mako
פרסומת

על פי מומחים: ניתן לאבחן אוטיזם לפני גיל שנה

חוקרים מאוניברסיטת מנצ'סטר מצאו כי ניתן לאבחן אוטיזם בשלב מוקדם הרבה יותר - לפני גיל שנה. מחוות גוף הקודמות לשפה מילולית מסייעות להבין אם קיימים עיכובים התפתחותיים ויאפשרו טיפול יעיל הרבה יותר בעתיד

מערכת ערוץ הבריאות
mako בריאות
פורסם:
תינוק ונשכן
תינוק ונשכן | צילום: Shutterstock, shutterstock
הקישור הועתק

מחוות ראשונות של תינוקות יכולות להוות אינדיקציה להתפתחות השפה, בהתאם למחקר חדש שהתבצע בבריטניה. ממצאים אלה יכולים להשפיע רבות על אבחון מוקדם של אוטיזם ועיכובים התפתחותיים בקרב תינוקות ובכך להוביל לטיפול יעיל יותר.

מומחים מסכימים על כך שאבחון מוקדם של עיכובים התפתחותיים בקרב תינוקות הוא בעל חשיבות רבה; ככל שמאבחנים בגיל צעיר יותר, כך הטיפול יהיה יעיל יותר ואף עלול לסייע לילד לתפקד כמעט כמו בני גילו. אך לעתים קרובות, האבחון מגיע בגילאים מאוחרים יותר, גילאי שלוש ואפילו גם בגיל שש. עד כה, מחקרים התמקדו על יכולתו של תינוק להצביע בעזרת האצבע שלו, צורת תקשורת שמופיעה לרוב בגיל 10 או 12 חודשים. אך במחקר הנוכחי, החוקרים החליטו להתמקד בהתנהגויות מוקדמות יותר. המחקר שלהם התבסס על ניתוח אינטראקציות בין ילדים למטפלים שלהם.

הורים רבים מייחסים חשיבות לשלבים מאוחרים יותר בהתפתחות השפה כמו המילה הראשונה שהם אומרים. אבל מחקר זה מאוניברסיטת מנצ'סטר ממחיש כי התנהגויות מוקדמות יותר, כמו אחיזת חפצים כדי להציג אותם או לחלוק אותם, חשובות לא פחות בהבנת קצב ההתפתחות של הילד. לרוב, אבחון של אוטיזם נעשה בעזרת ההורים שקודם כל שמים לב להתנהגות שונה בקרב ילדיהם ולאחר מכן פונים לאבחון רפואי. כעת, מחקר זה יוכל לסייע להורים להבין טוב יותר את ילדיהם עוד בשלב מוקדם של התפתחותם, שלב שנטו להתעלם ממנו עד כה.

"תינוקות עושים יותר כדי לתקשר איתנו בגיל צעיר יותר ממה שחשבנו"

"המחקר שלנו מראה כי ייתכן שתינוקות עושים הרבה יותר כדי לתקשר איתנו ממה שאנחנו חושבים, ואף בגיל צעיר יותר". אומרת פרופסור אלנה ליבן, מנהלת המרכז הבינלאומי לשפה ולהתפתחות תקשורתית באוניברסיטאות מנצ'סטר, ליברפול ולנקסטר. "על ידי הבנת התנהגויות מוקדמות אלו, להורים יש הזדמנות טובה יותר לסייע לילדיהם לפתח כישורי שפה. הבנת מחוות של תינוקות עשויה להיות חשובה כמו הבנת השפה הראשונית שלהם".

החוקרים צילמו בוידאו 24 תינוקות בגילאי 10 חודשים שתיקשרו עם המטפלים שלהם באמצעות צעצועים. מטרתם הייתה לזהות התנהגויות של "הצגה" ו"נתינה" וזיהוי "התנהגויות מיקרו" - רמזים דקים בהתנהגותם של ילדים, שיכולים להוות אינדיקציה לניסיון שלהם לתקשר, לפני שהם מסוגלים לדבר. הם מצאו שהתנהגויות של "נתינה" ו"הצגת הצעצועים" יכולות לסייע לחזות את השימוש העתידי באצבע.

פרסומת

למרות שמדובר בהתנהגויות נפוצות, הם מצאו שמרבית ההורים לא מבינים אותן ואת המשמעות שלהן. לכן, מסקנתם הייתה שהבנת התנועות הללו בידי ההורים היא חיונית להתפתחות עתידית של הילדים. כאשר הורה מגיב לצעצוע שהתינוק מציג, ומדבר איתו עליו, הוא מסייע לו בהתפתחות השפה.