הרב המזמר עודד דוד  (צילום: האתר הרשמי)
משמח חתן וכלה. הרב המזמר | צילום: האתר הרשמי

איך יודעים איזה רב לבחור? מה שנראה אולי כמו אחד החלקים הפשוטים והטריוויאליים של הפקת החתונה - בחירת הרב המחתן - דווקא מצריך, מסתבר, בירור מקיף. איזה רב הכי מתאים לכם? מה צריך להיות הסגנון שלו, כיצד הוא יעביר את הטקס, האם יהיה מהמאריכים או מהמקצרים? על שאלות כאלה ואחרות עליכם לענות בבואכם לבחור את האדם שישיא אתכם תחת החופה.

"ראשית, הזוג צריך להגדיר לעצמו מה הוא רוצה מהרב", מסביר משה בארי, מנכ"ל ארגון רבני "צוהר". "האם הם רוצים שהחופה תהיה חוויה רוחנית, האם מעניין אותם שהאורחים יחוו את הטקס יחד איתם, האם חשוב להם שהרב יהיה מהעדה המסוימת של החתן או של הכלה?"

רב בדחן, רב רקדן או רב מזמר

בארי מציע למקד את הבחירה על ידי הגדרת תחומי העניין של הזוג. "לפעמים נמצא רב שמתאים, למשל, לתחום הלימודים של אחד מבני הזוג, או רב עם השכלה אקדמית. אם הכלה מגיעה מתחום האומנות, יש לנו להתאים לה רבנים שעוסקים בתחום. אם החתן לומד משפטים, נניח, אז אולי נשדך לו רב עורך דין - כדי שתהיה להם שפה משותפת. אדם שמגיע מתחום המוזיקה יכול למצוא את עצמו בקשר טוב עם רב שמביא לחופה את היכולת המוזיקלית שלו".

בארגון צוהר מפרטים את ההיצע הקיים, אך גם מבקשים שיהיה ברור: "אין לנו רבנים עם גימיקים. אין לנו רב בדחן או רב רקדן - אנחנו לא מחפשים להעביר את הטקס עם בדיחות, כי הוא מספיק חשוב בפני עצמו. כן יש לנו רב ששר שניים או שלושה שירים, ויש רב שמלווה את עצמו בגיטרה".

הרב עודד דוד מפרדס חנה, למשל, מעביר את טקס החופה באמצעות שירים. "רגע החופה זה רגע מאוד אנרגטי, הוא מהווה מרכז בחיי האדם, לכן חשוב לי שהרגע הזה יהיה חוויתי ומשמעותי עבור בני הזוג", מסביר דוד. "דמות הרב צריכה להיות מרוממת ומתקשרת היטב בהוויה הישראלית, נוגעת ברגש ורלוונטית לתודעה של הקהל".

הרב המזמר עודד דוד  (צילום: האתר הרשמי)
ברגע שרואים רב עם גיטרה, זה מפיג את המתח. הרב עודד דוד | צילום: האתר הרשמי

דוד מודע לכך שאין רבים כמותו בארץ, שבוחרים להנחות את הטקס בליווי כמה אקורדים. "ברגע שרואים רב עם גיטרה זה מפיג את המתח. מבחינתי הטקס הוא לא מונולוג של הרב. בצורה שאני מעביר את הטקס חשוב לי שהציבור הוא שייצור את האווירה - שכולם ישירו וישתתפו, ויחוו חוויה שבטית ישראלית. זו תפילה של כל הציבור, חשוב לי להיות חלק מהקהל".

"אני יכול גם לנגן בסגנון רוק"

הרפרטואר של הרב המזמר רחב ונע משירים מסורתיים, דרך מוזיקה מקורית משלו ועד מוזיקה ישראלית עכשווית. "אני שר את 'קול ששון וקול שמחה', ולפני הענקת הטבעת אני שר את השיר 'מקודשת', שכתבתי עם הלהקה שלי, 'שבטי ישראל'. חוץ מזה שאני רב, אני גם מוזיקאי", מסביר דוד.

"בחופה אני שר עם גיטרה מוגברת. בדרך כלל אני שר שלושה-ארבעה שירים כדי שהחופה תארך כ-20 דקות - אלא אם כן הזוג לא מתחבר לתכנים", מתאר דוד את מהלך העניינים. "הכל כמובן נקבע מראש עם הזוג, זו השמחה שלהם. חשוב לי שזה יהיה בעיקר העולם של בני הזוג והקהל. לפעמים הזוג מבקש את 'שיר למעלות' או פיוטים כמו 'שלום לבן דודי', ולפעמים אפילו בביצוע כזה של ברי סחרוף עם טיפה סגנון רוק. לעיתים אני גם לומד שיר במיוחד בשביל זוג".

בארי, מנכ"ל צוהר, ממליץ לבדוק כמה דברים לפני שבוחרים את הרב המחתן – מין תיאום ציפיות בפגישה הראשונה. "כדאי לבדוק, למשל, מי אומר את הברכות - האם הרב מאשר שגם החברים או האורחים של בני הזוג יוכלו לומר חלק מהברכות? האם הרב מוכן שהאשה תיתן טבעת לחתן אחרי שבע הברכות? בנוסף, צריך לבדוק אם הרב מקבל את הטבעת - יש רבנים שלא יהיו מוכנים לקדש בטבעת שיש בה קישוטים מסויימים. טבעת הנישואים צריכה להיות חלקה, אסור שתהיה בה אבן, ואם יש חריטות על הטבעת זה משהו שלא כל רב יהיה מוכן לקבל".

אחת הסוגיות המעסיקות זוגות רבים לפני בחירת הרב מתייחסת למשך הזמן של הטקס וקריאת הכתובה. אם המתחתנים דווקא רוצים טקס פחות מוקפד מבחינה הלכתית, מהן הברירות שעומדות בפניהם? האם הרב חייב לקרוא את כל הכתובה? "זה הצמצום היחיד שאפשר לעשות בטקס אורתודוקסי", אומר בארי. "לא חייבים לקרוא את כל הכתובה. הזוג צריך לומר אם הוא רוצה שהרב יקריא את הכל, והוא גם יכול לבחור אם לקרוא בעברית או בארמית. יש גם רבנים שרק אומרים בעל פה מה יש בכתובה - אבל זה הקיצור היחיד".

"לא כמו בפולין או במרוקו לפני 200 שנה"

אם לא אורך הכתובה מפריע לכם, אלא דווקא התוכן שלה, ייתכן ואתם צריכים לשקול בחירה ברב רפורמי. "את הטקסים שלנו עורכים רבנים ורבות רפורמים שעברו הכשרה, למדו בבית המדרש ולחלקם יש תואר שני בלימודי יהדות", מסביר הרב הרפורמי מאיר אזרי, מנכ"ל "בית דניאל".
"בחתונה הרפורמית מנסים לתת דגש לרעיון השוויון בין המינים, ובטקס נותנים מקום לקול של שני בני הזוג: החתן והכלה מחליפים ביניהם מילים, ולעתים מוסיפים ציטוטים מהשירה העברית המודרנית, כמו למשל שירי ביאליק או רחל. הרבנים שלנו מנסים להעביר טקס שגם האורחים מבינים מה קורה בו. הרעיון הוא לא לקחת את הטקס כמו שהוא נערך בפולין או במרוקו לפני 200 שנה, אלא לנסות לבטא את הראייה הישראלית העכשווית, בלי להכביד על הקהל".

בארי מסכם ומנדב עוד כמה טיפים מקצועיים: "יש כמה דברים שחשוב לשים אליהם לב כשעולים לחופה, ולכן כדאי למנות מישהו שיהיה אחראי. הוא יצטרך לוודא שהזוג עולה לחופה עם הטבעות, שהכלה עולה עם ההינומה, ולבדוק אם החתן רוצה שתהיה איתו טלית. רצוי לבדוק שהכוס שהחתן עומד לשבור היא כוס שבירה, וכדאי גם לשים בחופה יין לבן, אם הרב מסכים, מכיוון שאם הוא נשפך זה פחות מלכלך".

>> צ'קים זה אאוט: המתנות לחתונה חוזרות לאופנה