מה אתם עושים אחרי שאתם מסיימים לאכול ארוחת ערב? משתקעים מול הטלוויזיה? בודקים את הפיד? הולכים להתקלח? שוטפים כלים? מה שזה לא יהיה, סביר שמעטים מאוד מכם יוצאים להליכה "כדי להוריד את האוכל" וחבל – כי מחקר חדש טוען שזה בדיוק מה שאתם אמורים לעשות כדי לשמור על חיים בריאים יותר.

"האיטלקים עושים זאת כבר מאות שנים", אומרת לורטה דיפיירו, פרופסור למדעי ההתעמלות באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, "אז זה חייב להיות בריא". דיפיירו היא זו שערכה מחקר קטן, אשר מצא כי מבוגרים שנמצאים בסיכון לפתח סוכרת סוג 2 הלכו על ההליכון למשך 15 דקות לאחר ארוחה, הם חוו עליות מתונות יותר ברמת הסוכר בדם במשך השעות שאחרי. למעשה, החוקרים מצאו שהליכה קצרה לאחר כל ארוחה תורמת להורדת רמת הסוכר בדם הרבה יותר מאשר הליכה של 45 דקות באמצע הבוקר או אחר הצהריים. 

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

 

View this post on Instagram

A post shared by Lalla's Milano (@lallasmilano) on

ההסבר די פשוט: מערכת העיכול של הגוף ממירה את המזון לגלוקוז, שהוא פחמימה חשובה המספקת מקור אנרגיה. כך שלאחר כל ארוחה, זרם הדם שלנו מפוצץ בגלוקוז. הורמונים כמו אינסולין מסייעים בהזרמת הגלוקוז לתאים, שיכולים להשתמש בו מיד או לאגור אותו להמשך. סוכרת פירושה תפקוד לקוי של הורמון האינסולין, מה שאומר שיותר מדי גלוקוז נשאר בזרם הדם שלהם, וזה עלול להוביל למחלות לב, שבץ, כשל בכליות ובעיות בריאותיות אחרות.

הפרשת האינסולין אמורה להירגע לאחר כמה שעות של תפקוד נורמלי במהלך היום, אבל אנשים שאוכלים ארוחת ערב, בייחוד ארוחה גדולה, ויושבים לאחר מכן ללא כל תנועה למעשה משאירים את רמות הגלוקוז בדם שלהם גבוהות במשך שעות, אומרת דיפיירו. פעילות גופנית כהליכה מסוגלת להשתמש בחלק מהגלוקוז הזה לצורך אנרגיה מיידית: "השרירים שואבים אותו מזרם הדם ומפחיתים בכך את הכמויות שלו", אומר אנדרו ריינולדס, חוקר באוניברסיטת אוטגו בניו זילנד.

ריינולדס עצמו ערך בשנת 2016 מחקר בו מצא כי 10 דקות של הליכה לאחר הארוחה מסוגלות לסייע לאנשים החולים בסוכרת לשלוט על רמות הסוכר בדם שלהם. "ראינו את ההבדלים הכי גדולים לאחר ארוחת הערב", הוא אומר, "כך שלקום ולזוז קצת בשעות הללו יכול להיות מאוד יעיל".

עוד ב-mako בריאות:
>> שיקום מי שזוכר לנקות את האזור הזה בגוף
>> שני דברים להימנע מהם להפחתת שומן בטני
>> עומדים לעשות סקס? רק אל תאכלו את זה לפני 

כמו כן, טוענים אחרים, פעילות גופנית קצרה לאחר האוכל יכולה לסייע גם בתהליך העיכול: "התעמלות מסוגלת לגרות את פעולות המעיים, אשר נמצאים בתהליך של עיכול מזון לאחר הארוחה", אומרת שרי קולברג אוקס, חוקרת לענייני סוכרת באוניברסיטת דומיניון. לפי המחקר שלה, הליכה לאחר הארוחה יעילה יותר מאשר הליכה לפני הארוחה בכל הנוגע לשליטה ברמות הסוכר בדם. מחקרים נוספים מוכיחים קשר בין עיכול מהיר יותר לתחושת שובע והקלת צרבת.

 

כמו כן, זו לא חייבת להיות הליכה: מחקר אחר שנערך באוניברסיטת מיזורי מצא כי אנשים בעלי עודף משקל שסבלו מסוכרת סוג 2, שביצעו אימוני משקולות במשך 45 דקות לאחר ארוחת הערב, הצליחו להפחית את רמות השומן והסוכר בגוף למשך זמן קצר.

עם זאת, חוקרים מזהירים כי פעילות גופנית אינטנסיבית מדי עלולה לפגוע בתהליך העיכול, כך שרובים ממליצים על התעמלות מתונה כמו הליכה מהירה או רכיבה על אופניים. כמו כן, רצוי לעשות זאת בתוך שעה ממועד סיום הארוחה, אבל כמה שיותר מוקדם יותר טוב. קולברג אוקס טוענת כי רמות הגלוקוז בדם מגיעות לשיא כ-72 דקות לאחר צריכת מזון, כך שכדאי שזה יקרה לפני כן.