mako
פרסומת

"תשאירו את הפיג'מה בבית": בארה"ב קוראים לנוסעים להתלבש יפה יותר לטיסות – ולא כולם מסכימים

שר התחבורה האמריקני, שון דאפי, פתח בקמפיין חריג להחזרת הנימוס לשמיים, לאחר זינוק של 400 אחוז בהתפרעויות על טיסות מאז 2019. בעוד קטטות פורצות באזורי איסוף המזוודות ונוסעים מגיעים לנמל התעופה לבושים בפיג'מות, דאפי קורא לציבור לשנות גישה, לעזור זה לזה, להתלבש בצורה מכובדת יותר ולהחזיר מעט מסדרי "תור הזהב של הטיסות"

דניאל ארזי
פורסם: | עודכן:
שר התחבורה האמריקאי נוסעים במטוס
צילום: SSTK 4K | shutterstock, לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים
הקישור הועתק

עם כניסת ארה"ב למה שמסתמנת כתקופת חג ההודיה העמוסה ביותר שנרשמה בשנים האחרונות, שר התחבורה, שון דאפי, מבקש מהציבור האמריקני לחשוב מחדש לא רק על התנהגותו בנמל התעופה ובמטוס, אלא גם על מה שהוא לובש לטיסה.

בסדרת ראיונות והופעות תקשורתיות השבוע אמר דאפי כי הידרדרות בנימוסים, עלייה במתחים וזינוק באירועים של נוסעים אלימים או מתפרעים תרמו למה שהוא מזהה כ"הידרדרות בנימוס" בעולם התעופה. המסר שלו לנוסעים: תהיו אדיבים יותר, תעזרו לאחרים, ואולי תשאירו את הפיג'מות בבית.



"תור הזהב של הטיסות" – אם הנוסעים יסייעו ליצור אותו

משרד התחבורה האמריקני השיק לאחרונה "קמפיין נימוס" לאחר שפרסם נתונים המראים על עלייה של 400 אחוז באירועי התפרעות על טיסות מאז 2019, וכן הכפלת מקרי התנהגות שמשבשת את הסדר בטיסה בין 2019 ל-2024. דיילות ודיילים ממשיכים לדווח על רמות גבוהות של תקריות מילוליות ואף פיזיות, לפי נתוני ה-FAA (רשות התעופה הפדרלית).

לדברי דאפי, הבעיה כבר מזמן אינה קשורה רק לעניין המסיכות בתקופת הקורונה, שהביאו לתקריות רבות בין הנוסעים. כיום, הוא אומר, קטטות פורצות באזור איסוף המזוודות, ויכוחים מתרחשים ליד שערי העלייה למטוס והוא גם מדגיש כי "נוסעים מתלבשים כאילו הם הולכים לישון".

דיילת נוסעים טיסה מטוס
שר התחבורה האמריקאי מבקש מנוסעים להתלבש יותר טוב לטיסות | צילום: Try_my_best, shutterstock

"אז אנחנו רוצים לדרבן אנשים, כשאנחנו נכנסים לעונת נסיעות עמוסה במיוחד: לעזור לאחרים, להיות במצב רוח טוב, להתלבש יפה יותר ולהחזיר את הנימוס לטיסות", אמר. לדבריו, מחוות קטנות כמו עזרה לנוסע שמתקשה להרים את תיקו לתא האחסון, יכולות לשפר משמעותית את החוויה.

מבין כל אמירותיו של דאפי, אלו שעסקו בלבוש זכו לתשומת הלב, ולביקורת, הרבה ביותר. "לפעמים פשוט צריך לבקש מאנשים: 'אולי נחזור לתקופה שבה לא לבשנו פיג'מות לנמל התעופה'", אמר באחד הראיונות. במסיבת עיתונאים בנמל התעופה ניוארק חידד: "בין אם מדובר בג'ינס וחולצה מכובדת, אני מעודד אנשים להתלבש קצת יותר יפה, וזה יכול לגרום לנו להתנהג קצת יותר טוב". דאפי אף קרא לנוסעים להימנע מנעילת נעלי בית וכפכפים, לא לחלוץ נעליים במהלך הטיסה ולא להניח רגליים יחפות על משענת הכיסא שלפניהם, תופעה מוכרת ומרתיחה בקרב נוסעים רבים.

פרסומת

כשטיסה הייתה אירוע אופנתי

בשנות ה-50 וה-60 של המאה ה-20, טיסה הייתה אירוע חגיגי ויוקרתי, ולבוש הנוסעים שיקף זאת באופן מובהק. נשים וגברים כאחד נהגו להתלבש בצורה אלגנטית, מהודרת ומכובדת, הרבה מעבר למקובל כיום. גברים לבשו לרוב חליפות מחויטות, עניבות ומגבעות, בעוד נשים הקפידו על חצאיות מחויטות או שמלות, כפפות, כובעים, ותסרוקות מוקפדות. המראה הכולל היה של יציאה לאירוע חברתי חשוב, ולא רק דרך מעבר ממקום למקום. הסיבה המרכזית לכך הייתה שבתקופה זו, טיסות היו מותרות השמורות לעשירים ולאליטה, קומץ קטן של אנשים שיכול היה להרשות לעצמו את המחיר היקר. הטיסה נתפסה כסמל סטטוס, והלבוש שימש כדרך להדגיש את המעמד החברתי ואת הכבוד שרכשו למעמד זה.

פאן אם איירוויז
בעבר טיסות היו אירוע יוקרתי ומיוחד והנוסעים התלבשו באלגנטיות | צילום: Pictorial Parade, getty images

המעבר מלבוש יומיומי ללבוש אלגנטי בטיסות נבע משילוב של היסטוריה, כלכלה ותרבות. כאשר התעופה המסחרית החלה לצבור תאוצה לאחר מלחמת העולם השנייה, חברות התעופה מיצבו את הטיסה כחוויה אקסקלוסיבית ויוקרתית שנועדה לספק שירותי פרימיום. הן השקיעו במיתוג שהדגיש שירות אישי, מטוסים נוחים (יחסית לאותה תקופה), וצוות דיילים לבוש באופן מוקפד, והציפייה הייתה שהנוסעים יתאימו את עצמם לאווירה. ככל שהטיסות הפכו נגישות יותר החל משנות ה-70, המעמד החברתי של טיסה ירד, הושקו טיסות 'צ'רטר' וטיסות מוזלות, וכך עלה נושא הנוחות כגורם החשוב יותר. נוסעים רבים החלו להעדיף בגדים משוחררים יותר ונוחים יותר לשהות ממושכת. בכך, האופנה המשתנה שיקפה את המעבר של עולם הטיסות מאירוע מיוחד לחלק שגרתי יותר מהחיים המודרניים.

בתגובה לדבריו של דאפי, מומחי נימוס תומכים בקריאתו וטוענים כי לבוש משפיע על התנהגות. "הפיג'מה מיועדת לבית או לחדר המלון, לא למרחב הציבורי", אומרת דיאן גוטסמן מבית הספר לנימוס בטקסס. ג'קלין ויטמור, דיילת לשעבר ומומחית לאתיקה בטיסות, מוסיפה כי "לבוש משפיע על איך שאנחנו מרגישים, איך שאנחנו מתנהגים, ואפילו על איך שאנשים מגיבים אלינו".

פרסומת

הציבור משיב אש: "נתלבש יפה כשתיתנו לנו מקום לרגליים"

נוסעים רבים מיהרו לדחות את עצתו האופנתית של דאפי. ברשתות החברתיות ציינו מבקרים כי מרווח הישיבה המצטמצם, המטוסים העמוסים, הירידה באיכות השירותים וקיצוץ באביזרים שהיו פעם סטנדרטיים, כל אלה הם שמובילים את הנוסעים לבחור בנוחות על פני אלגנטיות. "כשתפסיקו לדחוס אותנו כמו סרדינים ותביאו חזרה אוכל, כריות ושמיכות, אז נדבר על לבוש יפה", כתב מגיב אחד. אחרים תהו האם דאפי מתגעגע לתקופה שבה הטיסות היו אלגנטיות יותר פשוט כי היו נגישות פחות, ולא בהכרח מנומסות יותר.

מטוס טיסה
הנוסעים מעדיפים היום נוחות על פני אלגנטיות | צילום: l i g h t p o e t, shutterstock

קמפיין הנימוס מגיע בזמן שה-FAA ומשרד התחבורה מתמודדים עם גל נסיעות עצום. דאפי אמר כי 31 מיליון נוסעים צפויים לטוס במהלך שבוע חג ההודיה, וכ-73 מיליון נוספים ייסעו ברכב, לפי נתוני AAA. העומס מגיע לאחר תקופה של חוסר יציבות במערכת עצמה. השבתת הממשל הממושכת הובילה למחסור בכוח אדם ולתוכנית זמנית של ה-FAA לצמצום טיסות בעשרות נמלי תעופה. אף שהשבתת הממשלה הסתיימה, דאפי הזהיר בעבר מעלייה בבקשות פרישה של פקחי טיסה, אך בהנהלת ה-FAA טוענים כי המערכת כעת מתפקדת היטב ושאפשר לטוס "בביטחון".

בסופו של דבר, אומר דאפי, הממשלה יכולה לעשות רק חלק מהעבודה. איש לא יכול לאלץ נוסעים להיות מנומסים יותר. "אי אפשר לחוקק נימוס", אמר. "אתם לא תקבלו תוצאה טובה יותר אלא אם תבקשו".