כיתה (צילום: חדשות 2)
לימודי מתמטיקה ואנגלית לכולם? | צילום: חדשות 2

19 ימים לפני הבחירות לכנסת ה-19 חדשות 2 באינטרנט מציגים בפניכם פרויקט מיוחד: השאלה היומית. לקראת יום הבוחר פנינו אל המפלגות שמקוות לזכות בקול שלכם, וביקשנו מהן להציג את עמדותיהן הברורות בנוגע לנושאים הביטחוניים, מדיניים, כלכליים וחברתיים שעומדים על סדר היום ומעניינים את הציבור הישראלי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בכל יום נחשוף מה חושבים מי שאמורים לייצג את אזרחי ישראל בארבע השנים הבאות על: תקיפה ישראלית באירן, התנצלות בפני טורקיה, שחרור מחבלים תמורת חיילים, פינוי התנחלויות, גיוס בני ישיבות, תחבורה ציבורית בשבת, זכאות לדיור ציבורי, הורדת מחירי הדלק, נישואים חד-מיניים, המאגר הביומטרי, לגליזציה של סמים קלים, חרם על אמנים שלא שירתו בצה"ל ועוד שלל נושאים.

והיום על המוקד: חיוב לימוד מקצועות הליבה

מתלבטים במי לבחור? מצפן הבחירות יגיד לכם 

הליכוד-ביתנו: לא הציגו את עמדתם.

העבודה: מפלגת העבודה תחתור להטמעת תכנית ליבה משותפת בתוכניות הלימודים של כלל הזרמים במערכת החינוך, על בסיס הידברות עם נציגי המגזרים השונים בחברה הישראלית. בנוסף לכך תפעל להגדרה מוסכמת של תכנית "ליבת הליבה", אשר תקיף 30 אחוזים מתכנית הלימודים, ואשר זכאות בתי ספר לתקצוב ממשלתי תהיה מותנית ביישומה.

הבית היהודי: יש לחייב בחוק לימוד מקצועות ליבה בכל בתי הספר בישראל ולכרוך זאת בתיקצוב מהמדינה. מהלך שכזה חייב להיעשות תוך הידברות עם נציגי קבוצות באוכלוסייה כדי שתוכניות לימודי הליבה יותאמו למגזרים שונים ולרגישויות שונות.

התנועה: כבר כיום מערכת החינוך של ישראל מורכבת משבטים שבטים, שאינם מדברים אותה שפה ואינם חולקים חזון משותף. היעדרם של לימודי ליבה ממערכות חינוך שמתוקצבות על ידי מדינת ישראל איננו מאפשר את פיתוחו של חזון משותף, פוגע באופן חמור ביכולתם של בוגרי מערכות אלו להשתלב בשוק העבודה ומהווה נטל על אלו הנושאים בעול. מצב מדאיג זה חייב להפסק ויש לחייב לימוד מקצועות ליבה במערכת החינוך, בטח ובטח במוסדות שמתוקצבות על ידי מדינת ישראל פי העיקרון: "כעומק הליבה כן עומק התקצוב".

יש עתיד: מקצועות הליבה הם הכלים היסודיים שהמדינה מחויבת להעניק לכל אזרח על מנת לאפשר לו לבנות חיים תורמים, יצרניים וכדי שיוכל לפרנס את עצמו ומשפחתו בכבוד. תכנית "יש עתיד" לעשור החינוך שמה לה למטרה להחזיר את ישראל להיות באחד מעשרת המקומות הראשונים בעולם בחינוך. נפעל לחיובי לימודי מקצועות הליבה, יישום חוק יום לימודים ארוך, להקטנת מספר התלמידים בכיתות ולתקצוב דיפרנציאלי בגובה 26% של התלמידים בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, לצמצום הפערים החברתיים.

מרצ: מערכת חינוך ציבורית צריכה לחייב את כולם ללמוד מקצועות ליבה. מטרתה לספק לתלמידי ישראל את הבסיס הנדרש להשכלה, תרבות, אזרחות ודרך ארץ. המציאות בה מדינת ישראל מטפחת בערות ובורות אינה סבירה ואסור להשלים איתה, ובוודאי שאסור להעניק לה לגיטימציה דרך המערכת הציבורית או במסלולים עוקפים. לימוד מקצועות הליבה חייב להיות הבסיס למערכת חינוך ציבורית איכותית ושוויונית.

קדימה: נמשיך להיאבק על חיוב מקצועות הליבה בכל מערכות החינוך באמצעות שלילת תקציבים ממוסדות שאינם מלמדים מקצועות כמו אנגלית ומתמטיקה ובכך מכשירים דור שלם של ילדי ישראל לחיים של בורות.

הוויכוח המתמיד בין המגזרים השונים דורש לעשות סרגל אחיד שאינו תלוי במגזר אליו אתה משתייך. הסרגל יוכיח כי יש לצמצם את לימודי הליבה למינימום הנדרש, כנקודת מוצא להתמחות מקצועית עתידית. (אקדמית או לא). לפיכך, עברית, אנגלית, מתימטיקה בסיסית, מיומנויות מחשב ואזרחות פרגמטית (מיומנויות לחיים: מבנה מערכת המשפט, שוק ההון, זכויות וחובה האזרח וכו) הם המקצועות ההכרחיים לכל אדם.

בל"ד: לא הציגו את עמדתם.

יהדות התורה (עמדת ח״כ הרב ישראל אייכלר): הדרישה ללימודי ליבה נועדה רק לקצץ ולהרעיב ולחנוק את החינוך החרדי. הדאגה לעתיד הילד החרדי ממש נוגעת ללב האנשים שרוצים להעבירו על דת אבותיו. שרדנו את הקומוניסטים ברוסיה שאסרו את החינוך היהודי, מרוב דאגה לעתיד הילדים שלנו. תלמודי התורה ישרדו גם את אלה שחושבים שיש יותר מדי ילדים בארצנו.

מתלבטים במי לבחור? מצפן הבחירות יגיד לכם

מתכוננים ליום הבוחר (צילום: חדשות 2)
מתכוננים ליום הבוחר | צילום: חדשות 2

חד"ש: אנחנו בעד שילמדו מקצועות ליבה המאפשרים קבלת כישורים נדרשים בחברה מודרנית בכל בתי הספר בישראל. ע"ל: לא הציגו את עמדתם.

רע"ם-תע"ל: לא הציגו את עמדתם.

עוצמה לישראל: בעד

עם שלם: יש להבטיח את זכותם הבסיסית של התלמידים החרדים ללמוד את מקצועות הליבה כמו אנגלית ומתמטיקה החל מגילאי החינוך היסודי.

עלה ירוק: יש לציין כי חרדים בכל העולם, פרט לישראל, לומדים מרצונם את מקצועות הליבה. הסיבה לכך שבישראל החרדים לא לומדים את מקצועות הליבה, מיוזמתם, היא מבנה הקצבאות בישראל, שמאפשר לחרדים לא לעבוד ולכן מייתר עבורם את הצורך המעשי במקצועות הליבה.

כלומר, עם שינוי מבנה הקצבאות והפחתת היקפן המופלג כפי שנפעל שיקרה בכנסת, החרדים גם יצאו לעבודה וגם ילמדו מרצונם את מקצועות הליבה. הדרך לשפר את החינוך בזרמים השונים אינה להגביר את שליטת משרד החינוך הכושל על החינוך החרדי או החילוני, אלא להנהיג את שיטת השוברים ("וואוצ'רים") המאפשרת לכל הורה לבחור את בית הספר של ילדו בשוק החופשי באמצעות שובר תקציבי שאותו הוא מקבל בחינם. שיטת השוברים הוכיחה עצמה בשוודיה ובמדינות אחרות בעולם.

הירוקים: כדי לממש את פוטנציאל הצמיחה של מדינת ישראל, יש לשלב בשוק העבודה את ציבור הגברים החרדים והנשים הערביות. לצורך כך, על מדינת ישראל לפעול כדי להביא ליישור קו מבחינת התכנים והידע המשותף, כך שלמרבית האזרחים יהיה ידע מספק כדי להשתלב בשוק העבודה. על המדינה להתנות קבל משאבים בצורת תמיכות, קצבאות או דומיהן בלימוד מקצועות ליבה במוסדות השונים של כלל האוכלוסיות. 

ארץ חדשה: לא הציגו את עמדתם.

מה חושבות המפלגות על:

- תקיפה באירן

- שחרור מחבלים תמורת שבויים ישראלים 

- המאגר הביומטרי

- סמים קלים

- הורדת מחירי הדלק

- דיור ציבורי

- בעיית המסתננים

- ניסויים בבעלי חיים

- הארכת שעון קיץ