כולנו כבר מודעים לעובדה שכריעה באמצעות שרפרף היא הדרך הבריאה ביותר לביקור ארוך בשירותים. אבל כשאנחנו מבקרים בשירותים ציבוריים, היכן שלא יהיו, אנחנו נאלצים לשנות את ההרגלים שלנו. מובן שאף אחד לא מעוניין לחלוק חיידקים עם אנשים זרים, ולכן אין לנו ברירה אלא להתרחק כמה שיותר מהאסלה. אצל נשים זה נפוץ יותר מסיבות ברורות, אבל זה בהחלט יכול לקרות גם אצל גברים כשהם עושים מספר 2 וכל מי שפחות מתחשק לו לרפד את האסלה. אנחנו נאלצים להתכופף ולעשות את צרכינו בעמדת סקוואט, רחוק מספיק כדי לא לגעת באסלה המלוכלכת – וקרוב מספיק כדי לקלוע למטרה. זו נחשבת לשיטה הבריאה ביותר להטיל את מימינו בשטחים ציבוריים, אבל נראה שזה לא בדיוק כך – מתברר שלהתכופפות מעל האסלה יש חיסרון בריאותי גדול.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

"כשאתם לא לגמרי יושבים, השרירים שלכם לא נרפים לחלוטין", מסבירה ד"ר קרול פיגרס, פיזיותרפיסטית ומרצה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת דיוק ל-Health.com. פיגרס עובדת עם ספורטאים ואימהות לחיזוק שרירי רצפת האגן. "כדי ששלפוחית השתן תתרוקן לחלוטין, שרירי רצפת האגן חייבים להיות רפויים". היא מסבירה כי כשאתם נמצאים בעמדת סקוואט, שרירי רצפת האגן נשארים מתוחים ב-30 או 40 אחוזים.

אישה יושבת בשירותים עם טלפון (צילום: Pair Srinrat, Shutterstock)
עדיף לשבת | צילום: Pair Srinrat, Shutterstock

סיכון גבוה יותר לדליפת שתן

כשתקומו, עדיין יישאר לכם מעט שתן בשלפוחית, משום שהשרירים נותרו מתוחים. ועם שתן שנותר בשלפוחית, ישנו סיכון גבוה יותר לדליפה, כשאתם קופצים, משתעלים, צוחקים או מתעטשים. פיגרס מוסיפה שהשתן ה"ישן" שנשאר בשלפוחית יכול לגרום לגירוי ולתחושה שאתם צריכים להתפנות בתדירות גבוהה יותר או בדחיפות רבה יותר ממה שאתם מרגישים בדרך כלל.

עוד ב-mako בריאות:
>> מדהים: עשתה דבר אחד ונשירת השיער פסקה
>> בדקנו והופתענו: מה בריא יותר, מיונז או חמאה?
>> אחת ולתמיד: האם מזיק לישון עם שיער רטוב?

אז מה כן כדאי לנו לעשות כשהטבע קורא לנו בשירותים ציבוריים? פיגרס ממליצה לרפד היטב את האסלה או להשתמש באסלונית. אולם, כפי שהסברנו בעבר, זה לא חובה – מכיוון שמגע עם חיידקים של אנשים אחרים המצויים באסלה ציבורית ככל הנראה לא יסכן אתכם. ניגוב קל של האסלה יכול בהחלט להספיק כדי שתוכלו לשבת בנינוחות על האסלה.

אבל אם רק המחשבה על ישיבה באסלה ציבורית מעוררת בכם חלחלה ואין מספיק נייר טואלט בסביבה כדי לרפד אותה – פיגרס אומרת שאתם בהחלט יכולים מדי פעם להתכופף ולהטיל את מימיכם בעמדת סקוואט. רק אל תהפכו את זה להרגל.