יש שאלות שקשורות לגוף שלנו שאנחנו פשוט חוששים לשאול. מה לעשות, הגוף שלנו יכול להיות די מביך לפעמים ואנחנו מסמיקים רק מהמחשבה של לדבר על דברים מסוימים – כמו פלוצים. אז הנה, פטרנו אתכם מהפדיחות והכנו לכם מדריך שלם על אחד הנושאים המביכים בחברה האנושית.

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

1. מסטיק גורם לגזים

יש גזים שמקורם באוכל ויש גזים שמקורם באוויר. לא האוויר שאתם נושמים, אלא האוויר שאתם בולעים. כן, כל פעם שאתם בולעים אוויר – אתם מעלים את מדד הגזים שלכם. אם אתם אוכלים או שותים מהר מדי, מעשנים, לועסים מסטיק או שותים משקאות מוגזים, אתם מכניסים יותר אוויר לגופכם וככל הנראה גם משחררים יותר.

2. טסים הרבה –משחררים הרבה

טיסות מלוות בשינויי לחץ אוויר, כאלו שגורמים לאוזניים שלך להיסתם. אבל מעבר לכך, הם גורמים גם לנפיחות. איך אפשר למנוע את זה? להקפיד להימנע לפני ובזמן הטיסה ממאכלים שגורמים לגזים, כמו שעועית וברוקולי. אם אתם עדיין דואגים שישתחרר לכם, אז אולי כדאי לכם להצטייד בתחתונים מונעי ריח גזים, כן זה אכן קיים.

3. פסטה ופיצה גורמים לנפיחות

נכון שכל אדם שונה, ולכל אחד מערכת עיכול משלו והמאכלים שגורמים לו לגזים. אבל עדיין, יש מזונות מסוימים שיש להם נטייה לגרום לכולם להרגיש לא ממש בנוח. מאכלים עשירים בפחמימות, מנפחים אותנו יותר. מזונות שעתירים בשומן נשארים זמן רב יותר בקיבה שלנו, ולכן הם יכולים לגרום לנפיחות. מאכלים שיש בהם אחוז שומן נמוך יותר, מסייעים לקיבה להתרוקן מהר יותר וכך מאפשרים לגזים לנוע מהר יותר מחוץ לגוף. מזונות נוספים שגורמים לנפיחות הם משפחת הקטניות, כמו אפונה, שעועית, עדשים, חומוס וסויה. וירקות ממשפחת המצליבים, כגון צנון, כרוב וברוקולי. כמו כן, אם אתם רגישים ללקטוז ואוכלים מוצרים חלביים, צפו לגזים.

4. איך נפטרים מהסירחון?

חושבים שמטהר אוויר מסלק ריח של נפיחה? טעות – בשמים למיניהם רק מסתירים את הריח הלא נעים, לא מסלקים אותו. אם אתם רוצים באמת להיפטר מהסירחון, אתם צריכים לאוורר את המקום. פשוט מאוד, לפתוח חלון ולתת לנפיחה להתפוגג לאוויר העולם.

5. מאיפה הריח מגיע?

העובדה הבאה תפתיע אתכם: נפיחה מכילה 99 אחוז גזים חסרי ריח. קראתם נכון - הצחנה מגיעה רק מאחוז אחד של גז ריחני, לרוב מדובר בגופרית. שאר הגזים הם בין היתר פחמן דו חמצני, חנקן, מימן וחמצן, כולם לחלוטין חסרי ארומה.

6. למה כל פלוץ נשמע אחרת?

אנחנו בטוחים שתהיתם מדוע ישנן נפיחות בצלילים שונים. לא? אז נגלה לכם בכל זאת. ישנם גורמים שונים המשפיעים על צליל הנפיחה, ביניהם כמות הגזים היוצאים, עוצמת הנפיחה בזמן שהיא נפלטת, ומידת הצמידות של שרירי הסוגר (השרירים שסוגרים את פי הטבעת). כל אלה משפיעים על צלילו הענוג של הפלוץ.

7. מאכלים מסוימים מסריחים יותר

כמו שיש מאכלים שמשנים את ניחוח השתן שלנו, כך ישנם גם מאכלים ומשקאות שמשפיעים על ריח הפלוצים שלנו. מזונות שהם עשירים בגופרית, גורמים לנפיחות מסריחות יותר. אז אם אתם עובדים במקום עבודה שמצריך נסיעה במעלית, מומלץ שתימנעו מביצים, בשר, אספרגוס, בצל, שום וצנון.

עוד ב-mako בריאות:
>> תפתחו את הראש: 10 הכריכים הכי בריאים שיש
>> "יש לי הקלה עצומה מאז שעברתי ניתוח אף"
>> מה באמת קורה כשזבובים נוחתים לנו על האוכל?

8. מחזיקים חזק שלא יברח? לא מומלץ

פלוצים הם אמנם דבר טבעי, אבל זה לא משהו שאתם בדיוק מעוניינים לשתף עם הסביבה שלכם (בהנחה שאתם לא רוצים להבריח אף אחד). אז קורה כשנמצאים ליד אנשים, שאחד עומד לצאת ואין לנו ברירה אלא להחזיק ממש חזק ולהתפלל. אז אם שאלתם את עצמכם אם זה פוגע לכם בבריאות – התשובה היא לא. אין בזה סכנה בריאותית, אבל אתם גורמים לעצמכם להתכווצויות שרירים ולכאב מיותר. כשהגוף שלנו צריך להיפטר ממשהו, היו סמוכים ובטוחים שהוא ימצא את הדרך לעשות את זה. לכן, החזקת נפיחה אולי תעזור לרגע אחד, אבל רגע לאחר מכן, כשתזוזו או תלכו, הגוף ישחרר את הגזים. ההמלצה שלנו? נסו לצאת מהחדר למקום שבו תוכלו לשחרר בנחת, אם זה לא אפשרי, עמידה יכולה להפחית את עוצמת הנפיחה.

9. הפלוץ של השכן מסריח יותר

אף אחד אולי לא יודה בזה, אבל מה לעשות, ניחוח הפלוצים שלנו נסבל יותר משל אחרים, או לפחות ככה אנחנו חושבים. כולנו יודעים שאין לנפיחות שלנו ריח של ורדים, אבל משום מה אנחנו לא סובלים מהם כמו שאנחנו סובלים מפלוצים של אחרים. למה זה ככה? כי באופן טבעי, אנחנו מעדיפים דברים שמוכרים לנו. אנשים משחררים בין 10 ל-20 נפיחות ביום, לכן הגוף שלנו התרגל לריח. אם הוא לא היה מתרגל לריח, היה לנו די קשה לחיות עם עצמנו.

10. פלוצים יכולים לפזר חיידקים

אל תיכנסו לפניקה, פלוצים מפזרים חיידקים רק כשאתם ערומים. כל עוד אתם משחררים כשאתם לבושים, אין סכנה, כיוון שהבגדים מהווים מעין פילטר. מחקר שנעשה באוסטרליה על ידי מיקרוביולוג בחן מה קורה כשמפליצים לבושים ובעירום. מסקנותיו היו שבעירום מופצים חיידקים המצויים במעי ובעור, ואילו כשלבושים, לא מתפזרים חיידקים כלל. החיידקים שנמצאו הם לא מזיקים, אז אין סיבה לבהלה, רק לא מומלץ לשחרר בעירום ליד אוכל. 

11. כמה פעמים אדם מפליץ ביום?

הטווח הוא בין 10 ל-20 נפיחות ביום, כאשר הממוצע היומי לאדם עומד על 14. זה כמובן משתנה מאדם לאדם וכן גם במקרים שבהם חווים קלקול קיבה, או אוכלים מאכלים שגורמים לנפיחות, אז המספר יכול בהחלט לעלות.

12. האם אנשים מפליצים אחרי המוות?

זה לא מיתוס, הגוף משחרר גזים גם לאחר המוות, אבל רק זמן קצר לאחר מכן. הסיבה לכך היא התרחבות והתכווצות שרירי הסוגר, שאינם מפסיקים לפעול מיידית כשמתים. שעתיים – שלוש לאחר המוות השרירים מתקשחים, כחלק מתהליך שנקרא ריגור מורטיס או צפידת מוות, לכן שחרור הגזים לא אורך הרבה זמן. 

>> למה העין שלנו קופצת?