לגליזזציה של סמים קלים? (צילום: דוברות מרכז לכיש)
לגליזזציה של סמים קלים? | צילום: דוברות מרכז לכיש

חודש לפני הבחירות לכנסת ה-19 חדשות 2 באינטרנט מציגים בפניכם פרויקט מיוחד: השאלה היומית. לקראת יום הבוחר פנינו אל המפלגות שמקוות לזכות בקול שלכם, וביקשנו מהן להציג את עמדותיהן הברורות בנוגע לנושאים הביטחוניים, מדיניים, כלכליים וחברתיים שעומדים על סדר היום ומעניינים את הציבור הישראלי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

מתלבטים במי לבחור? מצפן הבחירות יגיד לכם 

בכל יום נחשוף מה חושבים מי שאמורים לייצג את אזרחי ישראל בארבע השנים הבאות על: תקיפה ישראלית באירן, התנצלות בפני טורקיה, שחרור מחבלים תמורת חיילים, פינוי התנחלויות, גיוס בני ישיבות, תחבורה ציבורית בשבת, זכאות לדיור ציבורי, הורדת מחירי הדלק, נישואים חד-מיניים, המאגר הביומטרי, לגליזציה של סמים קלים, חרם על אמנים שלא שירתו בצה"ל ועוד שלל נושאים.

והיום על המוקד: לגליזציה של סמים קלים

הליכוד-ביתנו: לא הציגו את עמדתם.

העבודה:מפלגת העבודה מתנגדת ללגליזציה של סמים קלים.

הבית היהודי: לא הציגו את עמדתם.

התנועה: יש לישראל בעיות קשות עם חינוך, נוער בסיכון, היעדר ביטחון אישי במדינה וקיימים הרבה תהליכים חברתיים שיש לטפל בהם. איסור סמים זה טאבו. אסור על פי חוק, וכך ראוי שיישאר.

יש עתיד: מפלגת "יש עתיד" אינה תומכת בלגליזציה של סמים קלים

ש"ס: לא הציגו את עמדתם.

מרצ: מרצ תומכת בהסדרת השימוש בקנאביס רפואי ולהרחיב את רשימת המחלות והתסמונות שיורשה לחולים בהן שימוש בחומר. קנאביס רפואי חייב לעבור משיווק מחתרתי לממכר בבתי-המרקחת בהקדם האפשרי. בטווח הארוך, יש לפעול להסדרת השימוש בסמים קלים ולחדול מתפיסת "הבת יענה" במדיניות המלחמה בסמים

קדימה: 'קדימה' מתנגדת ללגליזציה של סמים קלים. כמובן, יש לאשר את השימוש בקנאביס רפואי לאלה הזקוקים לכך בכפוף לאישור, לפיקוח ולמעקב של משרד הבריאות. 

יהדות התורה (עמדת ח״כ הרב ישראל אייכלר): ההגדרה סמים קלים היא סובייקטיבית ולא אובייקטיבית.

מתלבטים במי לבחור? מצפן הבחירות יגיד לכם

מתכוננים ליום הבוחר (צילום: חדשות 2)
מתכוננים ליום הבוחר | צילום: חדשות 2

חד"ש: אנו חושבים שהחוק הפלילי צריך לעסוק בנושאים שבאמת מסוכנים במיוחד לציבור ולחברה. החוק הפלילי לא צריך להפליל בצורה גורפת התנהגויות שיש לגביהן ויכוח בציבור. אנו גם בעד רפורמה של ההתייחסות לקנביס הרפואי, ונאבקנו בכנסת למען רפורמה כזו.

רע"ם-תע"ל: לא הציגו את עמדתם.

עוצמה לישראל: רק במסגרת הפיכת הקנביס הרפואי לתרופה מוכרת ורשומה במסגרת סל התרופות. תרופה זו יכול שתירשם לחולים הזקוקים לה על ידי רופאים מומחים באונקולוגיה, כאב, נוירולוגיה, פסיכיאטריב, גסטרואנטרולוגיה, גריאטריה וכיוצ"ב.

עם שלם: לא הציגו את עמדתם

עלה ירוק: על פי חוקי הסמים הנוכחיים יותר מ-730 אלף מאזרחי המדינה צריך להיות רישום פלילי בשל צריכת סמים קלים בזמן כזה או אחר. מעל ל-200,000 ישראלים צרכו קנאביס בשנה האחרונה, מדובר באזרחים נורמטיביים המעשנים את הקנאביס להנאתם. הגיע הזמן להפסיק עם האיוולת המחשיבה את צריכת הקנאביס לעבירה פלילית ולהפסיק את הרדיפה המשטרתית המיותרת והיקרה אחרי הצרכנים.

יש לבצע די-קרימינליזציה לקנאביס ולבסוף להשוות את מעמדו למעמד משקה חריף. הניסיון העולמי מוכיח כי מדינות שנקטו במדיניות אי-הפללה או לגליזציה לא חוו כל עלייה בצריכת הקנאביס, וחלקן אף חוו ירידה. יש לציין כי הקנאביס מזיק וממכר פחות מהאלכוהול, אך חשוב מכך: חברה חופשית מכירה בזכותו של אזרח בוגר על גופו כל עוד לא פגע בזכותו הדומה של אחר.

הירוקים:יש לקבוע מה לא חוקי ומה חוקי, מה קל ולא קל בהתאם למחקרים מוכרים על ידי אנשי המקצוע במשרד הבריאות ומחקרים חברתיים על השפעות לגליזציה של סמים על הפרט ועל החברה, כפ שניתן ללמוד ממדינות בהן הדבר חוקי. לפי נתונים של מחקרים אלו יוכל המחוקק להכריע בצורה מושכלת האם להתיר בחוק חומר כזה או אחר.

ארץ חדשה: יש להפסיק את מדיניות ההפללה של צרכני קנאביס ובנוסף, להשוות את מעמד הקנאביס הרפואי לזה של תרופות אחרות.

מה חושבות המפלגות על:

- תקיפה באירן

- שחרור מחבלים תמורת שבויים ישראלים 

- המאגר הביומטרי

- הורדת מחירי הדלק

- דיור ציבורי