חמישה ימים עברו מאז השבעתו של טראמפ, אבל נראה שהעולם עדיין לא לגמרי התאושש מהעניין. הרשתות החברתיות מוצפות בשיתופים של קטעי וידאו מההשבעה, דיבורים וספקולציות באשר למשמעות שפת הגוף של טראמפ ומלניה. מבדיחות על מלניה שמבקשת שיצילו אותה ועד לדאגה אמיתית לשלומה של האישה הראשונה, שנראית לעתים, במילים פשוטות – פשוט מבואסת. האם מלניה באמת במצוקה ומה שפת הגוף מעידה על מערכת היחסים בין הנשיא ואישתו? בדקנו עם ענת הכט-פישר, מומחית לשפת גוף ותדמית.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

כשהחיוך של מלניה נמחק במהרה

אחד הסרטונים המשותפים ביותר ברחבי האינטרנט, מראה את מלניה עומדת מאחורי טראמפ, כאשר נראה שהוא אומר לה משהו, מסתובב חזרה וחיוכה של מלניה נמחק תוך שבריר שנייה.

via GIPHY

"ראיתי את הסרטון הזהבשני היבטים שמשנים את הדרך שבה מסתכלים על זה", אומרת ענת. "האחד הוא פריים סגור, שבו רואים רק את טראמפ ואת מלניה, והשני זה פריים פתוח יותר שבו למעשה רואים גם את הקהל שסביבם. כשמסתכלים בפריים הסגור, זה נראה כאילו הוא אומר לה משהו, וכשזה פתוח זה נראה שהוא אומר משהו כללי לקהל שמולו". רבים חשבו שייתכן כי טראמפ אמר משהו למלניה שגרם לחיוך להיעלם מפניה, אך כשמסתכלים על התמונה הרחבה יותר, נראה שזה לא המצב. "זה בעצם לא נראה כאילו הוא אומר לה משהו לא נעים. הוא מדבר לקהל, כאשר בזמן שהוא מדבר – כולם מהנהנים ומחייכים אליו".

יחד עם זאת, המעבר החד של מלניה מחיוך מאוזן לאוזן להבעה עצובה למדי – ממחיש כי האישה הראשונה לא מרוצה במיוחד. "כשהוא מדבר לקהל היא מחייכת, וכשהוא מסתובב עם הגב אליה, היא יכולה להפסיק לשחק את המשחק הפומבי של להיות נחמדה. רואים מה היא באמת מרגישה", מסבירה ענת. "חיוך אמיתי זה לא עניין טכני של להרים את השפתיים, אלא הבעה של אושר, הרגשה של התעלות מבפנים. אם החיוך נמחק מהר – סימן שזה לא חיוך אמיתי. אי אפשר לעבור ממצב רגשי אחד לשני באפס זמן – זה מעבר חד ולא אמין". ואכן כשהחיוך יורד, היא נראית עצובה. לפי ענת, הבעת הפנים שמופיעה אחרי החיוך, חשובה. ואכן, היא נראית עצובה.

יש הסבורים כי החיוך הזה מעיד כי מלניה אומללה, אבל אולי לא כדאי לרוץ למסקנות, לא כל חייה של מלניה מסתכמים בחיוך אחד שנמחק. ברגע ההשבעה, מלניה נראתה באמת ובתמים גאה בבעלה. "כשטראמפ נשבע והיא עמדה בצד ימין, היה לה חיוך של שביעות רצון והתרגשות מהמעמד, מכך שהוא הולך להיות נשיא והיא האישה הראשונה".

טראמפ לא ג'נטלמן

בקטע וידאו אחר שרץ ברשת, נראים טראמפ ומלניה יוצאים מהרכב ופוגשים במישל ואובמה. טראמפ הולך מקדימה, משאיר את מלניה מאחור ומגיע ראשון לפגוש את מישל ואובמה. אנשים מיהרו להשוות בין טראמפ לאובמה, בהשבעתו בשנת 2009. כאשר אובמה יצא מהרכב, הוא המתין למישל והם עלו במדרגות יחדיו.

via GIPHY

"כשאובמה יוצא עם מישל, הוא מחכה לה, משיט לה יד. טראמפ פשוט יצא מהרכב בלי להסתכל אחורה, בלי לחכות, בלי להושיט יד, בלי להגיע איתה יחד כזוג", מסבירה ענת. "הוא הולך לבד כי מה שמעניין אותו זה הוא, אגו".

שפת הגוף של טראמפ משדרת אולי את ההפך ממה שאובמה ומישל משדרים – זוג לא מאוחד ואדם אחד שעומד בראש, הולך תמיד בחזית ולוקח את הספוטלייט. "לא נראה שיש שם אהבה וכבוד הדדי, בטח לא מהצד שלו", אומרת ענת. "מדובר בחוסר נימוס אלמנטרי. טראמפ הוא נגד מוסכמות. הוא מעדיף להיות אותנטי, גם אם האותנטיות שלו היא לא מנומסת ובוטה".

עוד ב-mako בריאות
>> חושבים שאתם מכורים למין? בואו לבדוק
>> איך תמונה של לימונים מצילה חיים?
>> כך תתאמנו כמו קלואי קרדשיאן

הדרך של טראמפ

שפת הגוף של טראמפ היא עקבית והסאבטקסט שלו הוא חד משמעי – זוהי הדרך שלי. לא סתם רקדו טראמפ ומלאניה בנשף ההשבעה לצלילי My Way של פרנק סינטרה. "התנהלותו של טראמפ עקבית. הוא למעשה אומר לנו, 'זו הדרך שלי וגם אם היא בוטה – עדיין הצביעו עבורי'. הוא מתנהג בחוסר רגישות לכולם; לקהל, לעיתונאים ולאישתו".

אותו ריקוד ראשון של טראמפ כנשיא ארה"ב עם אישתו מלניה, הדאיג רבים. שוב, בעיקר בגלל מלניה.

via GIPHY

"טראמפ אוחז במלניה באזור הגב התחתון והמותניים ומצמיד אותה אליו. אצלה, ניתן לראות שכל פלג הגוף העליון ממש בחצי תנועה אחורה, בהתרחקות. היד שלו מצמידה – אבל האזור בגוף שבשליטתה בהתרחקות ממנו", מסבירה ענת. הריקוד מראה סוג של דיסוננס אצל מלניה; מצד אחד, נראה שמלניה מודעת לסביבתה, מגיבה לטראמפ ומחייכת. מצד שני, שפת הגוף שלה מעידה אחרת. "מה שיפה בשפת גוף שהתת מודע חזק יותר מהמודע. קשה לזייף שפת גוף. גם אם למראית עין מנסים להראות משהו אחד, עדיין לא ניתן לשלוט בתת מודע. הגוף לא יהיה הרמוני לחלוטין. במובן הזה, שפת הגוף היא כמו קריאת מחשבות". ואין ספק שרבים רוצים לדעת מה עבר בראשה של מלניה ברגעי ההשבעה.

"במילים קל לזייף, בגוף קשה"

אז למה בעצם יש לנו אובססיה לניתוח שפת גוף?  על פי ענת, ההתעסקות האובססיבית שהשתלטה על הרשת, בניתוח שפת הגוף של טראמפ בהשבעה, ממחישה כי אנשים מנסים להבין אם כדאי לסמוך עליו. "אנשים מחפשים לייצר אמון ולקבל אמון. הדרך היחידה להבין אם אדם אמיתי או לא, זה סינכרון בין מה שהוא אומר למה שהגוף משדר. במילים קל לזייף ובגוף לא".  מסתכלים על ההתנהגות כדי לראות אם היא משדרת לנו משהו אחר ממה שהמילים אומרות. ההתייחסות לשפת גוף השתנתה בשנים האחרונות. היום מבינים שזו שפה שברגע שאתה יודע וער לה, אז יש לך המון אינפורמציה ביד". על פי הממצאים, נראה שלא יזיק לנו לעקוב אחר שפת הגוף של טראמפ, בכל זאת, מדובר בנשיא המעצמה הגדולה בעולם שהתנהגותו ואופיו עשויים להשפיע על כולנו.

 >> כך תתאמני כמו איוונקה טראמפ