בני ישיבות וערבים יגויסו? (צילום: רויטרס)
בני ישיבות וערבים יגויסו? | צילום: רויטרס

5 ימים לפני הבחירות לכנסת ה-19 חדשות 2 באינטרנט מציגים בפניכם פרויקט מיוחד: השאלה היומית. לקראת יום הבוחר פנינו אל המפלגות שמקוות לזכות בקול שלכם, וביקשנו מהן להציג את עמדותיהן הברורות בנוגע לנושאים הביטחוניים, מדיניים, כלכליים וחברתיים שעומדים על סדר היום ומעניינים את הציבור הישראלי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בכל יום נחשוף מה חושבים מי שאמורים לייצג את אזרחי ישראל בארבע השנים הבאות על: תקיפה ישראלית באירן, התנצלות בפני טורקיה, שחרור מחבלים תמורת חיילים, פינוי התנחלויות, גיוס בני ישיבות, תחבורה ציבורית בשבת, זכאות לדיור ציבורי, הורדת מחירי הדלק, נישואים חד-מיניים, המאגר הביומטרי, לגליזציה של סמים קלים, חרם על אמנים שלא שירתו בצה"ל ועוד שלל נושאים.

והיום על המוקד: גיוס בני ישיבות וערבים לצה"ל

מתלבטים במי לבחור? מצפן הבחירות יגיד לכם

הליכוד-ביתנו: המצב הנוכחי לא יכול להימשך ויש לשנותו בדרך אחראית ואמיתית. מאז פקיעת "חוק טל", נכנסו למעלה מ-1600 חרדים לתהליך הגיוס והתייצבות לצו ראשון. היעד הברור של הליכוד - ישראל ביתנו בממשלה הבאה הוא שכל צעיר וצעירה בהגיעם לגיל 18 ישרתו בצבא או בשירות לאומי. רק הליכוד - ישראל ביתנו חזקה וגדולה תאפשר יישום מדיניות זו.

העבודה: מפלגת העבודה תחתור לקידום "מתווה בן גוריון", לפיו יינתן פטור למכסה של בני ישיבות והיתר יחויבו בשירות מלא - צבאי או אזרחי. בכל מקרה, יש לפעול למציאת דרך קונסטרוקטיבית לשילוב חרדים בשוק העבודה. כמו כן, תפעל המפלגה להגדלה משמעותית של מספר תקני שנת השירות והשירות האזרחי-לאומי עבור בני ובנות הציבור הערבי והדרוזי, כאשר פיתוח מסלול השירות ייעשה תוך שיתוף פעולה עם נציגי אוכלוסיות אלו.

הבית היהודי: לא התקבלה עמדתם בנושא זה.

התנועה: שוויון בנטל הוא לא רק ערך מוסרי עליון שיש ליישמו, אלא גם הכרח כלכלי. כל אזרח ואזרחית בישראל חייבים לשרת שירות צבאי, אזרחי או לאומי ללא יוצא מן הכלל.

ש"ס: לא התקבלה עמדתם בנושא זה.

יש עתיד: מפלגת "יש עתיד" מאמינה כי כל צעיר וצעירה בני 18 צריכים לשרת את המדינה שירות צבאי או אזרחי. בהתאם לתכנית "יש עתיד" לשירות שווה לכולם, הצבא יקבע למי הוא זקוק במסגרת צרכי הבטחון של ישראל, ואלה יתגייסו לשירות צבאי לתקופה שבין שנתיים לשלוש. חיילים שישרתו שלוש שנים, יקבלו החל מן השנה השנייה משכורת מינימום במשק, ובעת שחרורם מצה"ל יקבלו מלגת לימודים מלאה לתואר ראשון. מי שצה"ל יבחר שלא לגייס, ישרת שירות אזרחי במסגרות הקהילתיות, בסיוע למערך הסיעוד, כיבוי האש, בסיוע לניצולי שואה ובמסגרות חינוכיות. מהפכת השירות האזרחי בישראל תעודד ותתגמל גיוס לצבא, תאפשר פתרון של גיוס אזרחי לאוכלוסיות המגזרים השונות ותעודד השתלבות מלאה של כל המגזרים בישראל בשוק העבודה.

מרצ: המפלגה מציעה להחליף את המודל הנוכחי שמעניק פטור על רקע דתי בגיוס כולל והצעת חלופות לשירות לאומי או לשירות אזרחי על רקע דת ומצפון. יש לציין, כי בג"ץ קיבל לאחרונה את עתירתה של מרצ ופסל את חוק טל, שהכשיר הלכה למעשה הענקת פטורים מגיוס לאברכים. מרצ רואה בביטול חוק טל ניצחון חשוב לעיקרון השוויון.

קדימה: קדימה תומכת בעקרון ה"שירות לכל" ובניגוד ליתר המפלגות, אנחנו המפלגה היחידה שעשתה משהו בעניין זה. נאבקנו על הקמת ועדת פלסנר לשוויון בנטל ואחרי שרה"מ נתניהו העדיף את האינטרס הפוליטי שלו על חשבון האינטרס הלאומי, פירקנו את ממשלת האחדות. אנחנו מחוייבים לקדם את השוויון בנטל ועד אז נקדם שוויון בכסף: כלומר, נילחם להשוואת השכר לחיילים כמו שכר האברכים.

מתכוננים ליום הבוחר (צילום: חדשות 2)
מתכוננים ליום הבוחר | צילום: חדשות 2

 

בל"ד: לא התקבלה עמדתם בנושא זה.

יהדות התורה (עמדת ח"כ הרב ישראל אייכלר): בחורי הישיבות משרתים את המדינה לא פחות מהחיילים שאינם קרביים, שהם רבים בצה"ל. לכן המפלגה לא מוכנה לפשרות בנושא הגיוס לצבא. לגבי הערבים - יהדות התורה סבורה שמה שתקף לגבי חרדים בנושא הגיוס, תקף גם לגביהם. אם יקצצו בתקציבי הישיבות בגלל שבחורי הישיבות לא מתגייסים לצה"ל, יש לקצץ גם בתקציבים המועברים למוסדות החינוך הערביים.

חד"ש: חד"ש בעד פתיחת שוק העבודה לציבור החרדי, ונגד כריכת הזכות לצאת לעבוד יחד עם שירות צבאי ביחס לחרדים. בציבור הערבי אנחנו בעד התנדבות למען החברה והקהילה שצריכה להיעשות בהובלה של הנהגת הציבור הערבי עצמו והמוסדות הנבחרים של הציבור הזה.

רע"ם-תע"ל: לא התקבלה עמדתם בנושא זה.

עוצמה לישראל: לא התקבלה עמדתם בנושא זה.

עם שלם: רובו ככולו של עם ישראל מסכים לכך שקבוצה מיוחדת ומטבע הדברים, מצומצמת, של לומדי תורה המתאימים לכך יוכלו לשבת וללמוד ללא הפרעה. אך כל השאר חייבים לתת את חלקם בשירות צבאי או שירות אזרחי מלא ורציני. סוגיית שירותם של ערביי ישראל היא מורכבת יותר ותלויה בגורמים רבים.

עלה ירוק: במערך העורפי בצה"ל ישנן כיום תופעות אבטלה סמויה, כוח אדם עודף ועיסוק מיותר בתחומים רבים שאינם קשורים לביטחון. אין לצה"ל צורך בגיוס כמות גדולה של ערבים וחרדים ולכן אין כל טעם בגיוסם. מנגד, 3 ועדות חקירה, ועדת שפר (2002-2004), ועדת בן בסט (2005-2006), וועדת ברודט (2006-2007) קבעו כולן בהמלצותיהן כי ניתן וצריך לקצר את משך שירות החובה ולהעניק שכר הוגן לחיילים.

הירוקים: הירוקים מאמינים כי יש צורך בחלוקה הוגנת יותר של נטל שירות המדינה. עם זאת, כפיה על ציבור כזה או אחר לבצע משימות מסוימות כמו שירות צבאי או לאומי לא יועיל לצה"ל ולחוסנה של ישראל. יש לפעול לקידום בהסכמה של שילוב אוכלוסיות אלו, תוך הענקת חינוך ערכי-בסיסי ושיתוף פעולה של מנהיגים. כזכור, גם גדולי חכמינו לא ישבו ולמדו תורה, אלא עבדו כרופאים. הרמב"ם היה רופא, הרב קוק מורה ואחרים. אין שום סיבה שכך לא יהיה גם בישראל.

ארץ חדשה: לא התקבלה עמדתם בנושא זה.

מה חושבות המפלגות על:

- תקיפה באירן

- שחרור מחבלים תמורת שבויים ישראלים 

- המאגר הביומטרי

- סמים קלים

- הורדת מחירי הדלק

- התנצלות בפני טורקיה

- דיור ציבורי

- בעיית המסתננים

- ניסויים בבעלי חיים

- הארכת שעון קיץ

- חיוב לימוד מקצועות הליבה

- "תספורות" לבעלי הון

- נישואים חד-מיניים

- שבוע עבודה מקוצר

- כינון חוקה

- חרם אמנים

- תחבורה ציבורית בשבת

- נישואים אזרחיים