דימום בין-וסתי יכול להיגרם מסיבות שונות, ביניהן מחלות מין, הריון, אמצעי מניעה ואף תרופות מסוימות. במקרים רבים זה לא אמור להיות סימן לדאגה, אבל אם אתן חוות דימום בין-וסתי חשוב לשים לב לתסמינים נוספים, לא להילחץ ולפנות לייעוץ רפואי במידת הצורך - כיוון שזה יכול להעיד על בעיה רפואית שדורשת טיפול מתאים. הנה כל הסיבות הנפוצות יותר לדימום בין-וסתי שכדאי להכיר:

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם? 

ביוץ

אצל חלק מהנשים, יכול להופיע דימום בזמן הביוץ עצמו, כלומר כשביצית יוצאת מהשחלה. זה לרוב קורה כשבועיים לפני שמתחילה הווסת. יש גם נשים שחוות כאב בזמן הביוץ, שמכונה בעגה המקצועית "מיטלשמרץ" (בגרמנית "כאב אמצע", כיוון שמופיע באמצע המחזור החודשי). 

אמצעי מניעה שונים

שימוש באמצעי מניעה הורמונליים יכול להוביל לדימום בין-וסתי. זה נפוץ יותר בשלושה או שישה חודשים ראשונים של שימוש באמצעי מניעה חדש וזה לרוב קורה יותר באמצעי מניעה שמכילים רק את ההורמון פרוגסטרון. עם זאת, אמצעי מניעה שמכילים פרוגסטרון ואסטרוגן יכולים גם לגרום לדימום בין-וסתי, בעיקר אם שכחתן ליטול גלולה או אם מינון האסטרוגן נמוך. גם התקנים תוך-רחמיים הורמונליים יכולים לעתים לגרום לכך.

כאבי ביוץ (צילום: Africa Studio, shutterstock)
יש גם שחוות כאבים בזמן הביוץ | צילום: Africa Studio, shutterstock
 

מחלת מין

דימום בנרתיק עשוי להצביע על כלמידיה, אחת ממחלות המין הנפוצות ביותר. אם המחלה לא מטופלת, היא יכולה להתבטא בכאבים בזמן יחסי מין, דלקות ברחם וכאבים בזמן מתן שתן. אז אם אתן סובלות מדימום בין וסתי ותסמינים כמו אלו שצוינו, כדאי להיוועץ ברופא מומחה למחלות מין. 

הריון

דימום פתאומי ובלתי צפוי יכול להופיע בתחילת הריון. אם אכן יש אפשרות שהסיבה היא הריון, כדאי לעשות בדיקה בהקדם. לעתים דימום יכול להצביע על הריון חוץ-רחמי. 

פרי-מנופאוזה

השלב הראשון של גיל המעבר הוא למעשה תהליך שנמשך לאורך זמן. השחלות מתחילות לייצר פחות אסטרוגן וזה יכול להוביל למחזורים לא סדירים ולפיכך גם לדימומים לא סדירים ובין-וסתיים. אם אתן מעל גיל 45 וחוות דימומים לא סדירים, כמו גם תסמינים נוספים (כמו גלי חום, הזעה לילית ועוד) - כדאי להיוועץ ברופא.

אישה יפה (צילום:  goodluz, shutterstock)
השלב הראשון של גיל המעבר יכול להתבטא בדימום בין-וסתי | צילום: goodluz, shutterstock

פוליפים

פוליפים הם גידולים, רובם אינם ממאירים, שיכולים להתפתח במקומות שונים בגוף, ביניהם גם בצוואר הרחם, בנרתיק וברירית הרחם. הם יכולים להוביל להופעת דימום בין-וסתי, כמו גם לתסמינים נוספים, כמו דימום חזק בזמן המחזור, דימום לאחר קיום יחסי מין. 

אטרופיה נרתיקית (וגיניטיס אטרופית)

בזמן המנופאוזה, כמו גם אחריה, רירית הנרתיק נעשית דקה ויבשה יותר, בעקבות רמות האסטרוגן הנמוכות בגוף. זה יכול להוביל להופעת תסמינים כמו גרד, יובש נרתיקי, כאבים בזמן יחסי מין כמו גם בהטלת שתן וגם לעתים עשוי לגרום לדימום קל. 

כאבים בסקס  (צילום:  Siriluk ok | shutterstock)
אם זה מלווה בכאבים בזמן מתן שתו/יחסי מין, כדאי להיוועץ ברופא | צילום: Siriluk ok | shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> הטעות שאתם עושים בחדר השינה
>> חוששים כל הזמן שיש לכם ריח פה? אולי זו הסיבה
>> הדבר הזה יכול לגרום לכם לנפוח יותר

תרופות 

תרופות מסוימות, כמו אנטיביוטיקה מסוג ריפמפיצין ותרופות אנטי-אפילפטיות, יכולות לגרום לירידה ביעילות אמצעי המניעה ההורמונליים ולפיכך גם להוביל גם לדימום בין-וסתי. אם אתן נוטלות תרופות מדללות דם, זה גם יכול להוביל לדימום בין-וסתי. 

אקטרופיון צוואר הרחם

מדובר במצב שבו תאים מחלקו הפנימי של צוואר הרחם מגיעים לחלקו החיצוני. מקרה זה יכול להוביל להפרשות, כאבים בזמן קיום יחסי מין וגם דימום. זה נפוץ יותר בקרב נשים בהריון ונשים שמשתמשות באמצעי מניעה המכילים פרוגסטרון. מצב זה יכול לעבור מעצמו, אך אם התסמינים נמשכים, כדאי להיוועץ ברופא כדי לקבל טיפול מתאים.

תרופות (צילום: Alim Yakubov, Shutterstock)
תרופות מסוימות יכולות לשבש את פעילות הגלולות ולהוביל לדימום בין-וסתי | צילום: Alim Yakubov, Shutterstock

שרירנים

שרירנים הם גידולים שנוצרים מרקמת שריר של דופן הרחם והם במרבית המקרים לא ממאירים. מדובר בתופעה שכיחה למדי בקרב נשים בגיל הפוריות, שיכולה לגרום לתסמינים כמו דימום בין-וסתי, מחזורים כבדים וכאבים.

סרטן

סרטן צוואר הרחם וסרטן רירית הרחם יכולים לגרום לתסמינים שונים, ביניהם גם דימום בין-וסתי. סרטן צוואר הרחם נפוץ יותר בקרב נשים בין הגילים 35-45 ופחות בקרב נשים בגילי ה-20. סרטן רירית הרחם נפוץ יותר בקרב נשים לאחר המנופאוזה.