הסיטואציה הזו ככל הנראה לא זרה לכם: אתם ממש רעבים, ושנייה לפני הביס הראשון נוחת לכם זבוב באוכל, מתחיל לחכך את ידיו ונראה שהוא זומם על המנה שלכם. אז אתם מיד מעיפים אותו וממשיכים לאכול. אבל האם אתם באמת יודעים מה קורה למזון שלכם אחרי שזבובים נחתו בו?

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

הסיבה העיקרית למה כדאי לכם לחשוב פעמיים לפני שאתם ממשיכים לאכול, טמונה בהעדפות הקולינריות של הזבובים – הן לא בדיוק מגרות. זבובים ניזונים ממגוון רחב של דברים, בהתאם לסוג הזבוב. בין היתר, הם מעדיפים מזון רקוב, צואה וחיות מתות. בהתאם לכך, הם נושאים עימם חיידקים. הרבה חיידקים.

"זבובים נושאים עשרות, אם לא מאות חיידקים", אומר דוקטור יוחנן ערבות, טכנולוג מזון. "תלוי בסוג הזבוב (זבוב בית, זבוב בקר וכו') ובמקורו, אבל כולם נושאים עימם חיידקים, חלקם פתוגניים (מחוללי מחלות) וחלקם לא". לפני שאתם נבהלים, חשוב שתדעו שהתרבות החיידקים תלויה בגורמים שונים. "אם זבוב נחת על מזון יחסית קר, כמו סלט, החיידקים שהוא נושא עימו יכולים להתרבות, אבל זה תלוי בסוג החיידק, בטמפרטורת האוכל, בסוג המזון וברמת החומציות שלו, שכן ישנן רמות חומציות שאינן מאפשרות לחיידקים להתקיים". השורה התחתונה היא שכשזבוב נוחת על מזון שמאפשר לחיידקים להתרבות, זה יכול לגרום למגוון רחב של מחלות.

עוד ב-mako בריאות:
>> דיאטת כושר: כך תוכלו לאכול פחמימות וגם לרזות
>> "כך ריפאתי את הילד שלי מאלרגיה לבוטנים"
>> ברית זה לא סיפור: המכשיר הישראלי שעושה ברית מילה ללא ניתוח

אז אם זבוב נחת לי בצלחת – כדאי לי לזרוק את תכולתה?

זה תלוי, אז אל תמהרו לזרוק. "אם נחת זבוב בזמן שאכלתם, הבחנתם בו ישירות והעפתם אותו – אין סכנה. אבל אם השארתם סיר של אוכל על השיש או על הכיריים וזבוב נחת בו ושהה שם חצי שעה לפני שהבחנתם בו, זה פחות מומלץ". גם כאן תלוי במי מדובר, "למבוגרים זה פחות מסוכן מאשר לילדים, שרגישים יותר". 

דוקטור ערבות ממשיך ומסביר, "נהוג לחשוב שאסור להכניס מזון חם למקרר, מחשש שהמקרר יתקלקל. אך מדובר בטעות נפוצה. זה היה נכון לפני עשרות שנים, כשמקררים אכן יכלו להתקלקל מזה, אבל היום המקררים שלנו עמידים יותר. הדבר הכי טוב לעשות זה להכניס את האוכל חם למקרר. ככל שמורידים מהר יותר את הטמפרטורה של המזון, כך הסיכוי שיזדהם מזיהום משני נמוך יותר". בקיצור, אל תחכו אחרי שהפסטה תתקרר לפני שאתם מכניסים אותה למקרר, זה בריא יותר. 

>> תזונה נכונה: ארוחות בוקר בריאות ומהירות