האם יש לאפשר "תספורות" לבעלי הון? (צילום: חדשות 2)
האם יש לאפשר "תספורות" לבעלי הון? | צילום: חדשות 2

16 ימים לפני הבחירות לכנסת ה-19 חדשות 2 באינטרנט מציגים בפניכם פרויקט מיוחד: השאלה היומית. לקראת יום הבוחר פנינו אל המפלגות שמקוות לזכות בקול שלכם, וביקשנו מהן להציג את עמדותיהן הברורות בנוגע לנושאים הביטחוניים, מדיניים, כלכליים וחברתיים שעומדים על סדר היום ומעניינים את הציבור הישראלי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בכל יום נחשוף מה חושבים מי שאמורים לייצג את אזרחי ישראל בארבע השנים הבאות על: תקיפה ישראלית באירן, התנצלות בפני טורקיה, שחרור מחבלים תמורת חיילים, פינוי התנחלויות, גיוס בני ישיבות, תחבורה ציבורית בשבת, זכאות לדיור ציבורי, הורדת מחירי הדלק, נישואים חד-מיניים, המאגר הביומטרי, לגליזציה של סמים קלים, חרם על אמנים שלא שירתו בצה"ל ועוד שלל נושאים.

והיום על המוקד: "תספורות" לבעלי ההון 

הליכוד-ביתנו: לא הציגו את עמדתם.

העבודה: מפלגת העבודה מתנגדת בכל תוקף לנוהג המגונה של הסדרי החוב המכונים "תספורות" אשר נפוצו בשוק ההון הישראלי בשנים האחרונות. המפלגה תחתור לחיזוק הפיקוח והרגולציה על שוק ההון הישראלי באופן אשר יבטיח את התנהלותו לפי אמות מידה עסקיות ואתיות ראויות וימנע את התופעה בעתיד.

הבית היהודי: לא הציגו את עמדתם.

התנועה: הציבור הישראלי לא ישלם במיטב כספו על הניהול הכושל של בעלי ההון ו"תספורת" איננה מקובלת. כל בעל הון שלא עמד בחובותיו כלפי הציבור בזמן נקוב לא יוכל לבצע גיוסים נוספים בשוק ההון. גם אם בעל החוב יגיע להסדר דחייה עם הציבור, זה עדיין לא יאפשר לו לבצע גיוס נוסף והוא יאלץ להמתין עד לפירעון מוחלט של החוב.

יש עתיד: מפלגת "יש עתיד" תומכת ב"חוק התספורות", בחוק הקלון הכלכלי ובמסקנות ועדת הריכוזיות. יחד עם זאת, אסור שתיווצר בישראל תרבות של 'שנאת מצליחים'. יש לזכור כי ללא השקעות לא יהיו מפעלים בפריפריה, המספקים אלפי מקומות עבודה.

מרצ: שוק ההון הפך לזירה שבה הממשלה מגישה לטייקונים את נכסי הציבור על מגש של כסף. אחד ההישגים החשובים שלנו בכנסת האחרונה למען העתיד של הציבור, היה "חוק התספורות" שחוקקה ראשת מרצ זהבה גלאון. החוק הפסיק את גזל כספי הפנסיה של הציבור על ידי טייקונים שגלגלו את החוב שלהם על הציבור. הגופים המוסדיים, כלומר קופות הגמל והפנסיה, מחזיקים בידיהם אחריות כבירה לעתיד הכלכלי שלנו. הם מעלו באמוננו ובתפקידם כשהסכימו להסדרים שהם לא פחות משוד כספי העמיתים. החוק מחייב מינוי מפקח שיוודא שהגופים המוסדיים המנהלים את חסכונות הפנסיה של הציבור, לא יסכימו להסדרי חוב "תספורתיים" שמשרתים את מטרותיהם של בעלי הון על חשבון חסכונותיו של הציבור.

קדימה: סוגיית ההימור בכספי הפנסיה שלנו, או בשמה העממי "התספורות", זוכה לטיפול אינטנסיבי של קדימה. ניתן לתמצת את הפעילות הענפה שלנו בתחום הזה בשתי הצעות חוק שהגשנו, אך אינן מקודמות משום מה כיוון שאינן עולות בקנה אחד עם המדיניות הכלכלית והחברתית של הממשלה.

הצעת החוק הראשונה - חוק הסנקציות על בעלי הון. טייקון שאינו עומד בהתחייבויותיו לבעלי אגרות החוב לא יוכל למשוך דיבידנדים ובמקביל, לא יתאפשר לו לגייס הון נוסף מהציבור, עד שלא יעמוד בהתחייבויותיו. הצעת החוק השנייה - חוק שכר הבכירים, המגביל את הפטור ממס על שכר בחברות ציבוריות לכדי 3 מיליון שקל בשנה. חוק זה אומר כי כל שקל שישולם לעובדים בכירים לא יוכר על ידי מערכת המס כפטור. כך למעשה יעלו משכורות העתק של חברות ציבוריות לא רק לנו אלא גם לאותן חברות. פעולה שתצמצם את נדיבות ידן, שכעת מתבצעת על חשבונו של הציבור.

מתכוננים ליום הבוחר (צילום: חדשות 2)
מתכוננים ליום הבוחר | צילום: חדשות 2

 

בל"ד: לא הציגו את עמדתם.

יהדות התורה (עמדת ח״כ הרב ישראל אייכלר): "תספורות" לבעלי הון הן שוד בהסכמה. משל לאחר לאדם שכבלו אותו ואומרים לו: תפסיד את הכסף או שתפסיד את החיים. הוא מסכים, ועדיין זה שוד.

חד"ש: אנחנו נגד ה"תספורות" שהן למעשה קרקוף של בעלי אגרות החוב מהציבור הרחב לטובת בעלי הון. אנו מתנגדים לזכות בעלי ההון לקרקף אנשים.

רע"ם-תע"ל: לא הציגו את עמדתם.

עוצמה לישראל: מתנגדים - כל בעל הון המבקש לקיים "תספורת" על חובות שצבר יצטרך לדעת שהוא לא יוכל להציע ניירות ערך ואג"חים לציבור לפני שיחזיר את החובות, ושאם הוא מחלק דיוידנדים לעצמו מחברות אחרות בבעלותו, יקוזזו כל חובותיו לציבור מן הדיוידנדים הללו.

עם שלם: לא הציגו את עמדתם.

עלה ירוק: כישלונות הם חלק בלתי נפרד מעולם העסקים ובכל כלכלה בריאה לעולם יהיו חברות מפסידות לצד חברות רווחיות. תפקיד המדינה הוא לאפשר מערכת משפטית צודקת ויעילה שתאפשר לנושים לפעול לגביית חובם בצורה פשוטה. לעתים המציאות מחייבת "תספורת" גם לבעלי החוב, ובמקרה כזה ראוי שהשליטה בחברה תעבור לידי מחזיקי האג"ח בהליך משפטי קצר ופשוט ככל הניתן.

 

הירוקים: הירוקים מאמינים שכל האזרחים שווים בפני החוק. כפי שפועלים מול אזרח "ממוצע" על כך שישלם את את החוב או המשכנתא לבנק, כך יש לעשות גם עם בעלי הון. לא ייתכן שאנשים שצברו מיליארדים יקבלו מתנה בצורת כספים רבים על חשבון הציבור. יש לפעול בכל האמצעים החוקיים כדי לגבות את החוב של בעלי ההון.

ארץ חדשה: לא הציגו את עמדתם.

מה חושבות המפלגות על:

- תקיפה באירן

- שחרור מחבלים תמורת שבויים ישראלים 

- המאגר הביומטרי

- סמים קלים

- הורדת מחירי הדלק

- דיור ציבורי

- בעיית המסתננים

- ניסויים בבעלי חיים

- הארכת שעון קיץ

- חיוב לימוד מקצועות הליבה