תחבורה ציבורית בשבת? (צילום: חדשות 2)
תחבורה ציבורית בשבת? | צילום: חדשות 2

שמונה ימים לפני הבחירות לכנסת ה-19 חדשות 2 באינטרנט מציגים בפניכם פרויקט מיוחד: השאלה היומית. לקראת יום הבוחר פנינו אל המפלגות שמקוות לזכות בקול שלכם, וביקשנו מהן להציג את עמדותיהן הברורות בנוגע לנושאים הביטחוניים, מדיניים, כלכליים וחברתיים שעומדים על סדר היום ומעניינים את הציבור הישראלי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בכל יום נחשוף מה חושבים מי שאמורים לייצג את אזרחי ישראל בארבע השנים הבאות על: תקיפה ישראלית באירן, התנצלות בפני טורקיה, שחרור מחבלים תמורת חיילים, פינוי התנחלויות, גיוס בני ישיבות, תחבורה ציבורית בשבת, זכאות לדיור ציבורי, הורדת מחירי הדלק, נישואים חד-מיניים, המאגר הביומטרי, לגליזציה של סמים קלים, חרם על אמנים שלא שירתו בצה"ל ועוד שלל נושאים.

והיום על המוקד: תחבורה ציבורית בשבת

מתלבטים במי לבחור? מצפן הבחירות יגיד לכם

הליכוד-ביתנו: אנחנו מאמינים בשמירת הסטטוס-קוו בנושא התחבורה הציבורית, תוך בחינת הרחבתה לאזורים חילוניים מובהקים נוספים.

העבודה: מפלגת העבודה תומכת בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת במסגרת אשר תוגבל על ידי הסדרים אשר ייקבעו ברשויות המקומיות על פי צרכי ואופי אוכלוסיותיהן. על מסגרת זו להבטיח כי העובדים בשבת יזכו להגנה הולמת ולשמירה על זכויותיהם.

הבית היהודי: לא הציגו את עמדתם.

התנועה: ישראל היהודית-דמוקרטית בחזונה של "התנועה" היא מדינה דמוקרטית שערכיה יהודיים וחוק השבת הוא חלק מהותי מחוקי המדינה. במסגרת זו, תחבורה ציבורית בשבת תוסדר כחלק מאמנה חברתית כוללת שתתקיים בין החילונים לדתיים שבה יכובדו צרכיהם של החילוניים ותכובד רגישותם של הדתיים.

ש"ס: לא הציגו את עמדתם

יש עתיד: מפלגת "יש עתיד" תומכת בהפעלתם של קווי תחבורה ציבורית בשבת באזורים חילוניים. זו אינה שאלה דתית אלא שאלה חברתית. המצב הקיים מטיל למעשה מס על עניים ומחייב אותם בנסיעה יקרה במונית במקום לאפשר נסיעה במחיר כרטיס אוטובוס. המצב בו סבא עני אינו יכול לבקר את נכדיו בשבת כי אין ברשותו רכב, הוא בלתי נסבל. גם את זה באנו לשנות.

מרצ: הפעלת תחבורה ציבורית בשבת היא אחד המאבקים המרכזיים שמנהלת מרצ בשנים האחרונות. למרות מה שמקובל לחשוב, זוהי אינה סוגיה דתית-חילונית בעיקרה אלא קודם כל סוגיה חברתית וסביבתית. לכמחצית ממשקי הבית במדינת ישראל אין רכב פרטי בבעלותם, והמשמעות היא שדווקא ביום החופשי שלהם הם נאלצים להשאר בבית ללא יכולת לנפוש או לבקר את המשפחה. בנוסף, אין יכולת אמיתית לפתח מערכת תחבורה בת קיימא שהיא מרכיב הכרחי ומרכזי בכל חברה מתקדמת.

ביוזמת נציגי מרצ התקבלו בשנה האחרונה במועצות הערים של תל אביב, הרצליה, רעננה וכפר סבא, החלטות לקידום תחבורה ציבורית בסופי שבוע, אך משרד התחבורה מתנגד. בעקבות זאת הגישה מרצ עתירה לבג"צ, שעדיין תלויה ועומדת. בנוסף, הפעילה מרצ החודשים האחרונים ביוזמתה את "אוטובוס השבת" שהסיע נוסעים למקומות הבילוי בסופ"שים בערים שונות ברחבי הארץ.

קדימה: השבת היא ערך חשוב ומרכזי במדינת ישראל כחלק מצביונה היהודית של המדינה. למעט גופים חיוניים, גופים ציבוריים לא יקיימו פעילות בשבת. לא ייאסר על מקומות תרבות ובילוי לפעול בשבת ונתיבי תחבורה פרטית וציבורית יישארו פתוחים ויפעלו, תוך הקפדה על צביון השבת ובהתחשב במרקם החיים האזורי.

מתכוננים ליום הבוחר (צילום: חדשות 2)
מתכוננים ליום הבוחר | צילום: חדשות 2

 

בל"ד: לא הציגו את עמדתם.

יהדות התורה (עמדת ח"כ הרב ישראל אייכלר): תחבורה ציבורית בשבת לגויים בלבד.

חד"ש: חד"ש בעד. אנו חושבים שתחבורה ציבורית היא חיונית גם מבחינה סביבתית וגם מבחינה חברתית. צריך לעשות אותה גם בצורה שמתחשבת ברגישויות הציבוריות, וגם בתמונת הביקושים השונה לשירותי תחבורה בשבת. מודל טוב יכול להיות שירותי המיניבוסים הקיימים בכמה מקומות בתל אביב, שאותם אפשר להרחיב ולייעל ולפרוס באופן הרבה יותר משמעותי בכל רחבי בארץ.

רע"ם-תע"ל: לא הציגו את עמדתם.

עוצמה לישראל: אנחנו נגד כל שינוי בסטטוס קוו בכל מה שקשור למישור הציבורי בשבת. מדינת ישראל היא מדינה יהודית עם ציביון יהודי וכזאת היא חייבת להישאר.

עם שלם: אנחנו נגד תחבורה ציבורית בשבת, כמו רוב עם ישראל המתנגד לפגיעה בזהותה היהודית של המדינה, אבל אנחנו כן בעד מציאת פתרון מוסכם לכך שגם החילוני יוכל לחיות על פי רצונו ואורחות חייו ומי שמעוניין להגיע בשבת למחוז חפצו יוכל לעשות כן.

עלה ירוק: מי שרוצה לנסוע בשבת - זו בחירתו, ומי שלא - זו בחירתו. האיסור על תחבורה ציבורית בשבת מהווה כפייה דתית פסולה. במדינה חופשית, כמו זו שעלה ירוק - הרשימה הליברלית תפעל לקדם, כל אדם יכול לבחור לעצמו את אורחות חייו. אנחנו נאבק לשחרור שוק התחבורה הציבורית מהמונופולים של אגד ודן לצד התרת תחבורה ציבורית בשבת.

הירוקים: הירוקים מאמינים כי גם בשבת אפשר לשמור על הסביבה ולפעול למען אויר נקי ככל שניתן. משום כך אנו מאמינים כי ראוי שתפעל תחבורה ציבורית בשבת נקייה (חשמל, גז), למען אנשים הרוצים להתנייד ברחבי הארץ, וללא תחבורה ציבורית נאלצים להסתמך על כלי רכב פרטיים. דבר שאינו תורם לגודש בכבישים ולזיהום האויר גם במהלך השבוע.

עם זאת, הירוקים מאמינים כי יש להתחשב ברגשותיהם של שומרי שבת, ולתכנן את נתיבי האוטובוסים תוך מניעת פגיעת ברגשות דתיים אלה.

ארץ חדשה: לא הציגו את עמדתם.

מה חושבות המפלגות על:

- תקיפה באירן

- שחרור מחבלים תמורת שבויים ישראלים 

- המאגר הביומטרי

- סמים קלים

- הורדת מחירי הדלק

- התנצלות בפני טורקיה

- דיור ציבורי

- בעיית המסתננים

- ניסויים בבעלי חיים

- הארכת שעון קיץ

- חיוב לימוד מקצועות הליבה

- "תספורות" לבעלי הון

- נישואים חד-מיניים

- שבוע עבודה מקוצר

- כינון חוקה

- חרם אמנים