אם נסתכל על מגוון היצורים בטבע ניאלץ לנסח את השאלה שלנו מחדש ונשאל ׳מדוע אנחנו נשארים יחד בכלל?׳. כמעט כל היצורים בטבע הם פוליגמיים, כלומר, זכר אחד מרבה הרבה נקבות והן מטפלות לבד בצאצאים. כדי לזכות בכך, הזכר הפוליגמי צריך להילחם בכל שאר מתחריו, לשלוט במשאבים ולזכות בתואר זכר האלפא על מנת שהנקבות יסתכלו לכיוונו. מונוגמיה היא מאוד נדירה, רק 5 אחוזים מהיצורים בטבע הם מונוגמיים - הזכר והנקבה נקשרים ומטפלים יחד בצאצאים, רובם עופות. מה שמשותף ליצורים המונוגמים הוא סביבת חיים מאתגרת שמחייבת את הטיפול של שני ההורים להישרדות של הצאצאים. גם אנחנו בשלב מסוים באבולוציה התחלנו לקיים מונוגמיה מתוך הצורך לטפל בצאצא שלנו חסר האונים בעל המוח הגדול והמתפתח באיטיות מחוץ לרחם.

כשמדובר במונגמיה רוב המונוגמים הם סדרתיים, כלומר נשארים יחד לצורך גידול הצאצאים וממשיכים הלאה בתום הפרויקט ואם יש הזדמנות אז גם בוגדים מדי פעם: במחקר שנעשה על יונים 30 אחוז מהביצים בקינים שנבדקו לא היו של הזכר שדוגר. בבני אדם, 15-20 אחוז מהאבות מגדלים ילדים לא שלהם - זה שם אותנו באותה הקטגוריה של המונוגמים הסדרתיים, אם להיות כנים. 

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק? 

אז, למה פוליגמיה? למה בגידות? כי זה טוב לגנים שלנו! משחק האבולוציה הוא התחרות בין המולקולות האנוכיות הקרויות גנים על הפצתם. הגנים מתכנתים אותנו לייצר כמה שיותר עותקים של עצמם, ולכן את מנת סם ההנאה הגדולה ביותר למוח אנחנו מקבלים באורגזמה עבור מעשה הרבייה. מונוגמיה מגבילה את מספר השכפולים שזכר ונקבה יכולים לייצר, לכן זה לא משתלם מבחינת הגנים וזו תהיה פשרה. כדי לעודד אותנו להפצה שתלו הגנים במוחנו במהלך האבולוציה קודים שמטפטפים לנו יותר סם הנאה (דופאמין) על יחסים עם פרטנרים חדשים - אחד הקודים הבולטים נקרא אפקט קולידג'.

אבא אמא ושני ילדים בים, קופצים (צילום: istockphoto)
המונוגמיה נוצרה מתוך הצורך לטפל בצאצא שלנו חסר האונים | צילום: istockphoto

מהו אפקט קולידג' בעצם? אם תיקחו יונק זכר לא חשוב מאיזו משפחה, תציגו לו נקבה מיוחמת ותמדדו תוך כמה זמן הוא מגיע לפורקן (״לא לנסות בבית״) תראו שבממוצע זה יקרה תוך 3 דקות. חכו מספר ימים שהנקבה תתייחם שוב ותראו שבפעם השנייה ייקח לו יותר זמן וכן הלאה יותר ויותר, עד שבפעם השמינית הוא אפילו לא יתייחס אליה בכלל. מצד שני אם תעשו את הניסוי עם אותו זכר רק בכל פעם תציגו לו נקבה אחרת הוא יגיע לפורקן תוך 3 דקות בכל פעם וימשיך ללא הפסקה עד אפיסת כוחות כל עוד יציגו לו נקבות. גם מנת הזרע שלו תהיה יותר גדולה. כלומר יותר סם הנאה וריגוש על פרטנר חדש. האפקט קיים גם בנקבות- זכר חדש בשכונה מקבל יותר תשומת לב, אם כי נמצא שהאפקט יותר מתון, לפחות בעכברות. גם אצלנו אפקט קולידג' מתקיים, כמובן, ומסביר את הפנטזיות המיניות שלנו, הפורנו (הצורך בכל כך הרבה קטגוריות),הבגידות, מרבית הגירושים וכו׳ - ושוב הכל לטובת הגנים.

עוד ב-mako בריאות:
>> הדרך היחידה לאכול פחמימות וגם לרזות
>> "כך ריפאתי את הילד שלי מאלרגיה לבוטנים"
>> ברית זה לא סיפור: המכשיר הישראלי שעושה ברית מילה ללא ניתוח

מחקרים על פנטזיות מיניות שנעשו על 1500 נשים וגברים מתרבויות שונות הראו שהפנטזיות שלנו מאוד דומות וכמעט בכולן מככבים שחקני חוץ. שתי הפנטזיות השכיחות ביותר של גברים הם יחסי מין עם מספר נשים (פנטזיית זכר האלפא) ומין ללא מחוייבות. הפנטזיות השכיחות ביותר של נשים נמצאו תלויות בחברה בה האישה חיה: בחברה בה יש שלטון  גברי כוחני הפנטזיות של הנשים היו של דומינטטיות וכוחנות גברית ובחברה שיוויונית יותר הפנטזיה הנשית השכיחה ביותר היתה של רצון להיראות - יחסי מין בפרהסיה (פנטזיית נקבת האלפא).   

מלחמות הזרע

גודלו הרב של איבר המין הגברי אצלנו ביחס לגוף הוא עדות חיה להיותנו פוליגמיים בעברנו. הפין מותאם בצורתו לשאיבה וסילוק זרע קודם מאיברה של האישה. בנוסף, גבר מייצר 300 מיליון תאי זרע במשגל אחד, רק 20 אחוז מהם הם זרעונים מפרים שטסים לעבר הביצית. כל השאר הם זרעונים לוחמים (קמיקזות) וזרעונים מגינים שתפקידם להרוג ולחסום זרעונים של מתחרים בזמן שהזרעונים המפרים טסים לביצית. במהלך הבגידה הגבר מייצר יותר זרע עם אחוז גבוה יותר של לוחמים ביחס לזרע שהוא מייצר ביחסי מין עם הפרטנרית הקבועה. גם כשהגבר חושד שהפרטנרית הקבועה שלו אינה נאמנה הוא ייצר יותר זרע עם יותר לוחמים. חוקרים מצאו גם שלפני בגידה גם הגבר וגם האישה יגבירו את תדירות האוננות שלהם כדי לייצר זרע טרי מצד אחד ולהכין את רירית צוואר הרחם מן הצד השני למקסום פוטנציאל ההפריה בעת הבגידה. ומאותו הגיון נשים נוטות יותר לבגידה בזמן הביוץ מאשר בזמן המחזור או קצת לפניו (מלחמות הזרע/ רובין בייקר). 

בדיקה גנטית למונוגמיה

הקודים שמפתים את רוב האנשים לבגידה הם: מבחינת הגבר- סימני פוריות של האישה (מבנה הגוף, גיל צעיר) ומבחינת האישה- סימני מעמד חברתי גבוה (כסף וכו') וסימני פוריות של הגבר. אם כבר לבגוד אז כדי לתפוס ״גנים טובים״. סקרים מראים שגברים בעלי מעמד גבוה בוגדים יותר אך זה נמצא נכון גם לגבי אבות שנשארים בבית לגדל את ילדיהם. בעלי הסיכוי הנמוך ביותר לבגידה נמצאו זוגות באותו מעמד כלכלי .

אם כן מה גורם ליצור להיות מונוגמי? מסתבר שמחקרים בנברנים הראו שאם משווים בין נברן פוליגמי לנברן מונוגמי רואים שיש בינהם הבדל בגן שאחראי ליצירת קולטן להורמון האהבה במוח (ממשפחת האוקסיטוצין). לזכר המונוגמי של יותר מהקולטן הזה, הוא יותר נקשר לנקבה ולצאצאיו ושומר עליהם. כשהעבירו את רצף הגן מהזכר המונוגמי לפוליגמי הוא נהיה מונוגמי. ומה עם בני אדם? ב-2008 חוקרים בדקו את אותו הגן ב-500 גברים שבאים משתי קבוצות: גברים נשואים שדיווחו על אושר בנישואים ללא רצון לבגידה וגברים רווקים שהעידו על קושי ביצירת זוגיות ומעדיפים את חיי הרווקות. החוקרים אכן מצאו הבדל בין קבוצות הגברים בגן המדובר (הקולטן להורמון האהבה). ב-2014 נעשה מחקר דומה על אותו גן בנשים ונבדקו 7000 זוגות של תאומות פיניות. המחקר מצא שהיה הבדל בגן בין הנשים שהעידו על בגידותיהן מהנשים שהעידו על נאמנות לבן הזוג. כנראה שהנינים שלנו כבר יעשו בדיקה גנטית טרום חופה, אם הם עדיין ימשיכו להתחתן.

מחקרים גם מראים שגם למרכיבים פסיכולוגיים יש השפעה על הצורך לבגוד: לחצים רגשיים לא מטופלים, התנסויות רעות מהעבר, חוויות ילדות, דוגמה מההורים וכמובן השפעת החינוך והדת. 

האם נגזר עלינו להיות שבויים על ידי הגנים שלנו? האם יש לנו בכלל בחירה חופשית או שהכל חקוק בדנא? ובכן, יש לנו קליפת מוח מכובדת שמסוגלת, בניגוד לשאר בעלי החיים, לנתח את ההתנהגויות שלנו ,לחקור ולהבין אותם בעזרת המדע. כיצד נשתמש בידע הזה ואילו בחירות נעשה במהלך חיינו זה כבר נתון לשיקולנו. תנו לאהבה לנצח.

* ד״ר ליאת יקיר, בוגרת המחלקה לגנטיקה מולקולרית במכון ויצמן למדע, מרצה ומתקשרת מדע לקהל הרחב.  

אולי חשוב לדעת:

הקול בראש: מחקר שפורסם ב- Personality and Individual Differences הראה שנשים תופסות גברים בעלי קולות עמוקים ככאלה בעלי סיכויים גדולים יותר לבגוד, מאשר גברים עם קול גבוה יותר. במהלך המחקר, נשים הקשיבו לקולות גבריים שונים ונשאלו מי מהקולות ששמעו מועד יותר לפורענות וגם למי מהקולות הם נמשכות – למערכת יחסים או לסטוץ קצר. גזר הדין קבע שגברים בעלי קול נמוך נחשבו ככאלה שמועדים לבגוד, אבל גם ככאלה שמתאימים לסטוץ. 

מתי זה קורה? בכתבה בהאפינגטון פוסט ריכזו את הדברים הכי הזויים שמצאו, כשהראשון והמעניין שבהם הוא שרוב הבגידות מתבצעות בימי רביעי, בין השעות חמש אחר הצהרים לשבע בערב. הנתון הזה נמצא בסקר בקרב בוגדות ובוגדים שערך האתר לרומנים מחוץ לנישואים Ashley Madison והוא מרתיח בעיקר בגלל שזו השעה של ארוחת הערב וההשכבות. ההברזת וגם בגדת? 

פין / לב שבור: הנה סיבה טובה לא לבגוד: מחקר מצא שגברים שבוגדים נמצאים בסבירות גדולה יותר לשבר בפין. אז מסתבר שיש דברים כואבים יותר מלב שבור. ד״ר אנדרו קרמר, אורולוג ומנתח מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת מרילנד חקר 16 מקרים של שבר בפין שדרשו ניתוח בין השנים 2007-2011. חצי מהגברים שנחקרו הודו ששברו את איבר המין שלהם במהלך מין עם פרטנרית שאיננה בת הזוג שלהם. וזה לא הדבר היחיד בו גברים בוגדים מזיקים לבריאותם. מחקר מאוניברסיטת פירנצה מצא שמוות כתוצאה מדום לב היא תופעה ששכיחה יותר עם המאהבת, בסביבה לא מוכרת, מאשר עם בת או בן הזוג שבבית. לפעמים הריגוש לא כזה חיובי.

 >> איכס: כל מה שלא ידעתם שסיגריות עושות לכם