יש אנשים שפשוט חייבים להתחיל את הבוקר עם כוס קפה ורק המחשבה על לצאת מהבית לפני ששותים כוס או שתיים מעוררת בהם חלחלה. למרות שקפאין הוא סם פסיכואקטיבי ממריץ, הוא לא מזיק בכמויות נמוכות, אבל כמו כל דבר בחיים, יותר מדי מזה עלול לעשות לנו ממש רע. אז איך תדעו אם התמכרתם? ככל הנראה שתחוו אחד או כמה מן התסמינים הבאים:

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

1. אתם לא נחמדים במיוחד לפני הקפה הראשון

קפאין הוא סם המעורר את קולטני הדופמין והאדרנלין במוח שלנו המקושרים לתחושת הנאה, בדומה לסמים כמו קוקאין, אך ברמה משמעותית נמוכה יותר. המשמעות היא, שקפאין גורם לנו להרגיש טוב. דרך טובה לדעת אם אתם מכורים היא לבדוק מה קורה כשאתם מפסיקים. אם אתם עצבניים ובבאסה – ככל הנראה שהמוח שלכם התרגל לקפאין עד כדי כך, שהוא מסתמך עליו כדי להרגיש טוב.

2. קשה לכם להתרכז בלי

האדרנלין שמשתחרר בגוף שלנו כשאנחנו צורכים קפאין, מסייע לנו לשמור על פוקוס. אם אתם שותים קפה מדי יום ביומו ואז מפסיקים, ייתכן מאוד שתחוו קשיים להתרכז במטלות שלא היו קשות לכם לפני כן.

3. אתם זקוקים ליותר ויותר

אם אתם רגילים לשתות כוס קפה על בסיס יומי כדי להתעורר, או כדי לקבל בוסט של אנרגיה, עם הזמן, תרגישו שהכוס הזאת כבר לא מספיקה לכם. אז הכוס תהפוך לשתיים והשתיים יהפכו לשלוש, והבנתם. המצב הזה נקרא סבילות והוא קורה בעקבות שימוש תכוף בתרופה או בסם מסוים. הגוף מתרגל לקפאין וכוס קפה כבר לא משפיעה עליו יותר, לכן הוא זקוק למינון גבוה יותר כדי להגיע לאותה מידה של השפעה.

4. סובלים מכאב ראש ברגע שהפסקתם

קפאין גורם להיצרות של כלי דם ובכך מגביל את זרימת הדם, מה שהופך אותו למשכך כאבי ראש טבעי. אבל, כשאתם רגילים לצרוך הרבה קפאין ואז מפסיקים ליום או ליומיים, אתם עלולים לחטוף כאב ראש. זה מה שקורה לגוף שלנו כשהוא רגיל למשהו, אנחנו חווים סימפטומים של גמילה. מחקר שנעשה על ידי הפקולטה לרפואה באוניברסיטת ג'ונס הופקינס, מצא ש-50 אחוז מהאנשים שצורכים קפאין חווים תסמיני גמילה כשהם מדלגים על הקפאין ליום אחד בלבד.

עוד ב-mako בריאות:
>> תפתחו את הראש: 10 הכריכים הכי בריאים שיש
>> "יש לי הקלה עצומה מאז שעברתי ניתוח אף"
>> מה באמת קורה כשזבובים נוחתים לנו על האוכל?

5. אתם לא מצליחים להפסיק

אם אתם חושבים שיום ללא קפה הוא יום שלא שווה לצאת בשבילו מהמיטה – כנראה שאתם מכורים. התמכרות היא לא רק גופנית, אלא גם פסיכולוגית, קפאין יכול במידה רבה להשפיע עלינו נפשית ולגרום לנו להרגיש מחויבים אליו, גם אם הגוף שלנו עוד לא התמכר.

6. אתם עצבניים כל הזמן

צריכה מרובה של קפאין יכולה לגרום לחרדה ואפילו להתקפי פניקה, אצל אנשים עם נטייה למחלות נפש. אם אתם מרגישים קצת לחוצים, עצבניים, חרדים או חסרי סבלנות מהרגיל, יכול להיות שזו כוס (או כוסות) הקפה שאתם מחזיקים בכל יום.

7. יש לכם עצירות בבוקר

הרוטינה הבאה לא זרה לאנשים רבים: שותים כוס קפה, אוכלים ארוחת בוקר והולכים לשירותים למספר 2. הסיבה שאנחנו נוטים להתפנות אחרי הקפה, היא כיוון שהקפאין מעורר את פעילות המעי. לכן, עצירות מהווה סימן טוב לכך שאתם כנראה מפריזים קצת עם הקפה.  

איך נגמלים?

אם החלטתם להיגמל אחת ולתמיד, כדאי שתעשו זאת בהדרגה, כדי למזער כמה שיותר את תסמיני הגמילה. מעבר לכך, חשוב לזכור שלקפאין יתרונות בריאותיים שונים, כל עוד הוא נצרך במתינות. מחקרים רפואיים רבים נעשו סביב הקפאין ומצאו בין היתר שהוא יכול לשפר לנו את הזיכרון, למנוע עייפות ולשפר את היכולות המנטליות שלנו. הכמות המומלצת היא בין שתיים לארבע כוסות קפה ביום, כמות השווה לכ-300 מ"ג של קפאין. 

>> רגליים, בטן וישבן: אימון עם כדור שיעיף אתכם