העולם מתחלק לשני סוגים אנשים; אלו שחייבים לקפוץ לשירותים לפני כל יציאה מהבית ואלו שלא חוששים לצאת החוצה בלי לרוקן את שלפוחית השתן. אם אתם משתייכים לקבוצה הראשונה – כדאי לכם להמשיך לקרוא. מתברר שכשאתם משתינים "רק ליתר ביטחון" לפני היציאה מהבית, אתם למעשה עלולים לגרום לעצמכם לצורך מוגבר יותר של הטלת שתן.  

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

אמנם הנטייה להשתין לפני יציאה מהבית היא בהחלט מובנת, במיוחד בתקופת הקורונה שבה אתם ככל הנראה פחות רוצים להטיל את מימיכם בשירותים ציבוריים מלאי חיידקים. אך לפי מומחים, ההתנהגות הנפוצה הזאת עשויה לפגוע בשלפוחית השתן שלכם. זה למעשה עלול להעביר מסר שגוי למוח שלכם, שכמות השתן המצויה בזמן זה בשלפוחית השתן היא הכמות הנכונה לאותת לנו שעלינו לרוקן אותה.

כלומר, כשאתם משתינים לעתים קרובות למרות שאין לכם צורך, כי שלפוחית השתן שלכם לא מלאה, המוח עלול להתבלבל ולחשוב שמעתה והלאה – כמות קטנה של שתן בשלפוחית מספקת כדי לאותת לכם להתרוקן. במילים אחרות, אתם עלולים כתוצאה מכך לרוץ לשירותים גם כששלפוחית השתן שלכם לא מלאה.

עם זאת, במקרים מסוימים, ביקור בשירותים לפני יציאה מהבית דווקא יכול לעזור. לפי ד"ר למיה גבל, אורולוגית שהתראיינה למגזין wellandgood, אם אתם סובלים מדליפת שתן (או "אי-נקיטת שתן" בעגה המקצועית), ביקור בשירותים לפני שאתם יוצאים מהבית יכול לעזור, כיוון שהוא יכול להוביל לפחות דליפות.

אישה יושבת על אסלה בשירותים (צילום:  SircPhoto, shutterstock)
עלול לגרום לתכיפות במתן שתן | צילום: SircPhoto, shutterstock

>> ולמה אתם חייבים להשתין מיד כשאתם מגיעים הביתה?

אז מה אפשר לעשות אם שמנו לב שאנחנו משתינים לעתים קרובות מדי? לפי ד"ר גבל, יש כמה דברים שניתן לעשות כדי להחזיר את שלפוחית השתן לתפקוד תקין. "חשוב מאוד לשתות הרבה נוזלים ולהימנע מחומרים שמגרים את שלפוחית השתן, כמו קפאין, שתייה מוגזת ומזון חריף וחומצי", היא ממליצה. הימנעות זו תעזור לשלפוחית השתן להיות פחות רגישה, וכך תוכל להחזיק יותר שתן. גם תרגילי קיגל יכולים לעזור להרגיע את שלפוחית השתן.

עוד ב-mako בריאות:
>> מומחים: זאת הסיבה שהקורונה לא נעלמה בקיץ
>> השילה 45 ק"ג ממשקלה תוך שנה – כך זה קרה
>> אלה המזונות המומלצים למניעת לחץ דם גבוה 

אם אתם חוששים שיש לכם בעיות בשלפוחית השתן, כדאי להיוועץ ברופא. הנה כמה סימנים שיוכלו לעזור לכם לדעת:

  • דליפת שתן.
  • צורך להשתין שמונה או יותר פעמים ביום.
  • מתעוררים באמצע הלילה פעמים רבות כדי להתפנות.
  • דחף פתאומי להשתין.
  • שתן עכור או דימום בשתן.
  • הטלת שתן מועט לאחר שהרגשתם דחף עז להשתין.
  • כאב או תחושת צריבה בזמן או לאחר הטלת שתן.
  • קושי בהטלת שתן או זרם חלש בזמן מתן שתן.