ישראל צריכה שבוע עבודה מקוצר? (צילום: רויטרס)
ישראל צריכה שבוע עבודה מקוצר? | צילום: רויטרס

13 ימים לפני הבחירות לכנסת ה-19 חדשות 2 באינטרנט מציגים בפניכם פרויקט מיוחד: השאלה היומית. לקראת יום הבוחר פנינו אל המפלגות שמקוות לזכות בקול שלכם, וביקשנו מהן להציג את עמדותיהן הברורות בנוגע לנושאים הביטחוניים, מדיניים, כלכליים וחברתיים שעומדים על סדר היום ומעניינים את הציבור הישראלי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בכל יום נחשוף מה חושבים מי שאמורים לייצג את אזרחי ישראל בארבע השנים הבאות על: תקיפה ישראלית באירן, התנצלות בפני טורקיה, שחרור מחבלים תמורת חיילים, פינוי התנחלויות, גיוס בני ישיבות, תחבורה ציבורית בשבת, זכאות לדיור ציבורי, הורדת מחירי הדלק, נישואים חד-מיניים, המאגר הביומטרי, לגליזציה של סמים קלים, חרם על אמנים שלא שירתו בצה"ל ועוד שלל נושאים.

והיום על המוקד: מעבר לשבוע עבודה מקוצר

מתלבטים במי לבחור? מצפן הבחירות יגיד לכם

הליכוד-ביתנו: ראש הממשלה הביע תמיכה בבחינת ההצעה ואף מינה ועדת מומחים בראשות פרופ' יוג'ין קנדל אשר בוחנת את יוזמת השר סילבן שלום לכינון שבוע עבודה מקוצר וסוף שבוע ארוך. מדובר בשינוי חברתי אשר ישנה דרמטית את מדינת ישראל ולכן ראש הממשלה בוחן את כל ההשלכות החברתיות והכלכליות של המהלך.

העבודה: טרם גובשה עמדה בנושא.

הבית היהודי: לא הציגו את עמדתם.

התנועה: ישראל כבר עברה לשבוע עבודה מקוצר היות ויום שישי הוא יום חופשי. בנוסף, ישראל מתמודדת עם בעיית שיעור השתתפות בכוח העבודה במשק ביחס למדינות OECD - תופעה הפוגעת בתוצר, ואין לתנועה עניין לפגוע באופן חמור יותר בתוצר הלאומי.

ש"ס: לא הציגו את עמדתם

יש עתיד: מצבו של המשק הישראלי המצוי במשבר אינו מאפשר בשלב זה מעבר לשבוע עבודה מקוצר. מסלול זה ראוי שייבחן כשישראל תיכנס למסלול צמיחה רב שנתי.

מרצ: הקידמה והטכנולוגיה מייעלים את כושר העבודה וישנה מגמה חיובית לקיצור שעות העבודה. כך במדינות סקנדיביה מקובל לעבוד רק ארבעה ימים בשבוע. המעבר לשבוע עבודה מקוצר מבורך ולא עתיד לפגוע בפוריות ולא בצמיחה. נתחיל סוף סוף להשקיע בשעות הפנאי ולא רק להשתעבד להווה הקרוב.

קדימה: ישנם יתרונות רבים בהארכת סוף השבוע, כך שיכלול את יום ראשון ושישי כיום עבודה מקוצר. היתרונות הם ראשית- סינכרון עם שבוע עבודה של הכלכלה האירופאית והכלכלה המערבית ככלל. בעולם של כלכלה גלובאלית כשהיצוא ותעשיית ההי-טק הם מרכיב כל כך מרכזי יש לתאימות בין שבוע עבודה ישראלי עם כלכלות המערב משקל רציני.

קדימה מחויבת לשקול ולבחון באהדה את הרעיון הזה וכמובן רעיון שכזה יהיה חייב לקחת בחשבון את הצרכים הדתיים של הדתות השונות המרכיבות את הפסיפס של החברה הישראלית העובדת. ניצטרך כמובן גם לשקול את שעות העבודה שיאבדו במהלך שכזה

מתכוננים ליום הבוחר (צילום: חדשות 2)
מתכוננים ליום הבוחר | צילום: חדשות 2

 

בל"ד: לא הציגו את עמדתם.

יהדות התורה (עמדת ח"כ הרב אייכלר): לפני שמקצרים את שבוע העבודה, צריך להתחיל לעבוד במשרדי השלטון יום או יומיים בשבוע לפחות.

חד"ש: חד"ש תומכת בהצעה, ואף קידמה הצעת חוק שמגדירה את יום ראשון כיום מנוחה שבועי נוסף. אנחנו חושבים שזה נכון גם מבחינה חברתית, גם מבחינה סביבתית, וגם יאפשר להפוך את יום שבת ליום שאיננו יום סידורים וקניות אלא יום של תרבות, ספורט, נופש, ופנאי. גם כלכלית, מחקרים הראו כי קיצור שבוע העבודה יתרום לעלייה בפרודוקטיביות של העובדים ושל המשק ככלל.

רע"ם-תע"ל: לא הציגו את עמדתם.

עוצמה לישראל: נגד.

עם שלם: באם העבודה ביום שישי תסתיים בשעה שבה יוכל אדם השומר שבת לשוב לביתו ולהתכונן כראוי לבוא השבת, זה דבר מבורך. והוא יכול אף להועיל לשומרי השבת אשר יוכלו לנצל את יום ראשון לדברים שאינם יכולים לעשות בשבת.

עלה ירוק: מקומות רבים במשק, בכל תחומי התעשייה, כבר עברו לשבוע עבודה מקוצר ומגמה זו צפויה להמשיך. עם זאת, אין כל מקום לכפות שבוע עבודה מקוצר. אדם צעיר ייתכן וירצה שבוע עבודה ארוך - אדם מבוגר אולי ירצה שבוע עבודה קצר. יש להשאיר עניין זה לרצונם של האזרחים, ולא לפוליטיקאים. חוקים מאין אלו פוגעים בסופו של דבר בחלשים ביותר, מובילים לאבטלה, ופוגעים בכלכלה הישראלית כולה.

הירוקים: החברה הישראלית סובלת מירידה בסולידריות ודעיכה של התא המשפחתי. אחת הסיבות היא העומס הרב המוטל על ההורים העובדים כתוצאה משעות העבודה הארוכות, והעובדה כי אינם מבלים די עם משפחותיהם. התוצאה היא שחיקה בחינוך והתדרדרות הקשרים המשפחתיים, כמו גם ירידה בתפוקה של העובדים כתוצאה מתסכול ועומס. שבוע מקוצר כפי שנהוג בארה"ב עשוי לסייע בתחומים אלה ולשפר את החוסן החברתי של מדינת ישראל. עם זאת, יש לשקול את ההשלכות הכלכליות על המשק הישראלי ולהימנע מפגיעה בו.

ארץ חדשה: לא הציגו את עמדתם.

מה חושבות המפלגות על:

- תקיפה באירן

- שחרור מחבלים תמורת שבויים ישראלים 

- המאגר הביומטרי

- סמים קלים

- הורדת מחירי הדלק

- התנצלות בפני טורקיה

- דיור ציבורי

- בעיית המסתננים

- ניסויים בבעלי חיים

- הארכת שעון קיץ

- חיוב לימוד מקצועות הליבה

- "תספורות" לבעלי הון

- נישואים חד-מיניים