אחת השאלות הראשונות ששואלים אנשים שטוענים שהם לא מרגישים טוב, אם לא ה-שאלה, היא - יש לך חום?. חום הוא כמובן מונח יחסי, ואנחנו מודדים אותו לפי טמפרטורת הגוף הממוצעת שנחשבת כבריאה ונורמלית. אבל מי הגדיר את הטמפרטורה הזו, והאם היא נכונה גם בימינו? 

קודם כל צריך להקדים ולומר שטמפרטורת הגוף שלנו מושפעת על ידי הרבה מאוד גורמים, בהם אורח חיים, הרגלים, גיל וטמפרטורת החדר שבו אנו נמצאים. היא גם מסוגלת להיות סממן של חילוף חומרים, ולמעשה חום גוף הוא אינדיקטור טוב למטבוליזם, ואף נקשר לאריכות ימים ולממדי הגוף.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

אם כן, טמפרטורת הגוף הממוצעת נקבעה לראשונה בשנת 1851 על ידי פיזיקאי גרמני בשם קארל ריינהולד אוגוסט וונדרליך, אשר סקר כ-25 אלף אנשים בעיר אחת וקבע כי מדובר ב-37 מעלות צלזיוס. אלא שמחקר דומה שנערך לאחרונה חושף שזה כבר ממש לא המדד הנכון בעידן המודרני.

המחקר, שנערך במחלקה למחלות מדבקות באוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה, סקר יותר מ-35 אלף אנשים בבריטניה ומדד יותר מ-250 אלף טמפרטורות סך הכל, והממצאים היו ברורים: טמפרטורת הגוף האנושי הממוצעת כיום ירדה, והיא עומדת על 36.6 מעלות צלזיוס. מה שאומר, לצערה של כל אם פולניה מודאגת, ש-37 מעלות זה כבר כן חום של ממש. "ההבדלים שנמצאו בין המאה ה-19 להיום אמיתיים ומוכיחים שתוחלת החיים ובריאות האדם עברה שינויים פיזיולוגיים מאז המהפכה התעשייתית", אמר מירוסלבה פרוסטיב, מראשי המחקר.

החוקרים התבססו על נתונים שנאספו בין השנים 1862 ל-1930 במהלך מלחמת האזרחים בארה”ב, בין השנים 1971 ל-1975 במהלך מפקד אוכלוסין שנערך בארה"ב, ובין השנים 2007 ל-2017 מתוך מסד נתונים של אוניברסיטת סטנפורד. סה”כ מדובר על 677,423 מדידות, שהוכיחו מודל ברור של שינוי – הטמפרטורה הממוצעת של גברים ירדה ב-0.59 מעלות צלזיוס מאז המאה ה-19, בעוד הטמפרטורה של נשים ירדה ב-0.32 מעלות. מדובר על ירידה של 0.03 מעלות בכל עשור בממוצע, וזה כנראה אומר שהטמפרטורה תמשיך לרדת גם בעתיד. לפיכך, הטווח הנורמלי החדש הוא 35.7-37.3, בניגוד לפעם שהיה 36.5–37.5.

עוד ב-mako בריאות:
>> זה מה שאדל עשתה כדי לרדת במשקל
>> זהירות: המאכלים האלה יכולים לפגוע בעצמות
>> זה מה שיקרה לגוף שלכם אם תפסיקו לשתות קפה

אחת התהיות שעלו היא אם בעידן המודרני יש לנו פשוט דרכים יותר מדויקות למדוד טמפרטורה, ולכן רק נראה שהתרחש שינוי? פרוסטיב והצוות שלו התחשבו בעניין והביאו בחשבון את התרמומטרים הישנים של פעם, מתוך הנחה שרופאים לאורך ההיסטוריה השתמשו באותו סוג. 

"הטמפרטורה שלנו היא לא מה שאנשים חושבים שהיא", מסכמת מנהלת המחקר דוקטור ג'ולי פרסונט, "כולנו גדלנו על כך שהטמפרטורה הממוצעת של גוף האדם היא 37 מעלות, וזה פשוט לא נכון. מבחינה פיזיולוגית אנחנו פשוט אנשים שונים ממה שהיינו בעבר. הסביבות שבהן אנחנו חיים השתנו, כולל הטמפרטורות בבתים שלנו, המגע שלנו עם מיקרואורגניזימים, המזון שיש לנו גישה אליו ועוד. כל אלה מעידים על כך שלמרות שאנחנו חושבים שבני אדם הם מאגרי גנים שלא השתנו במהלך האבולוציה, למעשה אנחנו משתנים כל הזמן".

כמו כן, אומרת פרסונט, קצב חילוף החומרים הממוצע, המעיד על כמות האנרגיה שבה משתמש הגוף, פחת אף הוא עם השנים, מה שהוביל לירידה בדלקות שמעלה את חום הגוף. נוסף לכך, מיזוג האוויר יצר סביבות מחייה יותר נוחות, מה שמייתר את הצורך של הגוף להפיק אנרגיה כדי לשמר על אותה הטמפרטורה.