mako
פרסומת

כשהאדמה רועדת מתחת לתעשיית הבידור: הסיפור המטורף של נטפליקס

הכול התחיל מקנס מעצבן על החזרת קלטת וידאו, אבל כיום נטפליקס שולטת ביד רמה בתעשיית הטלוויזיה והסרטים. החברה שיודעת להמציא את עצמה מחדש פעם אחר פעם רוכשת את האחים וורנר - אם טראמפ לא יעשה בעיות בדרך

דרור גלוברמן ודני פלד
mako
פורסם: | עודכן:
נטפליקס, netflix
נטפליקס, netflix | צילום: Vantage_DS, shutterstock
הקישור הועתק

השבוע הייתה רעידת אדמה בהוליווד, אבל לא כזאת אמיתית. נטפליקס הודיעה על רכישת האחים וורנר, הבעלים של HBO ולא מעט ערוצי טלוויזיה ומותגים שונים, ועוררה שאלות רבות, שעדיין אין להן תשובה. למרות שעתיד העסקה עוד רחוק מלהיות ברור, בין אם בגלל הניסיון של משפחת אליסון ופראמאונט לרכוש את האחים וורנר במחיר גבוה יותר, ובין אם בגלל התערבות של ממשל טראמפ, שעוד צריך לאשר רגולטרית את העסקה.

אבל נטפליקס היא דוגמה מעולה לחברות רבות בעולם - כיצד להמציא את עצמך מחדש. ההיסטוריה של החברה די מוכרת - ריד הסטינגס, יליד בוסטון, הלך בשנת 1997 להחזיר את הסרט "אפולו 13" בכיכובו של טום הנקס לחנות וידיאו. הוא הגיע באיחור וקיבל קנס של 40 דולר. לאחר מכן הוא חשב לעצמו, "חייבת להיות דרך אחרת". הסטינגס הקים עסק ששולח בדואר תקליטורי די.וי.די, אבל עדיין היה רחוק מלאיים על בלוקבסטר, שהייתה ענקית אז.

פרסומת

ריד הסטינגס
ריד הסטינגס | צילום: אימג'בנק/GettyImages

בשנת 2000 מודל דמי המנוי של נטפליקס היה יקר לתפעול. הם הפסידו 57 מיליון דולר בשנה, היו להם 100 עובדים ורק 300 אלף מנויים, והם הציעו לבלוקבסטר לרכוש אותם תמורת 50 מיליון דולר. במסגרת העסקה נטפליקס הייתה אמורה לנהל להם את האתר, אבל המנכ"ל של בלוקבסטר, ג'ון אנטיוקו, סירב להצעה, ואפילו קרא לנטפליקס "יתוש" וחשב שהם קטנים מדי.

מאז ההיסטוריה של חנות השכרת הקלטות ידוע, ולעומת זאת נטפליקס גדלה פי 10,000. בשנת 2001 נטפליקס הייתה בבעיה ועמדה בפני פשיטת רגל, אבל ב-2002 הייתה התפוצצות של מכשיר אחד שהציל את החברה - נגן די.וי.די, שבחג המולד הוא היה המוצר הכי נמכר.

פרסומת

השלב הבא של נטפליקס היה ב-2007 לאפשר לצפות בתוכן במחשב - מה שבעצם היה הסטרימינג הראשון, זאת בזמן שהדי.וי.די הלכו ונעלמו. במהלך השנים הבאות נטפליקס הזיקה רבות לחברות הכבלים, אשר איבדו את הצופים שלהם בטלוויזיה הלינארית לצופי הסטרימינג - מה שהוביל את אותן חברות להפסיק למכור תכנים לנטפליקס.

כדי להתגבר על אמברגו התכנים, החברה החלה להפיק בעצמה תכנים - מה שהביא אותה לשלב הבא בהתפתחות שלה. בשנת 2017 כבר היו לנטפליקס יותר מנויים מאשר צופים בערוצי הכבלים. הסדרה הראשונה של נטפילקס הייתה בית הקלפים, זאת בזכות הדאטה שהייתה להם על המשתמשים שלה. על הדרך הם המציאו את הבינג' והוציאו את כל העונות יחד.

ב-2022 נטפליקס הכניסה גם לעולם הסטרימינג את רעיון הפרסומות. למרות שהמשתמשים לא ממש רצו זאת, זה עזר להם להרוויח עוד כסף, והלקוחות העדיפו מחיר נמוך יותר בתמורה לפרסומות.

הרכישה של האחים וורנר תכניס הרבה מותגים לבית של נטפליקס, מה שיכול לעזור לה לפתח את חטיבת הגיימינג שלא ממש ממריאה, אבל גם לשנות את המנויים שלה, למרות שהבטיחה שלא ישתנו ולהוסיף כמות יפה של מנויים משירות הסטרימינג של HBO.

פרסומת

עדיין מוקדם לראות איך זה ייגמר, וכנראה שהרבה פוליטיקה תיכנס למשחק. אליסון נחשב למקורב לטראמפ, וערוץ CNN שנמצא בתוך החבילה של האחים וורנר הוא קוץ פוליטי, שאף אחד לא ממש רוצה. הממשל כאמור עוד צריך לאשר את העסקה, מה שאומר שיש לו הרבה השפעה על עסקה כלשהי. חלק מהכסף בהצעת הנגד של פאראמונט ממומן ע"י ג'רארד קושנר, חתנו של טראמפ, מה שעלול להיות עוד סיבה לבדוק מחדש את הרכישה הזאת.

רוצים לדעת מה קורה בטק רגע לפני כולם? הצטרפו לקבוצת הפייסבוק של "בזמן שעבדתם" או בקרו אותנו באינסטגרם

פרסומת