כולנו יודעים מה צריך לעשות כשמישהו בסביבתנו מתחיל להשתעל ולהיחנק כתוצאה מביס שלקח, נכון? להיעמד מאחוריו, להקיף באמצעות הזרועות את הגוף שלו ולהתחיל ללחוץ כלפי מעלה כדי ליצור לחץ על הסרעפת ולדחוק את האוויר החוצה דרך קנה הנשימה. השיטה התיאטרלית הזו, שמן הסתם חובקה על ידי סצנות בקולנוע ובטלוויזיה, נחשבת כבר כ-44 שנה לפתרון קסם נגד היחנקות, אבל מתברר שקסמים יש רק באגדות, ושהתמרון הזה של היימליך דווקא גבה לא מעט חיים עד כה.

קודם קצת היסטוריה: היימליך פיתח לראשונה את השיטה לאחר שגילה כי יותר מ-2,500 אמריקאים מתו מדי שנה מחניקה בזמן האכילה, ופרסם לראשונה מאמר שפירט את השיטה שלו בשנת 1974. בתחילה המאמר הזה לא עורר יותר מדי רעש, עד שעיתון "הסיאטל פוסט" דיווח כי מנהל מסעדה השתמש בשיטה כדי להציל את חייה של סועדת, והעולם התחיל פתאום לשים לב.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

היימליך החל להיות סלב בעצמו והתראיין למגוון תוכניות לילה, ולאחר שסלבריטאים כמו קארי פישר או רונלד רייגן הודו שחייהם ניצלו הודות לשיטה שלו. היימליך נהיה קצת שחצן והחל בקמפיין אגרסיבי שניסה להכניס את השיטה לספרי העזרה הראשונה של הצלב אדום, שלא בדיוק ששו להמליץ על שיטה לא מוכחת. בסופו של דבר הודות ללחץ ציבורי הכניס איגוד הלב האמריקאי את השיטה למדריכים שלו, ועד שנת 2005 היה זה הטיפול היחיד עבור היחנקות.

אלא שהיימליץ נהיה קצת שחצן, ובעקבות הפופולריות הגואה שלו התחיל לחשוב שהוא יכול ליישם את המהלך גם לגבי מצבים אחרים, כמו למשל קורבנות טביעה. באותה השיטה בדיוק הוא שכנע את איגוד המצילים הלאומי באמריקה להכניס את המהלך לנהלי החירום שלהם, אבל במקרה הזה התוצאה הייתה איומה במיוחד.

טיפולי החייאה לטובעים קריטיים במיוחד כדי להחליף את האוויר שהריאות מאבדות בזמן הטביעה, וכל שנייה חשובה. אלא שבגלל שמדריכי החירום טענו שהדבר הראשון שצריך לעשות זה את שיטת היימליך, כלומר לנסות להפעיל לחץ מיותר על הריאות, קורבנות רבים פשוט לא שרדו. בשנת 2005, כאמור, הוסרה שיטת היימליך ממדריכי החירום הנוגעים לטביעה.

עוד ב-mako בריאות:

>> 6 דברים מפתיעים שהמראה החיצוני אומר עליכם
>> סיוט שהתגשם: הובהלה למיון עם ג'וק בתוך האוזן
>> אכלה יותר ארוחות ביום - והשילה 30 ק"ג  

אבל היימליך לא עצר שם: באמצע שנות ה-80 הוא היה בטוח שהשיטה שלו מסוגלת גם לטפל באסתמה, וכשלא הצליח לשכנע בכך אף אחד, עבר לבצע ניסויים במלריותרפיה – הדבקת חולים במלריה כדי שהחום הגבוה יהרוג את כל שאר המחלות. היימליך החל לטעון שהוא יודע לרפא גם סרטן, איידס ואת מחלת הליים, וניהל ניסויים על בני אדם באפריקה ובסין, עד שמנהל התרופות האמריקאי והמרכז למניעת מחלות אסרו עליו לעשות זאת. ובכל זאת, היימליך עדיין נחשב לאחד מגדולי הרופאים בהיסטוריה. אכן, חתיכת מהלך.

>> וכך מבצעים היימלך במבוגרים במקרה חנק ממזון