פרנסיסקה שפיצלר, דיאטנית מומחית לדיאטות נטולות פחמימות המיועדות עבור סוכרתיים, פרסמה בחודש שעבר מאמר העונה על השאלה הנפוצה – האם מים מוגזים בריאים לנו? ד"ר אסנת רזיאל, מנתחת בריאטרית באסיה מדיקל, מסבירה על כל אחד מהמיתוסים שעלו ומנסה לעשות סדר בבלגן.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

האם שתיית מים מוגזים בתדירות גבוהה הופכת את הגוף לחומצי יותר?

מים מוגזים הם מים שהמיסו בהם פחמן דו חמצני (CO2) בלחץ גבוה, לאחר שהפחמן מתמוסס במים הם נהפכים לחומצה קרבונית. את רמת החומציות בנוזל מודדים על פי סולם PH, ככל שרמת ה-PH נמוכה יותר כך הנוזל חומצי יותר. מים מינרליים, לדוגמה, מכילים רמת PH של 7 וסודה מכילה רמת PH של 3-4. למרות זאת שתיית מים מוגזים אינה הופכת את הגוף לחומצי יותר, וזאת בזכות תהליך ההסרה של עודף תחמוצת הפחמן בגוף על ידי הכליות והריאות. 

האם סודה פוגעת בבריאות השיניים?

אחד החששות המרכזיים בשתיית סודה היא הפגיעה בבריאות השיניים של הצרכן. גם כיום ישנם מעט מאוד מחקרים בנושא, אך מחקר שבדק את השפעת שתיית משקאות קלים ומים מוגזים על שחיקת השיניים מצא כי אמנם שתיית מים מוגזים מזרזת יותר ממים רגילים את תהליך שחיקת השיניים, אך עדיין ברמה פחותה פי 100 ממשקאות קלים שונים. ועדיין, כמו בכל דבר אחר, גם סודה כדאי לצרוך במתינות.  

עוד ב-mako בריאות:
>> הקפואים שאתם חייבים להעיף מהמקפיא, ומהר
>> חוקרים מצאו דבר אחד במשותף לנשים מקועקעות
>> הפעולה היומיומית הזאת גורמת לנשירת שיער
 

האם שתיית סודה מגבירה את הסיכוי לפתח מחלת לב?

מחקרים שונים מצאו כי שתיית סודה באופן סדיר מפחיתה את רמת הכולסטרול הרע שבדם (LDL) ומעלה את רמת הכולסטרול הטוב (HDL). נוסף לכך, בניסוי שנעשה על נשים שאחרי גיל המנופאוזה, נמצא כי שתיית סודה מפחיתה בשיעור של 35 אחוז את הסיכון לפתח מחלת לב תוך 10 שנים בקרב הקבוצה ששתתה סודה למול הקבוצה ששתתה מים רגילים.

סודה (צילום: Shutterstock, מעריב לנוער)
טוב להקלת עצירות ושיפור תסמינים של מערכת העיכול | צילום: Shutterstock, מעריב לנוער

האם שתיית מים מוגזים עוזרת למערכת העיכול?

סודה תורמת למערכת העיכול בכמה דרכים: הדרך הראשונה היא בהליך הבליעה. מחקר שנערך על כ-16 אנשים בריאים שהתבקשו לבלוע סוגים שונים של נוזלים נמצא כי מים מוגזים הראו את היכולת החזקה ביותר לעורר את העצבים האחראים לבליעה. עוד נמצא כי שתיית מים מוגזים תורמת רבות בסילוק גורם מפריע בלוע.

הדרך השנייה היא בהקלת עצירות. מספר מחקרים שהתפרסמו בנושא מצאו כי תדירות פעילות העיכול הממוצעת כמעט והוכפלה בקבוצה ששתתה מים מוגזים למול הקבוצה ששתתה מים רגילים. במחקרים נמצא כי הקבוצה ששתתה סודה דיווחה על ירידה של 58 אחוזים בסימפטומים של עצירות. בנוסף נמצא כי בקרב אנשים הסובלים מבעיות עיכול כרוניות, לאחר ששתו מים מוגזים למשך תקופה של 15 יום נרשמו שיפורים משמעותיים בתסמינים של מערכת העיכול ועצירות.

 ד"ר אסנת רזיאל היא מנתחת בריאטרית באסיא מדיקל