לאשר נישואים אזרחיים? (צילום: חגי אופן)
לאשר נישואים אזרחיים? | צילום: חגי אופן

שבוע ימים לפני הבחירות לכנסת ה-19 חדשות 2 באינטרנט מציגים בפניכם פרויקט מיוחד: השאלה היומית. לקראת יום הבוחר פנינו אל המפלגות שמקוות לזכות בקול שלכם, וביקשנו מהן להציג את עמדותיהן הברורות בנוגע לנושאים הביטחוניים, מדיניים, כלכליים וחברתיים שעומדים על סדר היום ומעניינים את הציבור הישראלי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בכל יום נחשוף מה חושבים מי שאמורים לייצג את אזרחי ישראל בארבע השנים הבאות על: תקיפה ישראלית באירן, התנצלות בפני טורקיה, שחרור מחבלים תמורת חיילים, פינוי התנחלויות, גיוס בני ישיבות, תחבורה ציבורית בשבת, זכאות לדיור ציבורי, הורדת מחירי הדלק, נישואים חד-מיניים, המאגר הביומטרי, לגליזציה של סמים קלים, חרם על אמנים שלא שירתו בצה"ל ועוד שלל נושאים.

והיום על המוקד: נישואים אזרחיים

מתלבטים במי לבחור? מצפן הבחירות יגיד לכם

הליכוד-ביתנו: לא הציגו את עמדתם.

העבודה: מפלגת העבודה רואה עצמה כממשיכת דרכם של מנהיגי הציונות ההיסטורית ומייסדי מדינת ישראל, אשר היו בטוחים וגאים בקיומה של מדינה יהודית דמוקרטית ונמנעו מחקיקה פרובוקטיבית שעניינה עריכת טקסי השפלה למיעוטים. לפיכך תפעל מפלגת העבודה לביטול התיקון המזיק לחוק האזרחות, המתנה הענקת זכויות אזרחיות באקט סמלי מיותר.

הבית היהודי: לא הציגו את עמדתם.

התנועה: לכל אדם יש זכות בסיסית להינשא ולהקים משפחה, אולם, במציאות המשפטית הנוהגת בישראל ישנו מספר גדול של אזרחים ותושבים שאין ביכולתם לממש, הלכה למעשה, זכויות יסוד אלה. יש לאפשר לאיש ולאישה המנועים להינשא זה עם זו לפי הדין האישי החל עליהם, לתת מעמד חוקי לחוזה התקשרות ביניהם (ברית זוגיות) ולהקים משפחה במסגרת הנותנת תוקף מחייב לברית זוגיות בין איש לאישה, דבר שיקנה להם מעמד רשמי בדומה לאיש ואישה שנישאו בישראל.

ש"ס: לא הציגו את עמדתם

יש עתיד: מפלגת "יש עתיד" תפעל לקידום מסגרת נישואין אזרחית ("ברית זוגיות") בישראל. זוגות שיבחרו להינשא במסלול האזרחי, יהיו זכאים לכל הזכויות מהן נהנים זוגות הנשואים כדת וכדין.

מרצ: מאז הקמתה תמכה מרצ ביצירת מסלול אזרחי לנישואים. שהרי לא ייתכן כי לבני זוג לא ניתנת האפשרות לבחור את הדרך בה הם מקדשים את זוגיותם ובאים בברית הנישואים. אולי לא ידעתם, אך ישראל היא אחת מהמדינות היחידות במערב בה לא קיימת אופציה אזרחית לנישואים. מאות אלפי ישראלים נאלצים לעלות על מטוס כדי להגשים זכות אזרחית בסיסית כל כך. זהו מס של כפייה דתית בלתי מוצדקת שחובה להביא לסיומה.

קדימה: קדימה מחויבת לפעול להסדרה מכבדת של סוגיית הנישואין האזרחיים במדינת ישראל.

מתכוננים ליום הבוחר (צילום: חדשות 2)
מתכוננים ליום הבוחר | צילום: חדשות 2

 

בל"ד: לא הציגו את עמדתם.

יהדות התורה (עמדת ח"כ הרב ישראל אייכלר): נישואים אזרחיים לגויים בלבד.

חד"ש: חד"ש בהחלט בעד. זכותו של האדם להחליט באיזו מתכונת הוא רוצה להינשא, ואין סיבה לכפות עליו את המתכונת הדתית אם הוא איננו מעוניין בה.

רע"ם-תע"ל: לא הציגו את עמדתם.

עוצמה לישראל: רק למי שאינם יהודים על פי ההלכה.

עם שלם: כל אדם שאין לרבנות מענה בשבילו, יש לאפשר לו לממש את זכותו ולהינשא בדרך אחרת. כמפלגה שבראשה איש הלכה מובהק, אנו יודעים שישנם פתרונות מגוונים עליהם מסכימים רבנים רבים.

עלה ירוק: זוהי חירותו של כל אדם לבחור בעצמו את האופן בו יתחתן. כמפלגה ליברלית, עלה ירוק - הרשימה הליברלית תפעל בנחישות לאפשור נישואים אזרחיים פשוטים ונטולי בירוקרטיה שיקנו מעמד זהה לזה של נישואים דתיים. לבסוף, יש להפריד לחלוטין את מוסד הנישואים מהפוליטיקה ולסגור את משרד הדתות.

הירוקים: הירוקים מאמינים כי יש להפריד דת ומדינה בישראל. כל אזרח זכאי לממש את זכותו להינשא לאהוב/ת ליבו, בלי קשר לסגנון חייו והזרם ביהדות הדומיננטי מבחינה פוליטית בישראל. הירוקים יפעלו לקידום זכות הבחירה של כל אזרח ואזרח להינשא ולהיתגרש באופן אזרחי ופתוח ומוכר בחוק.

ארץ חדשה: לא הציגו את עמדתם.

מה חושבות המפלגות על:

- תקיפה באירן

- שחרור מחבלים תמורת שבויים ישראלים 

- המאגר הביומטרי

- סמים קלים

- הורדת מחירי הדלק

- התנצלות בפני טורקיה

- דיור ציבורי

- בעיית המסתננים

- ניסויים בבעלי חיים

- הארכת שעון קיץ

- חיוב לימוד מקצועות הליבה

- "תספורות" לבעלי הון

- נישואים חד-מיניים

- שבוע עבודה מקוצר

- כינון חוקה

- חרם אמנים

- תחבורה ציבורית בשבת