מחבלים תמורת חטופים? (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
מחבלים תמורת חטופים? | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

חודש לפני הבחירות לכנסת ה-19 חדשות 2 באינטרנט מציגים בפניכם פרויקט מיוחד: השאלה היומית. לקראת יום הבוחר פנינו אל המפלגות שמקוות לזכות בקול שלכם, וביקשנו מהן להציג את עמדותיהן הברורות בנוגע לנושאים הביטחוניים, מדיניים, כלכליים וחברתיים שעומדים על סדר היום ומעניינים את הציבור הישראלי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בכל יום נחשוף מה חושבים מי שאמורים לייצג את אזרחי ישראל בארבע השנים הבאות על: תקיפה ישראלית באירן, התנצלות בפני טורקיה, שחרור מחבלים תמורת חיילים, פינוי התנחלויות, גיוס בני ישיבות, תחבורה ציבורית בשבת, זכאות לדיור ציבורי, הורדת מחירי הדלק, נישואים חד-מיניים, המאגר הביומטרי, לגליזציה של סמים קלים, חרם על אמנים שלא שירתו בצה"ל ועוד שלל נושאים.

והיום שאלנו: האם יש לשחרר מחבלים תמורת חטופים ישראלים?

הליכוד: למדינת ישראל ולצה"ל יש מחויבות לעשות כל מאמץ אפשרי על מנת להחזיר את מי שנשלח להגין על אזרחיה. יחד עם זאת, אין זה נכון להרחיב ולשתף את עמדותינו מראש בפני ארגוני הטרור כדי שלא להחליש את עמדת ישראל ויש להסדיר את הטיפול הממשלתי.

העבודה: מחויבות המדינה להשבת חייליה השבויים הביתה מהווה ברית בלתי כתובה בינה לבינם וחלק בלתי נפרד מהאתוס הציוני ומיסודות הלכידות הלאומית בישראל. מפלגת העבודה סבורה כי על מדינת ישראל לגלות נכונות לפעול באופן עקבי למימוש עיקרון זה.

התנועה: סוד כוחה של החברה הישראלית הוא הכבוד הרב שהיא רוחשת לחיי אדם וחותרת להצלתם גם במחיר סיכונים. עם זאת, החוסן הלאומי של ישראל חייב להישמר ולא יתכן שחטיפה תיהפך למכשיר שיקנה לגופי טרור הישגים ביטחוניים ומדיניים: אסור לדבר עם החמאס, ואסור לחזק אתו בשום צורה.

יש עתיד: אנו סבורים כי למרות רגישותה של הסוגיה, היא מחייבת עמדה קשוחה וקשיחה לפיה בעד שחרור של חייל או אזרח חטוף חלילה, ישוחרר מחבל אחד. שחרור זה חייב שיהיה מתוקף החלטת ממשלה ולא בחנינה על ידי נשיא המדינה.

מתכוננים ליום הבוחר (צילום: חדשות 2)
מה חושבות המפלגות על פדיון שבויים? | צילום: חדשות 2

מרצ: אסור לקבוע מדיניות ומחיר בסוגיה זו. אם האמצעי היחיד להצלת חיי אדם הוא שחרור אסירים תמורת חטופים - אז יש להביא לשחרור אסירים.

קדימה: בעיקרון, יש להימנע משחרור מחבלים תמורת חטופים. במידה ומדינת ישראל נאלצת לחרוג מהעיקרון הנ"ל, יש למצות משא-ומתן בסוגיית חטופים כשלצדו מאזן הרתעה משמעותי. אין לקבוע כללים קשיחים מאחר והם מאתגרים את היריב ושוחקים את כושר ההרתעה שלנו. בכל מקרה, אין להשאיר חטוף בידי האויב. אולם, באותה נשימה, אין מושג כזה "בכל מחיר".

יהדות התורה (עמדתו של ח"כ הרב ישראל אייכלר): דיה לצרה בשעתה.

חד"ש: תמכנו מהיום הראשון בהסכם לחילופי שבויים ואסירים במסגרתו יוחזר גם גלעד שליט לחיק משפחתו. באיחור של כמה שנים הממשלה הגיעה להסכם כזה, אבל אנחנו חושבים ששחרור אסירים פלסטינים לא צריך להיעשות רק כתוצאה מחטיפות של חיילים ישראלים, אלא כמהלך יזום וחלק מניסיון לקדם הידברות והסדר ישראלי-פלסטיני.

עוצמה לישראל: זהו מרשם בטוח להמשך חטיפות של ישראלים. במקרה של חטיפה צריכה ישראל להודיע על אולטימטום , כי אם לא ישוחררו החטופים שלנו יוצא מידי יום להורג בסיכול ממוקד אחד מראשי ארגון הטרור שחטף. אם זה החמאס : איסמעיל הנייה חאלד משעל וחבריהם צריכים להיות מיד מטרה לגיטימית לסיכול ממוקד.

נתניהו לימד את כל העולם המערבי איך להילחם בטרור וכי אסור לעולם לקיים משא ומתן עם ארגון טרור וודאי שאסור להיכנע לדרישותיהם. כשהגיע לשלטון שכח את כל מה שכתב בספריו. עודני מחכה לתביעה הייצוגית של מישהו שקנה את ספריו של נתניהו ועתה ידרוש את כספו חזרה.

עלה ירוק: יש להציב קו ברור של אסיר ישראלי אחד כנגד אסיר פלסטיני אחד ולא מעבר, ואף לקבע כלל זה בחוק. עסקאות של אלף מחבלים כנגד חייל בודד מזיקות בטווח הארוך לישראל ומובילות להגברת המוטיבציה לחטיפות נוספות של חיילים ואזרחים.

הירוקים: למדינה מחויבות לדאוג לחיילי צה"ל ולהשיבם למשפחותיהם, כפי שחיילי צה"ל מחויבים לשמור על אזרחי ישראל מדי יום ביומו. במקרה בו חייל נחטף, יש לפעול להשבת החייל החטוף גם במחיר של שחרור מחבלים, אך תחילה ראוי למצות את האלטרנטיבות. אולם יש לפעול בחכמה ומבעוד מועד לצמצום הנזק והפגיעה שעשויים להיגרם כתוצאה משחרור המחבלים, הן בפעילות מודיעין והן בפעילות ביטחונית מונעת.

מפלגות הבית היהודי, ש"ס, עם שלם, בל"ד ורע"ם-תע"ל לא הציגו את עמדתן

מה חושבות המפלגות על תקיפה באירן?