קווים אנכיים על הציפורניים, שמתחילים בבסיס הציפורן ונמתחים עד לקצה שלה, הם תופעה די נפוצה, שיכולה להיגרם משלל סיבות. חלקן נפוצות יותר, אחרות פחות, אך חשוב לדעת מהן הסיבות האפשריות לכך, כיוון שלעתים זה עשוי להיות סימן למחלה.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

הנה הסיבות הנפוצות לציפורניים מחוספסות:

הזדקנות. זוהי אחת הסיבות הנפוצות להופעת חספוס על גבי הציפורניים. כשם שהעור שלנו מחדש את עצמו פחות עם השנים ומזדקן, כך גם התאים בציפורניים.

התייבשות. הולכות 24/7 עם מניקור בציפורניים? זה בהחלט יכול להוביל להתייבשות של הציפורניים ולהופעת חספוס. חשיפה ממושכת למים גם היא גורמת להתייבשות הציפורן ולהופעת קווים אנכיים.

בעיות בעור. אם אתם סובלים מאקזמה או פסוריאזיס, אתם נמצאים בסיכון גבוה יותר להופעת קווים וחספוס על הציפורניים.

>> 6 דברים שהציפורניים שלכם יכולות להגיד על בריאותכם

אז מתי הציפורניים המחוספסות צריכות להדאיג אותנו?

במקרים נדירים, חריצים או קווים אנכיים על גבי הציפורניים שיוצרים חספוס, עלולים להיות סימן לבעיות בריאותיות עמוקות יותר, כמו בעיה בבלוטת התריס, מחלה אוטו-אימונית או חסר תזונתי כלשהו (חוסר ברזל למשל). נוסף לכך, סימנים מובהקים על גבי הציפורניים שכדאי לבדוק מול רופא, כוללים שינויים בצבע או במרקם הציפורן. אלה עלולים להיות תסמינים למלנומה, או לדלקת פנים הלב, כלומר דלקת בקרום הפנימי של הלב. כאמור, מדובר במקרים לא נפוצים, אך הם הבחנתם בסימנים הללו, כדאי להיוועץ ברופא.  

אם הציפורניים שלכם בריאות ואתם מעוניינים שהן יישארו כך, ישנם כמה דברים שאתם יכולים לעשות כדי למנוע שבירה או חספוס של הציפורניים. הנה כמה כללים חשובים:

למרוח קרם לחות. אנחנו רגילים למרוח קרם לחות על כפות הידיים ולעתים קרובות אנחנו שוכחים את הציפורניים. אז אל תשכחו למרוח קרם לחות או שמן מלחח על גבי הציפורניים גם, שכמו העור שלכם, זקוקות גם הן ללחות, במיוחד אם הן שבריריות.

מסיר לק (צילום:  ADragan, shutterstock)
מסירי לק ללא אצטון טובים יותר לבריאות הציפורן | צילום: ADragan, shutterstock

לא להתעסק עם העור שסביב הציפורניים. העור שעוטף את הציפורניים מונע חדירת לכלוכים וזיהומים לאצבעות. כשאתם נוגעים בעור שבבסיס הציפורן זה יכול בהחלט להשפיע על צמיחת הציפורן.

עוד ב-mako בריאות:
>> ההרגלים היומיומיים האלה עושים לכם כרס
>> 9 חוקים בריאים של ג'יי לו שאתם חייבים לאמץ
>> רופאים מזהירים: בורקס מדפי אורז עלולים להזיק

לשמור על תזונה נכונה. כאמור, זה לא נפוץ שחסרים תזונתיים מובילים לפגיעה בציפורניים, אך זה בהחלט יכול לקרות. אז ודאו שאתם אוכלים את כל אבות המזון ומשיגים את כל הוויטמינים והמינרלים הנחוצים לכם. זה גם טוב לבריאות הכללית שלכם. מזונות שנחשבים טובים לציפורניים: מוצרי חלב, ירקות, ביצים, אגוזים, דגים, פטריות ותרד.

להשתמש במחזק ציפורניים. אם אתם סובלים מציפורניים חלשות באופן קבוע, ייתכן מאוד שמחזק ציפורניים רגיל לא יעזור לכם. ישנם מחזקי ציפורניים רפואיים שמומלצים על ידי רופאים שיעשו את העבודה הרבה יותר טוב. היוועצו עם רופא העור שלכם, שיוכל לתת לכם מרשם מתאים.  

להשתמש במסיר לק ללא אצטון. אצטון אמנם מעולה בהסרת הלק מהציפורניים, אך הוא יכול לגרום נזק הן לציפורניים והן לעור שסביבו, כיוון שמדובר בחומר חזק. לכן רופאי עור רבים ממליצים על מסירי לק ללא אצטון. אולי ייקח לכן יותר זמן להסיר את הלק כי החומר פחות חזק, אך תשמרו על ציפורניים חזקות ובריאות.

מורחת קרם ידיים (צילום:  itakdalee, shutterstock)
לא לשכוח קרם לחות גם על הציפורניים | צילום: itakdalee, shutterstock

תנו לציפורניים לנשום. רגילות להיות באופן קבוע עם לק על הציפורניים? אל תעשו את הטעות הזאת. עם כל האהבה ללקים, הציפורניים שלכן זקוקות לאוויר לנשימה. אם אתן מבחינות שהציפורניים נעשות חלשות, עשו הפסקה של שלושה שבועות ללא לק – זה יאפשר לציפורניים לנשום ולהתחזק. וכשאתן "בין לקים", השתדלו למרוח קרטין על הציפורניים.