מומחים ממליצים לישון בין שבע לתשע שעות בלילה, אבל עבור חלקינו, זו משימה הרבה יותר קשה ממה שנדמה. רבים רוצים להגיע לשבע שעות שינה בלילה, אך לבסוף מוצאים את עצמם שוכבים במיטה בלי יכולת להירדם, כשנותרו רק חמש שעות שינה. ואז מנסים למצוא דרכים שונות ומשונות להצליח להירדם – ואין ספק ששיטות שונות פועלות אחרת על אנשים שונים. חלק מעדיפים להדליק טלוויזיה, אחרים יעדיפו לקרוא ספר. אבל אם גם אתם עוד לא מצאתם את השיטה שעוזרת לכם להירדם מהר יותר, ייתכן שהכתבה הזאת תעזור לכם.

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

תה קמומיל

אי אפשר שלא להתחיל קודם כל עם התה הקלאסי לשינה. לא סתם בני אדם משתמשים בתה קמומיל כבר שנים רבות - מיוחסות לו סגולות בריאותיות רבות, ביניהן הפחתת דלקות, שיפור מראה העור, הפחתת תסמיני הצטננות וגם שיפור השינה.

מחקרים שונים הראו קשר בין צריכת קמומיל (בחליטת תה או כתוסף של תמצית קמומיל) – ושיפור איכות השינה. מחקר קטן שנעשה ב-80 נשים שסובלות מאיכות שינה לקויה מצא כי צריכת תה קמומיל במשך שבועיים מפחיתה תסמינים של מחסור בשינה. בנוסף לכך, קמומיל יכול לעזור לאנשים הסובלים מחרדה ומאינסומניה, שיכול בהחלט גם לעזור בשיפור ההירדמות ואיכות השינה.

תה קמומיל (צילום: Elya Vatel, Shutterstock)
התה "הקלאסי" לפני השינה | צילום: Elya Vatel, Shutterstock

תה ולריאן

גם תה ולריאן נחשב בעיניי רבים לתה שחובה להחזיק בבית למי שחווה קשיי הירדמות, אם כי המחקרים חצויים בדעותיהם. למרות שישנם לא מעט מחקרים שהראו כי צריכת תה ולריאן יכולה לשפר את איכות השינה ולעזור לטפל באינסומניה – עדיין חוקרים מציינים כי נדרשים מחקרים נוספים כדי לבחון לעומק את ההשפעה של תה ולריאן. אבל בהחלט לא יזיק לנסות אותו. ישנן חליטות שמשלבות ולריאן עם צמחים נוספים, כמו חליטת ולריאן וקמומיל.

חליטת תה צמחים (צילום:  natalia bulatova, shutterstock)
צילום: natalia bulatova, shutterstock

חלב שקדים

שקדים מכילים מינרלים והורמונים מעודדי שינה, ביניהם טריפטופן, מגנזיום ומלטונין. מה שהופך אותו למשקה נהדר לשתות לפני השינה. במיוחד אם אתם חוששים ששתיית חלב פרה לפני השינה תהיה לכם כבדה מדי על הבטן. טריפטופן הוא למעשה חומצת אמינו שבגוף הופכת להורמונים שונים, ביניהם מלטונין, המכונה "הורמון החושך". הסיבה לכך היא שהמלטונין הוא חלק מהמערכת שאחראית על מחזורי השינה-ערות והוא חשוב לתחושת הנמנום.

מיץ דובדבנים

גם דובדבנים הם מקור מעולה לטריפטופן, כך שבהחלט מומלץ לצרוך אותם לפני השינה – ומיץ דובדבנים היא אופציה טעימה ובריאה. מחקרים שונים הראו קשר בין צריכת מוצרים המכילים דובדבנים לרמות גבוהות יותר של מלטונין בגוף ולפיכך לשיפור השינה.

מיץ דובדבנים (צילום:  MariaKovaleva, shutterstock)
ואפשר גם לאכול אותם כפי שהם | צילום: MariaKovaleva, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> תופעת לוואי יוצאת דופן בקרב חולי קורונה
>> חוקרים: זה הסדר שבו מופיעים תסמיני הקורונה
>> עושים פיפי לפני שיוצאים מהבית? טעות גדולה

שייק בננה-שקדים

בדומה לשקדים, גם בננה עשירה במגנזיום, טריפטופן ומלטונין. בנוסף לכך, הבננה עשירה גם באשלגן. מגנזיום ואשלגן הם שני מינרלים שעוזרים להרגיע את השרירים ובכך מסייעים לכם להירגע במיטה לפני השינה. זאת הסיבה שבננה וחלב שקדים הם שילוב מושלם לשייק לפני השינה.

שייק בננה (צילום: gowithstock, shutterstock)
שילוב מנצח של שני מרכיבים שתורמים לשינה | צילום: gowithstock, shutterstock

תה לבנדר

ללבנדר מיוחסות סגולות רפואיות שונות. הוא נחשב לצמח מרגיע ולכן משתמשים בו גם לא מעט בארומתרפיה. רבים ממליצים להריח שמן לבנדר, שעוזר להרגיע את מערכת העצבים. בדומה להשפעתו של שמן הלבנדר בארומתרפיה, כך גם תה לבנדר יכול לעזור לכם להירגע לפני השינה ולהירדם מהר יותר.

חלב חם

אי אפשר לדבר על משקאות שעוזרים להירדם מבלי להזכיר חלב חם, שנחשב לתרופת סבתא לקשיי הירדמות כבר שנים רבות. הסיבה לכך היא שחלב מכיל טריפטופן, שמעלה את רמות המלטונין בגוף ותורם להירדמות. ואם בא לכם לגוון, אתם יכולים גם לנסות את הווריאציה ההודית – חלב עם כורכום, או "גולדן מילק". לכורכום יתרונות בריאותיים שונים והוא נחשב נוגד חמצון חזק. יש המעדיפים להכין אותו מחלב פרה, אך אתם יכולים גם להכין אותו משילוב של חלב קוקוס וחלב שקדים. ניתן להוסיף לו, חוץ מכורכום, גם ג'ינג'ר, קינמון ודבש, סטיביה או סירופ מייפל.

חלב כורכום (צילום:  Fascinadora, shutterstock)
משקה שמורכב כולו מסופר-פודס | צילום: Fascinadora, shutterstock

 

חליטת מליסה

מליסה הוא צמח בעל יכולת הרגעה והוא אף מסוגל גם להפחית תסמיני חרדה. "מחקרים שונים שנעשו על עכברי מעבדה וגם על אנשים, הראו שלמליסה השפעה מרגיעה והשפעה נוגדת חרדה", הסבירה קרן קולינס, דיאטנית קלינית בראיון למגזין Well+Good. "מחקרים מסוימים הראו כי שילוב של מליסה ו-ולריאן עשוי לעזור בהפחתת נדודי שינה".