נכון שהאינסטגרם מלא בתמונות סלפי חדר כושר, אוכל וגורי כלבים – אבל יש בו גם הרבה פוסטים אחרים. מתברר שאנשים רבים עושים שימוש בתמונות כדי לבטא רגשות וחוויות כואבות שקשה להם לבטא אותם במילים. כך, האפליקציה מהווה מרחב בטוח לשיתוף מידע רגיש ולקריאה לעזרה.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

החוקרים אנדרה פורט ונזאנין אנדליבי בחנו תגובות למדגם של 800 פוסטים שנלקחו מ-95,000 תמונות באינסטגרם שתויגו בהאשטג #דיכאון ופורסמו על ידי 24,290 משתמשים במהלך חודש. הם מצאו כי אנשים שמשתמשים באינסטגרם כדי לשתף דברים רגישים זוכים בעיקר לתמיכה חיובית מצד אנשים המגיבים לפוסטים – ופחות תגובות שליליות.

"מרבית המידע שניתחנו היה ספציפית על דימוי גוף ומראה חיצוני", סיפר פורט ליאהו!. "אם אנחנו מסתכלים על ההאשטגים שנכתבו בפוסטים בצמוד ל- #דיכאון, ניתן למצוא מילים כמו #שמנ/ה, #אנורקסיה, #יפה, #כחוש, #בולמי, #מכוער, #רזה, #גווע. כשניתחנו את הפוסטים, גילינו שתמונות על אוכל ומראה חיצוני משכו יותר תגובות בהשוואה לפוסטים אחרים".

החלק האופטימי של המחקר הוא שהם גילו שרוב התגובות לפוסטים היו חיוביות (המציעות תמיכה) ופחות שליליות. "התגובות לפוסטים על אכילה ודימוי גוף תמכו בהתנהגות בריאה, ומעט תגובות עודדו התנהגות לא בריאה", אמר פורט. בנוסף, פוסטים על הפרעות אכילה או פוסטים המביעים דאגה באשר למראה חיצוני קיבלו משמעותית יותר תגובות המציעות תמיכה, עידוד ושיפור הערך העצמי.

A post shared by Rafael Marque Soares (@comportamentoalimentar) on


עוד ב-mako בריאות
>> כך תהפכו לאנשים של בוקר ב-7 צעדים פשוטים
>> אחרי בהלת הקפה: העופרת בכל מקום
>> נמצאה הסיבה לכך שאתם שמאליים וזה לא המוח

למה בכלל אנשים עם דימוי עצמי נמוך פונים דווקא לאינסטגרם?

החוקרים סבורים ששימוש בהאשטגים וקבלת תמיכה חיובית מסייעת לאנשים עם דימוי עצמי נמוך למצוא מרחב בטוח ותחושת קהילתיות. יחד עם זאת, הם לא הצליחו למצוא הרבה תגובות שהציעו סיוע או טיפים יעילים שיעזרו להם לבקש עזרה. לבסוף, החוקרים הסיקו שאנשים המשתמשים באינסטגרם כדי לתקשר סביב פוסטים הקשורים לדיכאון ככל הנראה רואים באינסטגרם מקום "ללגיטימציה ולהצדקת חוויות, מאשר פלטפורמה למציאת עזרה מעשית".

על פי המחקר, נראה שהם מנסים למצוא היגיון במה שמתרחש בחייהם באמצעות שיתוף הסיפורים האישיים שלהם ובכך הם יוצרים משמעות על ידי שיתוף ברשת חברתית. העובדה שמשתמשים רבים מפרסמים סיפורים אישיים מאוד רומזת על כך שאלו הנמצאים במצוקה לעתים קרובות צריכים לבטא את עצמם ולספר את הסיפורים שלהם, לא רק כדי לבקש עזרה – אלא גם כדי להוציא את זה החוצה ולפרוק עול.

מחקר זה בא בניגוד למחקרים קודמים שהמליצו לאנשים לא לשתף תוכן רגשי ברשתות חברתיות ומחקרים שטענו שאינסטגרם הוא דווקא לא טוב לדימוי העצמי שלנו.

אז למה אינסטגרם ולא פייסבוק או רשתות חברתיות אחרות? ייתכן מאוד שאחת הסיבות לכך היא שאינסטגרם מאפשרת אנונימיות, בשונה מפייסבוק למשל. האנונימיות מאפשרת לאנשים להיפתח יותר ומונעת סטיגמות. 

>> 10 סוגי סרטן שניתן למנוע