מה חושבות המפלגות על סירוב פקודה בצה"ל? (צילום: חדשות 2)
מה חושבות המפלגות על סירוב פקודה בצה"ל? | צילום: חדשות 2

יומיים לפני הבחירות לכנסת ה-19, חדשות 2 באינטרנט מציגים בפניכם פרויקט מיוחד: השאלה היומית. לקראת יום הבוחר פנינו אל המפלגות שמקוות לזכות בקול שלכם, וביקשנו מהן להציג את עמדותיהן הברורות בנוגע לנושאים הביטחוניים, מדיניים, כלכליים וחברתיים שעומדים על סדר היום ומעניינים את הציבור הישראלי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בכל יום חשפנו מה חושבים מי שאמורים לייצג את אזרחי ישראל בארבע השנים הבאות על: תקיפה ישראלית באירן, התנצלות בפני טורקיה, שחרור מחבלים תמורת חיילים, תחבורה ציבורית בשבת, זכאות לדיור ציבורי, הורדת מחירי הדלק, נישואים חד-מיניים, המאגר הביומטרי, לגליזציה של סמים קלים, חרם על אמנים שלא שירתו בצה"ל ועוד שלל נושאים.

והיום על המוקד: סרבנות בצה"ל - כיצד יש להגיב אליה?

מתלבטים במי לבחור? מצפן הבחירות יגיד לכם

הליכוד-ביתנו: הרעיון של סרבנות הוא בלתי קביל. אם כל חייל יחליט אם לבצע את הפקודות שניתנו לו, לא יהיה לנו צה"ל ולא תהיה לנו מדינה. אנו חיים במדינה שלא יכולה להתקיים דקה אחת ללא צה"ל, וצה"ל בנוי על קיום פקודות. מכאן שאסור לקבל שום סוג של סרבנות, לא סרבנות מימין ולא סרבנות משמאל.

העבודה: סירוב פקודה הוא אקט פסול מכל וכל ויש להגיב עליו ביד קשה. יושבת ראש מפלגת העבודה שלי יחימוביץ', התבטאה בעבר מספר רב של פעמים כנגד אקטים של סרבנות מימין ומשמאל.

הבית היהודי: מפלגת "הבית היהודי" תפעל בכל כוחה לכך שחיילינו לא יצטרכו לפנות ולגרש אדם מביתו. על כל פנים, מתוך אחריות לאומית, אם חלילה נגיע למצב שכזה - על חיילי צה"ל ומפקדיו לקיים את כל הפקודות במלואן.

התנועה: לסירוב פקודה במדינת ישראל יש אפס סובלנות. התנועה מאמינה כי אין שום מקום לסירוב פקודה אידיאולוגי מימין ומשמאל. סירוב פקודה עלול להביא לפירוק הצבא והמדינה, לכן יש למנוע מראש מצב זה על ידי פעולות הסברה ברורות. במקרה של סירוב פקודה יש לטפל ביד קשה, ובכל האמצעים המשמעתיים העומדים בפני צה"ל והמדינה.

ש"ס: לא התקבלה עמדתם בנושא זה.

יש עתיד: סירוב פקודה הוא מעשה שמערער את יסודות הצבא ויש למצות את כל חומרת הדין עם כל חייל שמסרב פקודה.

מרצ: המפלגה תומכת בחוק שירות ממלכתי שוויוני, צבאי או אזרחי, תוך מתן אפשרות להכרה מטעמי מצפון - מי שאינו רוצה או יכול לקחת חלק בשירות צבאי, ייתן את חלקו בשירות אזרחי חלופי לטובת הקהילה. מנהיגות, בין אם היא פוליטית ובין אם היא דתית-רבנית, אינה יכולה לקרוא באופן רשמי לגילויי סרבנות. חייל יחיד שמסרב מטעמים אידיאולוגים מצפוניים ועושה זאת מתוך הכרה פנימית, ואינו פועל על פי חוקי הצבא, צריך לקחת בחשבון שיש לזה מחיר וצריך לתת על כך את הדין ולשבת בכלא.

קדימה: תופעת הסרבנות איננה מקובלת לחלוטין, לא מימין ולא משמאל. לא תיתכן לקיחת דעה עצמאית ופרטית בנושא זה, האחד יסרב לבצע פקודה בגין אידיאולוגיה כזו והשני בגין אחרת. האחד אינו יכול לשמוע לדעתו של רב, כומר קאדי, כהן דת, מטיף או אידיאולוג של נושא אחר, במקום למלא פקודה הבאה ממפקד. על סירוב פקודה ישנם עונשים ברורים בדיני הצבא ועל פיהם יש לנהוג, כל זאת תחת חוק השיפוט הצבאי ותוך מתן זכות הגנה מלאה לנאשם.

מתכוננים ליום הבוחר (צילום: חדשות 2)
מתכוננים ליום הבוחר | צילום: חדשות 2

בל"ד: לא התקבלה עמדתם בנושא זה.

יהדות התורה: לא התקבלה עמדתם בנושא זה.

חד"ש: על פי החוק, אסור לבצע פקודה בלתי חוקית בעליל. כפי שהשכל לא אמור לעצור בשערי הצבא, גם המצפון לא יכול להיעצר מחוץ לגדר. יש מקום להתיר לחיילים להימנע מלעשות דברים המנוגדים באמת לצו מצפונם.

רע"ם-תע"ל: לא התקבלה עמדתם בנושא זה.

עוצמה לישראל: פקודה לפנות יישובים ולגרש יהודים מבתיהם היא פקודה בלתי מוסרית בעליל שדגל אנטי ציוני שחור מתנופף מעליה. אסור לפקוד על צה"ל לגרש יהודים מבתיהם, ותפקידו של צה"ל צריך להצטמצם ולהתרכז בהגנה על ביטחון המדינה, תושביה ושלמותה הטריטוריאלית. על תפקידי אכיפת הסדר הציבורי מופקדת המשטרה ואסור להעסיק בהם את צה"ל. אם חייל מקבל ממפקדו פקודה שאינו יכול לבצע מבחינה מצפונית, עליו להתייצב בפני מפקדו, לדווח לו על כך ולהיות מוכן לתת את הדין. החייל צריך להיות מועמד לדין ולהישפט על פי חוק השיפוט הצבאי. ייתכן שבמקרה קיצון שבו אלפי חיילים יסרבו לפקודות בלתי מוסריות בעליל ויישלחו לכלא, יתעשת הדרג המדיני ויבטל את הפקודה לצה"ל.

עם שלם: המפלגה יוצאת נגד סרבנות במסגרת הצבאית מכל סוג שהיא, מימין ומשמאל. הצבא בנוי על היררכיה ועל פקודות. פגיעה בכך היא חורבן הצבא והמדינה.

עלה ירוק: אנו מתנגדים באופן גורף לסירוב פקודה בצה"ל, אלא אם מדובר בפקודה בלתי חוקית בעליל. אנחנו יוצאים בחריפות נגד הסתה לסירוב פקודה ולכל שימוש פוליטי בחיילי צה"ל, שאיננו נגזרת ישירה של המשימות המבצעיות המוטלות עליהם. המפלגה רואה חשיבות בהתמקצעות צה"ל - מעבר לשיטת גיוס סלקטיבית ימנע את גיוסם של חיילים שאינם מתאימים. כך ימנעו מראש מצבים של סירובי פקודה המוניים ולצה"ל יוכל לבחור שלא לגייס חיילים שמאובחנים כמועדים לסירוב פקודה.

הירוקים: לא התקבלה עמדתם בנושא זה.

ארץ חדשה: לא התקבלה עמדתם בנושא זה.

מה חושבות המפלגות על:

- תקיפה באירן

- שחרור מחבלים תמורת שבויים ישראלים 

- המאגר הביומטרי

- סמים קלים

- הורדת מחירי הדלק

- התנצלות בפני טורקיה

- דיור ציבורי

- בעיית המסתננים

- ניסויים בבעלי חיים

- הארכת שעון קיץ

- חיוב לימוד מקצועות הליבה

- "תספורות" לבעלי הון

- נישואים חד-מיניים

- שבוע עבודה מקוצר

- כינון חוקה

- חרם אמנים

- תחבורה ציבורית בשבת

- נישואים אזרחיים

- גיוס חרדים וערבים