חיטוט באף אף פעם לא היה לגיטימי, למרות שיש לא מעט אנשים שאולי חושבים אחרת. גם אם בחיים לא תעשו את זה בפומבי, רבים עושים זאת בחדרי חדרים (ויש כמובן גם כאלה שעושים זאת באוטו ושוכחים שיש עוד הרבה אנשים בכביש שרואים אותם). אנחנו משערים שאתם כבר יודעים שזה לא היגייני ושזה מעביר חיידקים מכף היד שלכם (שלרוב מלאה בחיידקים) לאף, ומשם לשאר הגוף. אך בתקופת הקורונה, חיטוט באף הפך מפעולה לא לגיטימית לפעולה שעשויה להיות מסוכנת. לא רק כי אתם עלולים לעזור לנגיף לחדור לגוף שלכם דרך האף - אלא כי אתם גם עלולים לסכן אנשים אחרים, כשאתם מחטטים באף, לא רוחצים ידיים ונוגעים בחפצים שונים. 

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

היום אנחנו יודעים שנגיף הקורונה יכול לחדור לגוף דרך האף, הפה והעיניים. בהתאם לכך, נאלצנו בשנה האחרונה לשנות קצת הרגלים; לחשוב פעמיים לפני שאנחנו משפשפים את העיניים, לרחוץ ידיים לעתים קרובות יותר ובאופן כללי להימנע מלגעת באזור הפנים. אפילו רשת המזון המהיר KFC שינתה את הסלוגן שלה, שמעודד ללקק את האצבעות לאחר האכילה. אבל כשזה נוגע לחיטוט באף, לא בטוח כמה אנשים הפסיקו עם ההרגל המגונה בעקבות הקורונה. נכון שזה לא קל להיגמל מהרגלים ישנים, אבל חיטוט באף, בתקופה שבה מסתובב נגיף מסוכן שחודר לגוף דרך האף - הוא הרגל שחשוב להימנע ממנו. 

מסוכן יותר מתמיד

לפי סדריק באקלי, וירולוג מולקולרי, העור בתוך האף שלנו מאוד עדין. זה אומר שחיטוט באף יכול לגרום לשריטות או פצעים קטנים בפנים האף. רירית האף שמגנה על הנימים יכולה להיפגע וכשזה קורה קל יותר להידבק בזיהום ויראלי. זה אומר שיש סיכון גבוה יותר לנגיף לחדור ישירות לתוך מחזור הדם שלכם - במיוחד אם הכנסתם אצבעות מלוכלכות לתוך האף. 

מחטט באף (צילום:  Lolostock, shutterstock)
לא מומלץ גם לא בחדרי חדרים | צילום: Lolostock, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> הטעות שאתם עושים בחדר השינה
>> חוששים כל הזמן שיש לכם ריח פה? אולי זו הסיבה
>> הדבר הזה יכול לגרום לכם לנפוח יותר

אז איך מפסיקים?

חלקינו כל כך רגילים לחטט באף, שזו פעולה שנעשית כמעט באופן אוטומטי, בלי לשים לב. אז איך בכל מקרה נמנעים מחיטוט באף? קודם כל, עטיית מסכות עוזרת לכם בכך שהיא מונעת אפשרות לחטט באף. וכל עוד תזכרו את ההשלכות שיכולות להיות לחיטוט באף בתקופת הקורונה, עבור חלקיכם זה בהחלט יספיק כדי להימנע מההרגל. ואם אתם מרגישים שאתם זקוקים לעזרה משמעותית יותר, אתם יכולים לפנות לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי, שנחשב יעיל במיוחד במקרים כאלו. חלק מהטיפול כולל החלפת ההרגל בפעולה אחרת שהיא פחות מזיקה ויותר מקובלת חברתית, כמו שימוש בכדור לחץ (להפגת מתחים) בכל פעם שרוצים לחטט באף. 

באפליקציית איזי ריכזו את כל המקומות בהם תוכלו לעבור בדיקת קורונה: