כשנופלת עלינו העייפות באמצע היום, אחרי ארוחת הצהריים בעבודה – אנחנו כמעט באופן בלתי מודע משפשפים את עינינו כדי להתעורר. וזה לרוב די עוזר לנו להעיר קצת את העיניים מהעייפות שנפלה עליהן, אך נראה שלמרות שההרגשה נחמדה – ייתכן ששפשוף העיניים לא עושה לנו טוב.

אם יוצא לכם לשפשף מעט את העיניים מדי פעם, אין עם זה בעיה. אבל אם אתם מוצאים את עצמכם עושים את זה לעתים קרובות וממושכות – זה עלול להזיק לראייה שלכם ואף יכול לגרום לכם להיראות מבוגרים יותר.  

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

לרוב, אנחנו מרגישים את הצורך לשפשף את העיניים שלנו כשהן מגורות, מגרדות או כשאנחנו סתם נלחצים. "פעולת השפשוף מעודדת ייצור דמעות, המסייעות להוסיף לחות לעיניים יבשות או עייפות, ועוזרות להסיר לכלוכים שמציקים", מסבירה ד"ר אנופמה ב. הורן, ראש המחלה לאופתלמולוגיה במרכז לרפואת עיניים "דיוק", למגזין Men’s Health. "השפשוף יכול גם לעורר את הרפלקס האוקולו-קרדיאלי, המתאפיין בירידה בקצב הלב בעקבות לחץ שמופעל על העין – הגורם להפחתת ברמות הלחץ", מוסיפה ד"ר הורן. זו למעשה הסיבה לכך שאתם נוטים להרגיש טוב יותר מיד אחרי ששפשפתם את עיניכם.

עם זאת, אם אתם משפשפים חזק מדי, זה יכול לגרום לנזק בעיניים ובאזורים שמסביב. אם חודר אבק, ריס או כל גוף זר לפני השטח של העין, שפשוף יכול לגרום לשריטה בקרנית. אמנם שריטה בקרנית לרוב עוברת לאחר טיפול אנטיביוטי, היא יכולה לגרום ללא מעט חוסר נעימות. זה מרגיש שמשהו נתקע לכם בעין וזה לרוב מלווה באדמומיות, דמע ורגישות לאור.

עיניים אדומות (צילום: Domaskina, Shutterstock)
יכול לגרום לקרע בכלי דם בעין | צילום: Domaskina, Shutterstock
עוד ב-mako בריאות:
>> מצמצמים בפחמימות? 8 טעויות שאתם עושים
>> הטריק הפשוט שיעלים לך את הצלוליט
>> מרפדים את האסלה? כדאי שתקראו את זה קודם

בעיה נוספת שיכולה לצוץ לאחר ששפשפתם את עיניכם חזק מדי, היא קרע של כלי הדם בעין. נוסף על כך, שפשוף העין עשוי לגרום לעור שסביב העין להיראות כהה יותר. הסימן האדום כתוצאה מקרע בכלי דם, יחד עם מראה עור כהה מתחת לעיניים – זה שילוב שיכול לגרום למראה מבוגר יותר.  

האם שפשוף עיניים יכול לפגוע בראייה?

"בקרב אנשים עם נטייה גנטית, שפשוף מוגזם של העיניים יכול לגרום לשינוי בצורת הקרנית, מחלה הידועה בשם קרטוקונוס", אומרת ד"ר הורן. מחלת הקרוטוקונוס יכולה לגרום להתדרדרות בראייה ולעתים מטופלים נאלצים לעבור ניתוח כדי לשפר אותה.

_OBJ

איך אפשר לדעת אם אנחנו משפשפים את העין יותר מדי?

תשאלו את עצמכם, האם אתם משפשפים את העיניים מדי יום? מדי שעה? אנשים שמרכיבים עדשות מגע צריכים להיות זהירים אף יותר, מאחר ששפשוף העיניים עלול להזיז את העדשה בתוך העין ולגרום לשריטה בקרנית. בשורה התחתונה, אם אתם מרגישים שהעיניים שלכם מציקות לכם יתר על המידה, נסו טיפות עיניים לעיניים יבשות. ואתם אתם משפשפים את העיניים בגלל שאתם בסטרס, ישנן דרכים רבות ואחרות להפחית לחץ נפשי.