אחד הדברים שתמיד מפתיע לגלות לגבי השמיעה שלנו הוא שבדיוק כמו העור שלנו, גם היא נשחקת ומזדקנת עם הזמן. והכוונה היא לכל הזמן, כלומר גם אם עכשיו אתם צעירים ויפים, אתם שומעים הרבה פחות טוב מכפי ששמעתם בעבר. משנות ה-20 ועד 69 השמיעה הולכת ומידרדרת, והשיא כמובן מגיע בגילאים המאוחרים יותר, אז כבר ממש מתחילים להבחין בכך. אבל שוב, כל יום שעובר כולנו שומעים פחות ופחות טוב, והאוזניות או הברים הרועשים לא תורמים למצב. איך בכל זאת משפרים את השמיעה? הנה כמה דרכים.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

התעמלות יומיומית

בין שמדובר בריצה, שחייה, הליכון או קפיצה בדילוגית, תנועה ופעילות גופנית יומיומית משפרות את מחזור הדם לאוזן הפנימית, ספציפית לשבלול, שהוא החלל בצורת הספירלה בתוך האוזן הפנימית האחראי להמיר ויברציות של סאונד לדחפים עצביים. זרימת דם בריאה מונעת גם איבוד של נוירוטרנסמיטרים (מעבירים בין עצביים), ה"שליחים" במוח שאחראיים לשגר את האותות הללו. מחקר שנערך בקרב 68,000 אחיות לאורך 20 שנה מצא שמספיק שעתיים של פעילות גופנית בשבוע כדי להפחית את הסיכון לאובדן שמיעה.

יוגה

גם כאן הסיפור הוא שיפור זרימת הדם לאוזניים, אבל בצורה ממוקדת יותר, שכן פוזות ותנוחות ספציפיות יכולות להגן ולשפר את השמיעה, למשל תנוחת העץ, הלוטוס, המשולש והגמל. יוגה גם יעילה בטיפול בתופעת הטנטון, שמיעה של זמזום או צלצול באוזניים, שכן חוקרים מצאו כי פעילות מתמשכת של יוגה מסוגלת להקל את הסימפטומים שלה ולהפיג מתחים.

כושר אחרי גיל 40 יוגה (צילום: shutterstock)
חפשו את התנוחות הרלוונטיות | צילום: shutterstock

משחקים

מתברר שמשחקים שבוחנים את כישורי השמיעה שלנו, למשל כאלו שאפשר למצוא אונליין או באפליקציות, יכולים גם לשפר אותה. חוקרים שערכו מחקר בקרב קבוצה של אנשים בגיל הזהב חילקו אותם לשתי קבוצות - קבוצה אחת נתבקשה לשחק בסימולציות של משחק הזיכרון, בעוד הקבוצה השנייה נתבקשה לשחק משחקים שקשורים בהאזנה לשיחות, ובסוף התברר כי חברי הקבוצה השנייה הצליחו לשפר את שמיעתם.

איתור סאונד

מדובר בפעילות די פשוטה שאפשר לעשות בכל מקום: למשל, בכל פעם שאתם בתור בחנות או אפילו שוכבים במיטה, נסו לבודד את הצלילים שאתם שומעים ולזהות כל אחד ואחד מהם. נסו לבחון אם אתם מסוגלים להפריד אותם לסוגי צלילים שונים, להתמקד רק באחד מהם ובעוד השאר נותרים ברקע, ואז לעשות זאת שוב עם צליל אחר. ככל שתשתפרו בפעילות הזאת, כך תוכלו לשמוע טוב יותר שיחות בסביבה רועשת, שכן תוכלו להתמקד רק בצלילים שרלוונטיים לכם.

עוד ב-mako בריאות:
>> לא רק אוכל: למה הבטן שלכם הולכת וגדלה
>> אחת ולתמיד: האם סודה זה בריא?
>> זאת כנראה הבעיה הבריאותית הכי טרנדית בעולם 

מדיטציה

לשבת בשקט ולהתמקד בחושים הוא סוג של סיכום לכל הפעילויות שקראתם עד כה, שכן מדיטציה גם מפיגה מתחים, גם משפרת את הסירקולציה באמצעות נשימות, וגם מאפשרת לכם להתמקד בצלילים שאתם שומעים. נוסף לכך היא מסייעת בהסדרת לחץ וזרימת הדם ומשפרת בכך את פעילות הנוירוטרנסמיטרים.