הריחוק החברתי והמסכה לא רק שומרים על הבריאות שלנו, אלא בשולי הדברים הם מכסים על הבל פה שעשוי להיות לא נעים. עם זאת, המסכות הן זמניות, כך לפחות יש לקוות, ואילו הבל הפה יישאר לתמיד וכדאי לטפל בו. חשש מהבל פה לא נעים הוא מוצדק. מאכלים שונים, עישון ובעיות חניכיים גורמים בין היתר לשינויים חריפים בריחות שאנחנו נושפים. פעמים רבות מדובר בעניין אחר, כרוני, שניתן ואף רצוי לפתור אותו. אולם יש לשים לב שלא מדובר בהליטופוביה, חרדה מריחות פה לא טובים.

הגורמים המידיים שמשפיעים על ריח הבל הפה הם מאכלים ומשקאות שונים. נוספים אליהם בין היתר היגיינת פה ירודה, עישון ואף פצעים בחלל הפה. הטיפול בדרך כלל פשוט וכולל לרוב הקפדה על ניקוי יסודי בין השיניים, ביקור קבוע אצל השיננית ורופא/ת שיניים והפסקת עישון. עם זאת, יש לשים לב מתי החשש מריח רע מוצדק, ואינו חלק מתופעה אחרת בשם הליטופוביה - חרדה מריח רע מהפה, ממנה סובלים כחצי אחוז עד אחוז מהאוכלוסייה.

איך יודעים אם אנחנו סובלים מהליטופוביה?

הליטופוביה עלולה לגרום לפגיעה בביטחון ובדימוי העצמי ואף עלולה לגרום לבעיות נפשיות. הסובלים ממנה בודקים כל הזמן את נשימתם, נמנעים מקרבה לאחרים וחוששים שהם מדיפים ריח רע. בנוסף, החשש העמוק עלול להרחיק את הסובלים ממפגשים ולהסב להם נזק חברתי ואף מקצועי. עם זאת, לא כל חשש מריח רע הוא בהכרח חרדה. איך בכל זאת יודעים?

אחד מכל ארבעה אנשים סובל מהבל פה לא נעים. מתוכם, כ-80 אחוזים סובלים מבעיה שמקורה בחלל הפה. כדי לשלול בעיה מורכבת, כמו חרדה, לפני הכול יש לערוך בדיקה עצמית על ידי ליקוק פרק כף היד. לאחר שהרוק מתייבש, ניתן להריח ולבדוק אם עולה ריח רע מהיד. בנוסף, אפשר כמובן לבקש מאדם קרוב לבדוק אם הוא מרגיש ריח רע באופן קבוע ואם אכן קיימת בעיה. לאחר ששני המבדקים יצאו חיוביים, יש תחילה לברר את מקור הריח ולהתחיל לטפל בו בעזרת חמשת השלבים. חשוב לציין, לפני תחילת הטיפול, ששימוש בתרופות על בסיס קבוע, כמו נוגדי חרדה, תרופות ללב וטיפול כימותרפי, עלולים לשנות את ריח הבל הפה.

הרפס מכסה את הפה (צילום: Shutterstock)
ייתכן שמדובר בחרדה מריח פה | צילום: Shutterstock

גורמים לריח רע מהפה

  1. הפסקת עישון: לסיגריות השלכות מרחיקות לכת על גוף האדם, על מצבו הבריאותי ותוחלת חייו. לצד זה, העישון גורם בין היתר לריח רע מהפה, גם אחרי צחצוח שיניים. בנוסף, העישון מחריף בעיות חניכיים שאף הן עלולות להוות גורם לריח הרע. וכמו שאתם בטח כבר יודעים - מומולץ להפסיק לעשן גם ללא קשר לריח הפה.

  2. הקפדה על היגיינת פה: בשלב הראשון מומלץ להקפיד על היגיינת פה טובה. דרך זו אולי לא תטפל בבעיה מורכבת יותר ככל שקיימת כזו, אך היא תשמור על שיניים בריאות ונקיות. חוסר הקפדה על ניקוי עלול להשאיר שארי מזון בחלל הפה, ופעמים רבות במפגש עם חיידקים הם מעלים ריח של ריקבון. כדי למנוע זאת, מומלץ לצחצח שיניים באופן קבוע פעמיים ביום, לנקות היטב בין חללי השיניים עם חוט דנטלי, לשטוף את הפה עם מי פה, ולטפל היטב בשיניים תותבות, כתרים ושחזורים. בנוסף לכך, מומלץ לנקות את גב הלשון מחיידקים בעזרת מברשת השיניים או מכשיר ייעודי לכך הנקרא גורף לשון.

    אישה מנקה לשון (צילום: Andrey_Popov, Shutterstock)
    מומלץ לנקות את גב הלשון עם גורף לשון | צילום: Andrey_Popov, Shutterstock
    עוד ב-mako בריאות:
    >> תגובה אלרגית לשני מתחסנים בבריטניה
    >> מה קורה בגוף שלנו כשאנחנו אוכלים תפוחי אדמה
    >> נמנעים מלחם? יש סוג אחד שלא כדאי לוותר עליו
  3. הקפדה על תזונה מאוזנת ושתיית מים: פה יבש עלול להדיף ריח לא טוב. הדבר אופייני בגיל מבוגר, בעת שימוש בתרופות מסוימות (במיוחד להורדת לחץ דם גבוה), וכשיש בעיה בתפקוד בלוטות הרוק. שתיית מים, במיוחד לאחר שנת הלילה, עשויה להפחית ריחות רעים. יש לשים לב לא להחליף את השתייה במשקאות אלכוהוליים או קפה שמגבירים את הריח החריף. כמו כן, אופנות דיאטה חדשות, דלות או נטולות פחמימות, עלולות לגרום לריח לא טוב מהפה שמקורו במערכת העיכול בעת תהליך פירוק השומן.

    שותה מים במיטה (צילום: By Dafna A.meron)
    חשוב למנוע יובש בפה ולשתות הרבה מים | צילום: By Dafna A.meron
  4. טיפולי תחזוקה קבועים: אם ריח פה קשה נשאר גם לאחר טיפול ביתי קפדני ותזונה בריאה, מומלץ לבקר באופן קבוע אצל רופא השיניים והשיננית. טיפולים וביקורת עשויים להפחית הופעת מחלות חניכיים, לסייע בהסרת אבנית ולטפל בחורים בשיניים, פצעים וכיבים בחלל הפה שעלולים לגרום לריחות רעים.

  5. בדיקות כלליות: ריח רע מהפה עלול להיות סימן לבעיות עמוקות יותר שמקורן במערכת העיכול או במערכת הנשימה. לכן, אם הבעיה אינה נפתרת במסגרת ביקורת במרפאת השיניים, יש לפנות לרופא המשפחה להמשך טיפול. 

ד"ר דניאל ולאנו, מנהל רפואי מרחב דן ושרון, כללית סמייל