מדי יום, אנחנו נחשפים לכמות אדירה של כימיקלים, כמעט מכל מקום אפשרי. לא כל הכימיקלים בהכרח מזיקים, אך רבים מהם כן ורובינו כלל לא מודעים למידת הסכנה. ככל הנראה, בשל העובדה שרבים מהכימיקלים הללו נמצאים במוצרי צריכה שלכולנו יש בבית, שכבר במידה רבה הפכו למוצרים בסיסיים, מקוטלי חרקים, בשמים ועד לתכשירי ניקוי. חלק מהמרכיבים של אותם מוצרים עלולים לגרום לאלרגיות, בעיות בנשימה, בעיות בעיכול ואף סרטן. זה די בלתי אפשרי להימנע כליל מכל כימיקל שמסביבנו, אך המעט שאנחנו יכולים לעשות כדי לשמור על הבריאות שלנו, זה לצמצם את החשיפה כמה שיותר. תתחילו עם כמה מוצרים שאסור לכם להכניס הביתה.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

1. תכשירים לניקוי התנור

המכונים הלאומיים לבריאות (NIH) בארה"ב פרסמו את רשימת התסמינים שיכולים להופיע לאחר בליעה או נשימה של תכשירים לניקוי תנורים: קשיי נשימה, נפיחות וכאבים בגרון, כאב ותחושת צריבה באף, בעיניים, באוזניים, בשפתיים או בלשון, אובדן ראייה, כאבי בטן, דם בצואה, כוויות, הקאות, לחץ דם נמוך, שינוי משמעותי בחומציות הדם (שמוביל לפגיעה באיברים פנימיים) וגירויים נוספים בעור. נראה שיש סיבה למה כתוב להשתמש בהם עם כפפות: כימיקלים המיועדים להסרת שומנים הם חזקים ועדיף שיהיו רחוקים מאיתנו כמה שיותר. מנגד, יש לא מעט תכשירים טבעיים ודרכים ביתיות לנקות את התנור, שלא כוללות כימיקלים מסוכנים.

>> ואלה 7 חפצים שאתם צריכים לזרוק 

2. בשמים

הריחות אולי מבלבלים והפרסומות מראות פרחים יפים וטבעיים, אבל רוב הבשמים הקונבנציונליים לא מורכבים מהדברים האלה. ריחות של פרחים או פירות מסוימים הם למעשה תרכובות המיוצרות במעבדה שנועדו "לחקות" ריחות אחרים. חברת Safe Cosmetics, קואליציה של יותר מ-100 קבוצות שונות ששואפות לשקיפות בכל הנוגע לכימיקלים במוצרים קוסמטיים, ביצעה בדיקות במעבדה וחשפה 38 כימיקלים סודיים ב-17 בשמים מובילים. בין הכימיקלים שנמצאו היו כאלה שנקשרו לשיבוש הורמונלי ותגובות אלרגיות - וכימיקלים אחרים שאינם בוודאות בטוחים לשימוש קוסמטי. אבל כל הממצאים האלו לא אומרים שאתם חייבים להפסיק להשתמש בבשמים, יש לא מעט חברות שמייצרות בשמים טבעיים שעדיין יאפשרו לכם להריח כמו ורדים, מינוס החשיפה לכימיקלים לא נחמדים.

אישה שמה בושם (צילום: Africa Studio, Shutterstock)
המון כימיקלים מסוכנים שחבויים בין המרכיבים | צילום: Africa Studio, Shutterstock

3. מטהרי אוויר

הסוכנות להגנת הסביבה בארה"ב מציינת שישנם שלושה מרכיבים נפוצים במטהרי אוויר:

פורמלדהיד (פורמלין) – חומר שיכול לגרום לכוויות, סרטן ופגמים גנטיים.

Petroleum Distillates - חומר מסרטן.

P- dichlorobenzene - מופיע ברשימת החומרים המוגבלים ביותר על ידי הדין הישראלי באתר של המשרד להגנת הסביבה.

עוד ב-mako בריאות:
>> בעלי עיניים חומות? יש לנו חדשות רעות בשבילכם 
>> חוק ה-50 אחוז עזר לג'ן להשיל 30 ק"ג
>> הסיבה שאסור להשתין בכריעה בשירותים 

ואם כל זה לא היה מספיק, אז מתברר שחברות אינן מחויבות לציין על גבי האריזה את כל המרכיבים במטהרי האוויר ויכולות "להסוות" חומרים כימיים מסוכנים תחת השם הכללי "בישום". ממחקר שנעשה על ידי אוניברסיטת וושינגטון, נמצא כי שמונה מטהרי אוויר נפוצים משחררים בממוצע 18 כימיקלים לאוויר. "בממוצע, אחד מכל חמישה כימיקלים נחשבים למזיקים", כך נכתב באתר של EWG, ארגון סביבתי ללא מטרות רווח הפועל בארה"ב. העדיפו להשתמש במוצרי בישום טבעיים במקום.

מטהר אוויר (צילום: Africa Studio, Shutterstock)
מכיל חומרים מסרטנים | צילום: Africa Studio, Shutterstock

4. חומרי הדברה

אנחנו יודעים, מי בכלל מסוגל לשרוד את הקיץ הישראלי רווי הג'וקים, בלי קוטלי חרקים בבית? אז מתברר שכדאי לכם להשתמש בטקטיקות טבעיות, כמו הדברה אורגנית. חשיפה לחומרי הדברה נקשרה לכאבי ראש, בחילות, גירויים בעור ותסמינים אחרים. נוסף לכך, ממחקר שנעשה לאחרונה עולה כי ילדים שנחשפו לקוטלי חרקים בחללים סגורים בעלי סיכון גבוה יותר ב-47 אחוז ללקות בלוקמיה וב-43 אחוז ללקות בלימפומה.

5. מבשמי בדים ומרככי כביסה מבושמים

כמו מטהרי האוויר והבשמים שצוינו לפני כן, גם מרככי כביסה ומבשמי בדים שונים מכילים חומרים סינתטיים שנועדו להעניק למוצרים ריח ממכר, אבל בפועל עשויים להוביל לתסמינים מאוד לא סימפטיים, כמו בעיות בדרכי הנשימה, כאבי ראש, התעטשויות וגירוי בעיניים. המכון הלאומי האמריקאי לבטיחות בעבודה מצא שיותר מ-30 אחוז מתרכובות המשומשות בתעשיית הבישום רעילות. אך כאמור, הן יופיעו תחת המילה הכללית "בישום" או "ניחוח", או באנגלית "fragrance", כנראה כדי לא לחשוף "סודות מקצוע" ומתכונים סודיים שעומדים מאחורי המוצר וריחו הייחודי. העדיפו תמיד להשתמש בחומרי בישום טבעיים, במיוחד אלו הקשורים לבגדים שלכם, שבאים במגע עם העור שלכם.