רעידה בעין היא תופעה נפוצה שמתרחשת בדרך כלל בזמן הכי לא מתאים. אתם יושבים בדייט או בראיון עבודה, ולפתע אתם מרגישים את העפעף שלכם זז וכל מה שעובר לכם בראש זה "האם הם שמו לב לזה?". אתם משפשפים קצת את העין והרעידה נעלמת. אבל אתם לא יכולים שלא לתהות – למה זה קרה עכשיו?

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

"עין קופצת היא בעצם עווית בשריר העפעף, או בחלקו", אומר דוקטור וויין קורנבלאט', מרצה לאופתלמולוגיה באוניברסיטת מישיגן לטיים. הרעידה בדרך כלל נעלמת לאחר מספר דקות ולעתים לאחר כמה ימים, זה מציק אבל לרוב לא מהווה סכנה בריאותית. ישנן שלוש סיבות אפשריות לעווית בשרירי העפעפיים – שינה, קפאין ולחץ.

"מחקרים מצאו שישנו קשר בין חוסר שינה לבין רעידות בעין, אבל הסיבה לכך אינה ידועה", אומר קורנבלאט'. אם אתם חווים עוויתות חוזרות בעפעפיים, אולי כדאי לכם לבדוק כמה שעות אתם ישנים בלילה, ייתכן מאוד שאתם לא מקבלים מספיק שינה.

חובבי הקפה אולי לא יאהבו את זה – אבל לצמצם בצריכת הקפאין יכולה בהחלט לעזור להיפטר מרעידות בעין. אוניברסיטת יורק בקנדה מצאה שקפאין מעודד שחרור של מוליכים עצביים כמו סרוטונין ונוראדרנלין, מה שגורם לתגובות בשרירים ובעצבים. קפאין הוא חומר ממריץ ולכן צריכתו יכולה להוביל לרעידות בשרירי העפעפיים.

עוד ב-mako בריאות:
>> תפתחו את הראש: 10 הכריכים הכי בריאים שיש
>> "יש לי הקלה עצומה מאז שעברתי ניתוח אף"
>> מה באמת קורה כשזבובים נוחתים לנו על האוכל?

אם אתם נתונים תחת לחץ, יש סיכוי גבוה שתחוו עין קופצת. הסיבה לכך היא שכשאנחנו לחוצים, הגוף מייצר יותר אדרנלין, הורמון המקושר לתגובת "הילחם או ברח", המכניסה את הגוף שלנו למצב חירום במטרה להכין אותנו להתמודדות מול סכנה מיידית. כחלק מתגובה זו, זורם יותר דם לשרירים במטרה לסייע לנו להגיב במהירות ולכן לעתים זה עלול לגרום לעוויתות בשרירים שונים, כולל גם בשרירי העפעפיים.

"למרות שבמרבית המקרים רעידות בעין אינן מעידות על סכנה בריאותית, אם הרעידות מתפשטות לאזור הפנים והצוואר, או נמשכות חודשים - כדאי להיוועץ ברופא", אומר דוקטור קורנבלאט'. בנוסף, מקרים כמו עוויתות בצד אחד של הפנים או עפעף שממצמץ או נסגר ללא שליטתכם, דורשים פנייה לרופא עיניים.

בסופו של דבר, רעידות בעין הן אמנם מציקות, אבל מדובר בתופעה נפוצה ולא מזיקה. אם אתם חווים את זה לעתים קרובות, אולי כדי לשים בצד את הקפה או לצאת להליכה מרגיעה. אם זה ממשיך – כדאי לבדוק עם רופא. 

>> האם היקי יכול לגרום לשבץ?