תמיד רציתם לעשות סדר בבית אבל לא מצאתם מתי? גם חג הפסח לא מדרבן אתכם לזרוק חפצים מיותרים בבית? אתם צריכים להמשיך לקרוא, כי מצאנו לכם כמה סיבות מאוד טובות להתחיל להיפטר מכמה חפצים ביתיים. מברשת שיניים ישנה, נעליים בלויות ומטען זול לטלפון הנייד - 7 חפצים שנמצאים אצלכם בבית ועלולים לסכן את הבריאות שלכם.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

1. מברשת שיניים ישנה

לפי האיגוד האמריקאי לרפואת שיניים, יש להחליף את מברשת השיניים כל שלושה או ארבעה חודשים. ואם שמתם לב שסיבי מברשת השיניים נשחקו או שצבע הסיבים דהה – כדאי להחליף אותה. אם אתם חושבים שמברשות שיניים ישנות עדיין עושות את העבודה, אז כדאי לדעת שהן לא. מברשת שיניים ישנה לא תהיה יעילה כמו חדשה ולכן למען בריאות השיניים שלכם, זכרו לזרוק את הישנה ולהחליף בחדשה כל שלושה חודשים.

מברשת שיניים ישנה (צילום:  Inna Astakhova, shutterstock)
סיבים שחוקים ומפוצלים? הגיע הזמן להחליף | צילום: Inna Astakhova, shutterstock

2. מטען לא ממותג לטלפון הנייד

רבים חושבים שכל המטענים בנויים אותו דבר, אבל למעשה לא כל המטענים נולדו שווים. מטענים "גנריים" שלא שייכים למותג סלולרי מסוים ונמכרים בזיל הזול – יכולים למעשה לעלות לכם ביוקר. קן שיריף מהאתר How-To Geek אסף 12 מטענים והעמיד אותם במבחן. הוא מצא שכמה מטענים לא ממותגים למעשה לא מספקים את כמות החשמל הנדרשת, מה שיכול להוביל לנזק לסוללה של הטלפון הנייד שלכם. מטענים מסוימים אף עלולים להיות סכנה בטיחותית ולהתפוצץ. אז היפטרו מהמטענים הזולים והעדיפו לקנות מטענים רק מחברות מוכרות.

3. נעליים ישנות

יש סיבה בריאותית טובה לזרוק את הנעליים הישנות שלכם. עם הזמן, הרפידה נשחקת והנעל פחות מצליחה לבלום זעזועים. אם חלק מהרפידה נשחק, היציבה שלכם תיפגע בזה וכך גם ההליכה שלכם. ההמלצה הרווחת של רופאים היא לזרוק את הנעל ברגע שהיא מראה סימנים לשחיקה ולחוסר אחידות בגובה הסוליה כשאתם עומדים על משטח ישר.

נעלי אדידס (צילום:  2p2play , ShutterStock)
רפידה שחוקה יכולה להזיק ליציבה ולהליכה שלכם | צילום: 2p2play , ShutterStock

4. תרופות פגות-תוקף

אמנם מרבית התרופות לא נעשות רעילות ברגע שהן פגות תוקף והן ככל הנראה לא יעמידו אתכם בסכנת חיים – אך תרופות רבות נעשות פחות אפקטיביות לאחר תאריך התפוגה שלהן. אם מדובר במשכך כאבים, גם חצי שנה לאחר תאריך התפוגה ניתן להשתמש, אך התרופה תהיה יעילה יותר. אבל כשמדובר בתרופות אחרות, החוקים הם נוקשים יותר. תרופות להורדת לחץ הדם, תרופות שמקבלים בטיפולי פוריות ותרופות לטיפול בסוכרת ותרופות פסיכיאטריות – מומלץ לזרוק באופן מיידי, אם הן פגות תוקף, וכך גם טיפות עיניים, שעלולות לגרום לזיהום.

עוד ב-mako בריאות:
>> מדהים: עשתה דבר אחד ונשירת השיער פסקה
>> בדקנו והופתענו: מה בריא יותר, מיונז או חמאה?
>> אחת ולתמיד: האם מזיק לישון עם שיער רטוב?

5. מכשירים אלקטרוניים ישנים

אתם לא רוצים להיות ליד הלפטופ הישן שלכם כשסוללת הליתיום שלו תתפוצץ ואולי אף תגרום להתלקחות ושריפה. אם הסוללה של הטלפון או המחשב הנייד שלכם מתחילה להתנפח – כדאי להיפטר ממנה כמה שיותר מהר. מרבית החברות בימינו כבר מייצרות סוללות שהסכנה שהן יתפוצצו שואפת לאפס, אבל זו עדיין סכנה שקיימת ויכולה לקרות. את המכשירים האלקטרוניים מומלץ למחזר ולא לזרוק לפח האשפה. ואם המכשירים התיישנו אך הם שמישים, תוכלו לתרום אותם לארגוני צדקה, רק אל תשכחו למחוק את הזיכרון שלהם.

ידיים על מקלדת של מחשב נייד (צילום: ShutterStock)
מומלץ למחזר | צילום: ShutterStock

6. מחבתות וסירים עשויי טפלון

אם מחבת הטפלון שלכם התיישנה ובמקום למנוע הידבקות של שאריות מזון, המזון רק נדבק אליה – הגיע הזמן להחליף אותה. פוליטטראפלואורואתן, התרכובת שזכתה לשם המסחרי "טפלון", שמצפה סירים ומחבתות ומונעת הידבקות המזון, סובלת בשנים האחרונות ממוניטין מעט מפוקפק. בכתב העת המדעי Environmental Health Perspectives פורסמה הצהרה לפיה טפלון וחומרים דומים יכולים לגרום לבעיות בריאותיות. מנגד, גורמים בתעשיית הטפלון טוענים שהוא בטוח לשימוש. כך או כך, אם הסיר שלכם התיישן והציפוי החל להתקלף, כדאי להחליף אותו, כדי לוודא שהציפוי לא זולג למזון שלכם.

7. מוצרי טיפוח פגי תוקף

כשמדובר במקדם הגנה – כדאי לשים לב לתאריך התפוגה. האפקטיביות של ה-SPF יורדת עם הזמן ואם תמרחו קרם הגנה פג תוקף, אתם פשוט לא תקבלו את ההגנה הראויה מפני קרני השמש. ואם אין תאריך תפוגה על גבי המכשיר, חפשו את הסימן שמראה כמה חודשים ניתן להשתמש בו לאחר פתיחתו. סמנו בטוש על גבי הקופסה את התאריך מתי התחלתם להשתמש בו וכך תדעו מתי פג תוקפו.