נתרן תת כלוריתי, חומצה הידרוכלורית, אמוניה, פרבנים, דיוקסין, טריקלוזן וחמצן אתילן. לא, לא מדובר ברשימת מרכיבים של וולטר וייט בפרק של "שובר שורות", אלא בתוויות האזהרה של חומרי הניקוי שיושבים אצלכם מתחת לכיור. ואם המרכיבים לא מרגשים אתכם אולי תוויות האזהרה יעוררו יותר עניין: לאחסן את חומרי הניקוי במקום לא נגיש לילדים, להשתמש בכפפות ומשקפי מגן לעיניים, להיזהר ממגע עם העיניים, לא למאכל, לא לשתייה, לא למגע אדם, עלול לגרום לכוויות ועם פוטנציאל לעלות באש את כל הבית.

בקיצור, מוצרי הניקיון הרגילים מכילים כימיקלים והרבה מהם, ויש להם פוטנציאל לפתח מחלות כמו אסתמה, זיהומים, אלרגיות לעור ועוד. מחקר של EWG - הארגון האמריקאי לסביבה - בחן את 21 מוצרי הניקיון הפופולריים ביותר, ממבשמי אוויר ועד חומרי ניקיון רב תכליתיים, ומצא שכולם מכילים יחד מעל 450 כימיקלים שמשתחררים לאוויר הבית ונמצאים במגע ישיר עם עור הפנים, הגוף והריאות. 

אבל אנחנו לא כאן כדי לבאס, אלא כדי לספר על האלטרנטיבה, והיא קיימת על שלל חומרי ניקיון מחומרים טבעיים ואקולוגיים. בניגוד למה שנוטים לחשוב, הטבע שלנו לא פחות חזק מאקונומיקה ויש לו את כל המשאבים הטבעיים להסיר אבנית, לחטא ולנקות. מלימון ופירות הדר ועד חומץ טבעי, החומרים האקולוגים הם פשוט בריאים יותר, בטוחים יותר וטבעיים יותר. הם מתפרקים ביולוגית בלי לזהם מי תהום וקרקע ויגרמו לכם להרגיש טוב יותר, ובניגוד לכימיקלים, אתם יכולים להיות בטוחים יותר, בבית, בסביבת הילדים ועם חיות המחמד. גם הפופולריות הגוברת שלהם אפשרה את הוזלת מחיריהם, כך שהם לא יקרים יותר מהמוצרים המזהמים.   

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

1. במקום להזיק לעור הידיים בכל פעם שאנו שוטפים כלים - עברו לסבון כלים אקולוגי. הניחוחות נפלאים והכלים מבריקים. אם אתם אמיצים החליפו את ספוג הכלים התעשייתי בליפה (שזה סקוטץ' טבעי לחלוטין).

2. אבקות הלבנה אקולוגיות לא מכילות כלור - השתמשו בהן להסיר כתמים מבגדים, מפות ואפילו ממשטחים שונים בבית. אל דאגה, הם חזקים בניקיון אך לא מזיקים לרהיטים ולבדים.

3. עם שאריות הלימון שלכם שפשפו את כיור המטבח - לא רק שהלכלוך יירד, הלימון גם מחטא מחיידקים. וכדי להבריק באמת, עברו עם ספוג הכלים טבול בחומץ (מומלץ לכיורי נירוסטה).

4. מרכך כביסה? לא חובה! הכניסו במקום מרכך חצי כוס חומץ, ואם תעדיפו חומר עם ניחוח - הוסיפו לחומץ כמה טיפות של שמן אתרי איכותי בריח שאתם אוהבים. יש הנשבעים שהתוצאות המתקבלות טובות יותר מהמרכך על מדפי החנות.

5. שמן, שמנים ושמנוניות מצטברים בעיקר באזור הכיריים. בפעם הבאה שאתם ניגשים לשדה הקרב, במקום להשתמש במסירי השומנים הרעילים, פזרו סביב הכיריים סודה לשתייה (תהיו נדיבים) ושפכו מעליה מעט מים חמים (מספיק כדי להמיסה, אל תציפו), חכו חצי שעה ואז שפשפו.

אילוסטרציית הפרוייקט (צילום: 123RF, חדשות)
כל מה שצריך זה סודה לשתייה בקערה פתוחה | צילום: 123RF, חדשות

6. הפירות והירקות שלנו מגיעים אלינו מלאים בחומרי הדברה וריסוס. עם קצת חומץ ולימון הרעלים ייעלמו, ואם תעדיפו יש בשוק היום מגוון מנקי פירות וירקות מומלצים.

7. והמקרר מה איתו? לפעמים הוא מסריח, לפעמים סתם מלוכלך. סודה לשתייה בקערה פתוחה תפתור את בעיית הריח וגם תתרום לאריכות ימי הירקות והפירות, שכן היא סופחת את גז האתילן במקרר, שאחראי לריקבון המהיר של הירקות והפרות. צמר גפן טבול במיץ לימון יפתור ביסודיות את בעיית הניקיון וגם הוא יעזור להעביר ריחות רעים.

8. לרצפה ניתן מקום חשוב - חומרי ניקיון איכותיים וטבעיים קיימים בשפע בחנויות. ואם נרצה ללכת על גרסת ה-DIY - קליפות תפוזים במים רותחים (ולאחר שמצטננים איתם שוטפים את הבית) ינקו נפלא, יבריקו, וגם ישאירו אחריהן ניחוח הדרי משכר. באחריות! את הקליפות אפשר לשמור ולייבש כדי לנצלן גם בעונה שבה אין הדרים.

עוד ב-mako בריאות:
>> זה מה שקורה לגוף כשמפסיקים לקיים יחסי מין
>> הגיעה לעשות החלקה וגוונים ויצאה עם צלקות
>> חייכו! מצאנו טריק פשוט להלבנת שיניים בבית

9. כתמים קשים, כתמים קטנים, איך נפטרים מהם בדרך הטבעית? בוחרים אחד מנוזלי הכביסה האקולוגיים הרבים הקיימים בשוק, מוסיפים לו מסיר כתמים אקולוגי, ויחד קיבלתם צוות לעניין שאין כתם שאינו יכול להסיר.

10. מטהר אוויר - כשמו לא הוא - הוא בעיקר מזהם אוויר, וריאות. במקומו נוכל להשתמש במבער עם שמן אתרי בעל ריח נעים, בקטורת איכותית וטבעית (זהירות! יש גם קטורות סינטטיות שם בחוץ) או פשוט… לפתוח חלון ולתת לאוויר לעשות את שלו.

* יהל צדרבאום היא יועצת לאורח חיים טבעי, מומחית בתכנון ירוק ופרמקלצ'ר ובעלת החנות אקו סטור