האביב רק התחיל ובטח שמתם לב שכבר היתושים התחילו לחזור לחיינו. יש לא מעט מיתוסים סביב יתושים ותפיסות מוטעות, מהדברים שמשפיעים על הסיכוי להיעקץ ועד ליעילותם של קוטלי יתושים שונים. גם אנחנו היינו בטוחים בחלק מהם. באתר Business Insider דיברו עם סטאן קופ, נשיא הארגון האמריקאי לבקרת יתושים, שהפריך כמה מהמיתוסים הנפוצים ביותר על יתושים.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

"מה שאתם אוכלים משפיע על הסיכוי להיעקץ"

אנשים רבים חושבים שאכילת מאכלים כמו שום או מאכלים עשירים בוויטמין B יכולה להפחית את הסיכוי להיעקץ, אבל קופ אומר שאין הוכחה מדעית לכך. מה שכן קובע אם יתוש יימשך אליכם, זה כמה פחמן דו חמצני אתם פולטים, או כמה המטבוליזם שלכם מהיר.

שום (צילום: Marian Weyo, ShutterStock)
לא משפיע על הסיכוי להיעקץ | צילום: Marian Weyo, ShutterStock

"נרות ציטרונלה מרחיקות יתושים"

קופ טוען שאין הוכחה מדעית שמראה כי נרות ציטרונלה להרחקת יתושים אכן דוחות יתושים. כנראה שהדבר היחיד שעוזר בהם הוא העשן שהנרות מפיקים, אך ברגע שיש קצת רוח, אתם כבר לא מוגנים יותר.

"צמחים דוחי יתושים עובדים"

צמחים בגינה שלכם לא ירחיקו יתושים, אבל הם כן מייצרים יותר מקומות ליתושים לנוח, כיוון שיתושים נמשכים לאזורים קרירים, חשוכים ולחים. צמחים מסוימים מכילים שמנים אתריים שמסייעים להרחיק יתושים, אך תצטרכו למעוך אותם או לשרוף אותם כדי שהם יהיו יעילים.

עוד ב-mako בריאות:
>> השינוי הקטן במקרר שיעזור לכם לרדת במשקל
>> בואו לבדוק: מה תנוחת השינה אומרת על אישיותכם
>> מתברר שקפה בריא רק אם שותים אותו בדרך מסוימת

"קוטל יתושים יעיל בשליטה על יתושים"

קוטלי יתושים (המכשירים החשמליים שמושכים יתושים באמצעות אור) אכן הורגים יתושים, אך רוב החרקים הנלכדים בו הם עשים וחיפושיות. בשני מחקרים מבוקרים שנעשו על ידי חוקרים מאוניברסיטת נוטרדאם, יתושים היוו רק 4.1 אחוזים ו-6.4 אחוזים מהחרקים שנתפסו בקוטלי יתושים בשנה. בשני המחקרים החוקרים הסיקו כי אין פער משמעותי בין כמות היתושים בגינות עם ובלי קוטל יתושים.

אישה מתגרדת  (צילום: Tharakorn, Thinkstock)
לא כל תכשיר נגד יתושים יעיל | צילום: Tharakorn, Thinkstock

"כל תכשיר נגד יתושים מגן מפניהם"

ישנם תכשירים נגד יתושים שבהחלט עובדים, אך עדיף אלו שמכילים חומרים מסוימים, המומלצים על ידי משרד הבריאות. ארבעת החומרים המומלצים להרחקת יתושים הם: דיט (Deet, שעובד הכי טוב בחשיפה ממושכת באוויר הפתוח), איקרידין (Icaridine) – שניהם חומרים סינטטיים, PMD ו-IR3535 – שהם ממקור טבעי. על פי משרד הבריאות, החומרים הללו יעילים בהגנה מפני יתושים וחרקים אחרים שיכולים להעביר מחלות.

"יתושים עוקצים רק בלילה"

תלוי בסוג היתוש. ישנם זנים של יתושים, כמו הטיגריס האסייתי שידועים בכך שהם עוקצים ביום. לרוב הם עוקצים באזורים פחות בולטים, כמו הברכיים והקרסוליים, כך שקשה לכם להבחין בהם.