מרגישים לאחרונה שאתם גרים בחדר השירותים? תהיתם לעצמכם כמה פעמים ביום אתם אמורים להתפנות ואם 10 פעמים זה הגיוני? אז ראשית הרשו לנו להרגיע אתכם: אם אתם עושים פיפי בין 4 ל-10 פעמים ביום, אתם ככל הנראה בסדר גמור. אבל אם אתם מוצאים את עצמכם על מושב האסלה בתדירות גבוהה יותר – ייתכן שמדובר בבעיה שראוי לטפל בה. מגוון הסיבות רחב ביותר; מקפאין ועד לבעיה בשרירי האגן. לכן היינו ממליצים להיוועץ ברופא לפני שאתם נכנסים ללחץ.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

1. בגלל התרופות

תרופות שמתפרקות בכליות או תרופות מסוימות המיועדות לטיפוך בלחץ דם גבוה עלולות לגרום לייצור מוגבר של שתן בכליות – מה שיכפיל את הפעמים שתלכו לשירותים. כדורים נוגדי דיכאון עשויים לגרום לאותן תופעות לוואי.

2. תסמונת השלפוחית הרגיזה

כ-33 מיליון אמריקנים סובלים משלפוחית רגיזה, תסמונת המתאפיינת במתן שתן תכוף ודחוף. זה יכול להיגרם מסיבות שונות, כמו סוכרת ותרופות מסוימות. אנשים שסובלים מתסמונת השלפוחית הרגיזה מרגישים דחיפות במתן שתן למרות שלמעשה אין להם הרבה שתן בשלפוחית. ישנן תרופות מרשם שונות שמיועדות לטיפול בבעיה זו. במקרים חמורים יותר, מטופלים עוברים הליכים כמו הזרקת בוטוקס לשלפוחית השתן.  

3. אתם צורכים משקאות משַתנים

משקאות אלכוהוליים ומשקאות המכילים קפאין נחשבים לדיורטיים – משַתנים. נסו להגביל את צריכת המשקאות המשתנים שאתם שותים מדי יום או היוועצו ברופא, שכן לעתים ישנן תרופות משתנות.

via GIPHY

4. יש לכם שלפוחית קטנה

זה אולי נשמע כמו סתם תירוץ, אבל ייתכן שיש לכם שלפוחית קטנה מהרגיל. מרבית השלפוחיות מחזיקות כשתי כוסות נוזל. אז אם אתם מוצאים את עצמכם הולכים להתפנות בשביל כמות קטנה מזה, זה כנראה לא תקין. אבל לא הכול אבוד: שלפוחית השתן יכולה להתרחב. אם יש לכם שלפוחית קטנה, לעתים מומלץ דווקא להתאפק עם הפיפי, כיוון שזה יסייע להתרחבותה.

5. יש לכם דלקת בדרכי השתן או אבנים בכליות

דלקות בדרכי השתן נפוצות יותר בקרב נשים, ואבנים בכליות נפוצות יותר בגברים. שתי בעיות אלו גורמות לתכיפות גבוהה במתן שתן. התסמין הנפוץ ביותר של אבנים בכליות הוא כאבים בצד, והסימפטום הנפוץ ביותר של דלקות בדרכי השתן זה תחושה שעליכם להתפנות כשאתם לא באמת צריכים. תסמין נוסף נפוץ הוא תחושת צריבה בזמן מתן שתן.

6. יש לכן ציסטות בשחלות

ציסטה היא מעין חלל הדומה לשקיק שבתוכו חומר. הציסטה לרוב מתמקמת באזורים מסוימים בגוף ועלולה להתפתח עם הזמן. כאשר יש ציסטה על השחלה, היא עשויה להפעיל לחץ על שלפוחית השתן ולגרום לכן לחשוב שאתן צריכות להתפנות כששלפוחית השתן למעשה אינה מלאה. ציסטות בשחלות יכולות לגרום לכאבים באגן הירכיים ולמחזור לא סדיר.

7. אתם סובלים מפעילות יתר בשלפוחית

אתם רגילים ללכת לשירותים יותר מ-10 פעמים ביום? ייתכן שיש לכם פעילות יתר בשלפוחית. מצב זה נפוץ יותר בקרב נשים מבוגרות (וילדים בתקופה מסוימת), ככל הנראה עקב נזק עצבי שמתרחש במהלך ההזדקנות.

עוד ב-mako בריאות
>> זה מה שקרה לאיש שהזריק לעצמו ארס במשך 25 שנה
>> בלי דיאטה: נמצאה דרך חדשה ומפתיעה לרדת במשקל
>> סיוט ברחוב אלם: האנשים שמתו בשינה בגלל סיוט

8. יש לכם סוכרת

רמת סוכר גבוהה בדם עשויה להיות הגורם לכך שאתם מבקרים הרבה בשירותים. גם אם אין לכם סוכרת ואתם צורכים הרבה סוכר, זה יכול לגרום לריבוי השתן. אם אתם מוצאים את עצמכם מתפנים וכמות השתן משתווה לשתי כוסות נוזל, ייתכן כי לא מדובר בבעיה בשלפוחית עצמה.

via GIPHY

9. תסמונת שלפוחית השתן הכאובה

תסמונת זו משפיעה על השכבה בשלפוחית השתן שמטרתה לשמור על דופן השלפוחית מפני רעלים המצויים בשתן. עקב כך נגרמת דלקת עצבית (העצבים המקשרים בין המוח לשלפוחית השתן), הגורמת ללחץ ולכאבים בשלפוחית השתן ובאגן הירכיים. אנשים הלוקים בתסמונת יחוו בין השאר תכיפות ודחיפות במתן שתן. ניתן לטפל בה באמצעות פיזיותרפיה, טיפול תרופתי וגירוי העצבים.

10. אתם מגזימים

אנחנו אמורים להתפנות בממוצע שמונה פעמים ביום, כמובן בהתאם לכמה שתינו. ולמרות שזה מעצבן, גם לקום פעם בלילה לשירותים נחשב נורמלי לחלוטין. אם אתם מודאגים מכמות הזמן שאתם מבלים בשירותים, מומלץ שתנהלו יומן שיעקוב אחר הביקורים שלכם בחדר השירותים.

via GIPHY

11. שבץ או בעיה נוירולוגית אחרת

במקרים נדירים, מתן שתן תכוף יכול לנבוע מנזק עצבי שנגרם בעקבות שבץ או מחלה נוירולוגית אחרת. לרוב אם מדובר בבעיה נוירולוגית, יופיעו גם תסמינים נוספים, לכן כדאי להיוועץ ברופא אם יש חשד לכך. 

12. רצפת האגן שלכם נחלשה

ככל ששרירי האגן שלכם חזקים יותר, כך קל יותר להתאפק. לנשים אחרי היריון, כדאי להתאמן בהידוק וריפוי שרירי רצפת האגן. כך גם תוכלו למנוע היחלשות של הסוגרים בגילים מבוגרים יותר.

13. אתם לא שותים מספיק

ההיגיון בטח אומר לכם שככל שתשתו פחות – כך תלכו לשירותים פחות. אז זהו, שמתברר שזה יכול להיות הפוך. כשאתם מתייבשים, יש סבירות גבוהה שזה יגרום לכם דווקא לבקר יותר בחדר השירותים. הסיבה לכך היא כי שתן מרוכז גורם ליותר גירוי בשלפוחית. מובן שגם יותר מדי נוזלים יגרמו לכם גם להתפנות הרבה, אז מילת המפתח כאן היא איזון.

14. אתם שותים יותר מדי

אנחנו יודעים שזה חשוב לשתות מים, אבל כמה זה יותר מדי? רופאים ממליצים לא לצרוך יותר מ-295 מ"ל מים (ככוס מים) בשעה. אם תשתו יותר מזה פר שעה, אתם עלולים למצוא את עצמכם מבלים יותר מדי פעמים בחדר השירותים.

via GIPHY

15. זה משהו חמור יותר

ברגע שאתם מבחינים בשינוי קיצוני בהרגלי הביקורים שלכם בחדר השירותים, כדאי להיוועץ ברופא כדי שתוכלו לשלול גם אופציות חמורות יותר כמו גידול סרטני או פריצת דיסק המובילים לנזק עצבי באזור האגן.