדינה על הדלק בישראל. מאבק מסוג זה יכולה לנהל רק מפלגת מרכז, שאינה מחויבת לתאגידים הגדולים מחד או לוועדים הגדולים מאידך. "יש עתיד" רואה את המדינה הגורם האחראי לעידוד התחרותיות ולקידום מנועי צמיחה כדרך מרכזית למאבק ביוקר המחיה.

ש"ס: לא הציגו את עמדתם.

מרצ: אחת הסיבות העיקריות לגובה מחירי הדלק היא שהמכוניות של אזרחי ישראל הפכו להיות הפרה החולבת של שטייניץ, שבהינף יד מעלה את המס על הדלק כל פעם שצריך לסגור חור בתקציב. מרצ תומכת במיסוי ירוק, אבל לא ייתכן שהממשלה תעלה עוד ועוד את מחירי הדלק מבלי לספק אלטרנטיבה לאזרחים בדמות תחבורה ציבורית יעילה וזולה.

חלק גדול מהכספים שנגבים באמצעות המס על הדלק צריכים לשמש לשיפור משמעותי של תשתיות התחבורה הציבורית בישראל ובפרט באזורי הפריפריה בהם המדינה לא מספקת כל תחליף לשימוש במכונית. בנוסף, אסור שמחירי הדלק הגבוהים ייקרו את התחבורה הציבורית, שחייבת להישאר זולה - גם כי היא משמשת בעיקר אוכלוסיות מוחלשות, וגם במטרה ליצור תמריצים חיוביים לשימוש בתחבורה הציבורית ולא ברכב.

קדימה: בארבע השנים האחרונות דלק הפך למוצר יוקרה. למעשה מדינת ישראל גובה כפל מס על הבנזין והסולר. יש להבין כי לעליית מחירי הדלקים ישנה השפעה ישירה על העליה החדה ביוקר המחיה.

על מנת להפחית את מחירי הדלק יש להנהיג מדיניות מס אחרת. גם להפחית את מחיר מס הבלו שחלקו במחיר ליטר בנזין הגיע ל - 2.959 ש"ח וגם את המס העקיף שמהווים יחד 51.5% ממחיר הבנזין. דלק אינו מוצר יוקרה. מס על הדלק הוא מס שפוגע בראש ובראשונה בבעלי ההכנסה הנמוכה - אלה שלא מקבלים.

יהדות התורה (עמדת ח״כ הרב ישראל אייכלר): יש להוריד בהדרגה את המס על מחירי הדלק. אין שום סיבה שדלק בארץ יעלה פי ארבע מאשר ברוב ארצות העולם

מתכוננים ליום הבוחר (צילום: חדשות 2)
מתכוננים לבחירות | צילום: חדשות 2

חד"ש: חד"ש טוענת שיש להתמקד קודם כל בהפחתת עלויות התחבורה הציבורית ולהפוך את השירותים האלה לנוחים, זמינים, ויעילים לכל אזרחי ישראל. באשר למחיר הדלק - מרכיב מרכזי בו הוא המיסוי הממשלתי, שצריך להיבחן בהקשר רחב יותר של סדרי עדיפויות של הממשלה.

רע"ם-תע"ל: לא הציגו את עמדתם.

עוצמה לישראל: יש להקטין את הבלו על הדלק.

עם שלם: לא הציגו את עמדתם.

עלה ירוק: מחירי הדלק בארץ הם הגבוהים בעולם, כתוצאה ממיסוי אגרסיבי וחסר רסן והגבלות יבוא פרוטקציוניסטיות. כיום מיסוי הבלו בלבד מגיע ל42% ממחירו של ליטר דלק, ומחיר הדלק בארץ כפול ממחירו במדינות מערביות אחרות. אנו רואים בהפחתת מחיר הדלק דגל מרכזי שלנו, שכן הדלק גם מייקר את כל שאר המוצרים במשק בשל חשיבותו בתהליך הייצור. נפעל להפחתה נחושה במיסוי הבלו ולהסרת כל ההגבלות הפרוטקציוניסטיות על היבוא.בל"ד: לא הציגו את עמדתם.

הירוקים: הירוקים מאמינים כי לא צריך להוריד את מחירי הדלק. יש אלטרנטיבות זולות יותר ומזיקות פחות לסביבה שכבר זוכות לשימוש בישראל. בישראל ניתן כיום לנסוע ברכבים המונעים בגז. עלות ליטר גז היא כמחצית מליטר בנזין אוקטן 95, ורכבי גז מזהמים רק 5% מרכבים המונעים מבנזין ואף פחות מכך מדיזל.

בנוסף קידמו הירוקים תכנית להשכרת רכבים חשמליים בתל-אביב, בשיטה בה פועלת "תל-אופן" אשר תצא לפועל בתקופה הקרובה. לאור העובדה שהתגלו לחופי ישראל כמויות גדולות של גז, מן הראוי כי המדינה תעודד בהטבות וסבסוד מעבר יותר כלי רכב לשימוש בגז על פני דלק מזהם ויקר,שמועיל רק למדינות ערב.

פרויקט מיוחד - מה חושבות המפלגות על:

- תקיפה באירן

- שחרור מחבלים תמורת שבויים ישראלים 

- המאגר הביומטרי