שירותים ציבוריים נחשבים למקום המזוהם ביותר בסביבה שלנו, והאסלה – לסכנה זיהומית קשה. ולא בכדי: חיידקים שמקורם במערכת העיכול ובצואה מתיישבים שם והידבקות בהם עלולה לגרום בין היתר לקלקול קיבה, שלשולים ועוד. יחד עם זאת, ישנם דברים אחרים בחיי היומיום שלנו שמתבררים כמזוהמים הרבה יותר מהאסלה. מטלפון נייד ועד הידית בעגלת הסופרמרקט – הנה הדברים שכדאי לכם לשטוף ידיים אחרי שנגעתם בהם.

 כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

"חיידקים אוהבים להיצמד למשטחים, ואחרי שהם נצמדים הם יוצרים מושבות עטופות בריר הנקרא קרום ביולוגי שמעלה את עמידותם", מסביר ד"ר רונן בן עמי, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית חולים איכילוב, מרכז רפואי תל אביב סורסקי. "המשטחים המזוהמים ביותר הם אלה המצויים במרחב הציבורי ושהרבה ידיים באות איתם במגע". על פי מחקרים, אלו הם המקומות שמזוהמים יותר מהאסלה:

1. הדלת של תא השירותים

חשבתם שהאסלה היא המקום המזוהם ביותר בשירותים ציבוריים? תופתעו לגלות שטעיתם, שכן הדלת מזוהמת יותר מהאסלה, כי כולם נוגעים בה בין אם שטפו את ידיהם ובין אם לא. מחקר שנעשה בשנת 2005 מצא שכ-82 אחוזים מהאנשים כן רוחצים ידיים, אך 18 האחוזים הנותרים מוותרים על הפעולה. מדאיג.

2. ידית של עגלת הקניות בסופרמרקט

"נוזלים שניגרים מבשר ומדגים שהאריזה שלהם לא אטומה יכולים להיות מזוהמים בהרבה חיידקים", מסביר ד"ר בן עמי. "גם ילדים שיושבים בעגלת הקניות, חלקם בחיתולים, תורמים לעניין הזה אלמנט נוסף".

עגלת סופרמרקט (צילום: Stokkete, Shutterstock)
עגלת סופרמרקט - סופר מזוהמת | צילום: Stokkete, Shutterstock

3. מסילות של מדרגות נעות

מניחים ידיים על המסילה בזמן שאתם עולים במדרגות? מתברר שאתם ממש לא היחידים, כיוון שמדובר באחד המקומות המזוהמים ביותר שיש. מחקר שנעשה בניו יורק מצא במסילות יותר מ-3 מיליון חיידקים מסוג פסאודומונס פוטידה, חיידק נפוץ אך שעלול לגרום לזיהומים בדרכי הנשימה, בקרב אנשים עם מערכת חיסונית חלשה.

4. כספומט

"מחקר מצא שכמות החיידקים על הכפתורים בכספומט דומה לכמות החיידקים באסלת השירותים", אומר ד"ר בן עמי. ככל הנראה כיוון שמדובר במקום שלא רק הרבה ידיים נוגעות בו, אלא שנוגעים בו לאחר שנגעו בשטרות, הנחשבים למלוכלכים אף הם.

עוד ב-mako בריאות:
>> חופפים במים חמים? אתם הורסים לעצמכם את השיער
>> מה עושים כשלא מצליחים להירדם?
>> לוקחת גלולות? יש מצב שתישארי רווקה 

5. מסכי מגע

זה כולל סמארטפונים וטאבלטים. "יש כמה מחקרים שבדקו את כמות החיידקים על הטלפונים. רובם הסתכלו על טלפונים של עובדי בריאות – וזו שאלה עם השלכות רציניות לגבי העברת זיהומים בתוך סביבת בית החולים", טוען ד"ר בן עמי. "רופאים ואחיות משתמשים הרבה בטלפונים בסביבת החולה. אם על הטלפון יש חיידקים, סביר להניח שהטלפון יכול לשמש דרך להעברת חיידקים אל החולים – במיוחד במקומות רגישים כמו פגיה או חדר ניתוח, שם החולים פגיעים יותר". מחקרים מצאו שכמות החיידקים על טלפונים חכמים גבוהה בהרבה מהכמות בטלפונים ישנים עם לחצנים. כמו כן, ככל שמסך המגע גדול יותר, כך מספר מושבות החיידקים גבוה יותר.

לטענתו של ד"ר בן עמי, השימוש בטאבלטים בתור תפריטים אינטראקטיביים במסעדות כלל לא תורם לבריאות שלנו. "זה שילוב מאוד לא מוצלח ואנשים לא תמיד מודעים לזה ולא מחטאים את המסך או את הידיים לאחר השימוש". דבר נוסף שכדאי להתייחס אליו הוא ההרגל המגונה להשתמש בטלפון בחדר השירותים. נשמע מופרך? זה הרבה יותר נפוץ ממה שאתם חושבים – מחקרים מצאו שהפגיעה הנפוצה ביותר בסמארטפונים היא נפילה לאסלה.

בשירותים עם טלפון (צילום: VGstockstudio, Shutterstock)
מסמסים מהשירותים? טעות | צילום: VGstockstudio, Shutterstock

6. מקלדת

"מחקרים רבים נעשו בנושא ובחלקם נמצא שכמות החיידקים במקלדת גבוהה יותר מבאסלה. אנשים לא טורחים לחטא מקלדות, במיוחד בסביבת בית החולים. זה משטח שצריך לשים לב אליו".

 האם להיכנס לפניקה?

אין צורך להכריז על מצב חירום. "הסיכון שמשטחים כאלה יהיו מזוהמים בחיידקים אלימים עולה ככל שמדברים על מרחב שקרוב יותר לסביבה של בית חולים", אומר ד"ר בן עמי. "הסביבה שלנו היא כולה סביבה של חיידקים וגם הגוף שלנו מלא בהם, בכמות שדומה לכמות התאים בגוף שלנו. אנחנו לא יצורים סטריליים והסביבה שלנו לא סטרילית". בקיצור, העובדה שאנחנו נמצאים במקומות מזוהמים לא צריכה להלחיץ אותנו, רק במקרים מסוימים. "צריך לשים לב לנקודות שבהן החשיפה לחיידקים נושאת סיכון מהותי למחלה. אם זה כי מדובר בחיידקים אלימים או שמדובר בקבוצת אוכלוסייה שהיא פגיעה כמו תינוקות, קשישים, אנשים הסובלים ממחלות קשות ועוברים טיפולים שמחלישים את מערכת החיסון".

אז מה כדאי לעשות?

ד"ר בן עמי ממליץ על הפרדה בין חשיפה לחפצים מזוהמים לבין אכילה. "הצורה שבה אנחנו נדבקים היא בדרך כלל דרך העיכול, ולכן התעסקות עם טלפון בזמן אוכל, או תוך כדי התעסקות עם מחשב אינה בריאה. צריך לסיים את המגע עם החפצים ולחטא ידיים. רחיצת ידיים אפקטיבית שאורכת לפחות 15 שניות עם מים וסבון או תמיסת אלכוהול של 70 אחוזים, ורק אחר כך לעבור לשלב הארוחה". בנוסף, חשוב לדעת שאם אתם משתמשים בתמיסת אלכוהול, צריך לאפשר לאלכוהול להתייבש כיוון שרק אז הוא יעיל בהשמדת חיידקים

>> כל מה שאתם צריכים לדעת על שפעת