שינה – לא משנה כמה שעות נשקיע בה, תמיד נרגיש שזה לא מספיק. אבל עד כמה שאנחנו מאוהבים במיטה שלנו, יש דברים שכדאי להרחיק ממנה אם אנחנו רוצים לישון טוב. אז אם גם אתם מרגישים שלא משנה מה תחושת העייפות לא עוזבת אתכם, הנה הדברים שאתם עושים בין הסדינים ומונעים מכם שינה ערבה.

  >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

1. לראות טלוויזיה

אנשים פשוט אוהבים לראות טלוויזיה לפני שהם הולכים לישון. זה מאוד נפוץ כי זה בהחלט נראה לא מזיק. יש תכניות שעושות לנו טוב, אולי בכך שהן מסיחות את דעתנו ממחשבות מציקות על היום שהיה ועל כל הדברים שיש לנו לעשות ביום שלמחרת. אבל, האמת היא שזה עלול להזיק לבריאות. האור שבוקע מן המסך מונע הפרשה של מלטונין, הורמון חיוני לשינה. המלטונין נקרא גם "הורמון החושך" והוא אחראי בין היתר על ויסות מחזורי שינה וערות והוא זה שגורם לנו להרגיש ישנוניים. אם התכנים שאתם צופים בהם מלאי אקשן ואלימות, אתם מסתכנים בשינה אף רעועה יותר. מה עושים? מכבים את הטלוויזיה לפחות שעה לפני שנכנסים למיטה ונותנים למוח שלכם להירגע לפני השינה.

2. לאכול ולפזר פירורים

מי לא מכיר את הרעב שמתגנב לו ותוקף בלילה? החשק העז למשהו טעים הוא חזק ובלתי נמנע, עד כדי כך שלפעמים נראה שאין ממש ברירה ואתם אוכלים במיטה. אולי מדי פעם זה לא נורא, אבל לא כדאי להפוך את זה להרגל. פירורים יכולים למשוך חרקים כמו נמלים, זבובים ואפילו ג'וקים. לא יודעים מה אתכם, אבל חרקים במיטה נשמע לנו די מגעיל. מה שמומלץ לעשות זה להימנע מאכילה במיטה, בייחוד מזונות מתוקים במיטה, כגון עוגיות ושתייה מתוקה.

3. לעבוד

יש אנשים שהם טיפוסים של לילה ומצליחים לעבוד הכי טוב רק בשעות מאוחרות. יש גם כאלו שמרגישים שיספיקו יותר, אם יעבדו גם ביום וגם בלילה. אבל במקום להפוך ליעילים יותר, זה לרוב רק מפריע, כיוון שזה גורם לאנשים להתמהמה במהלך היום. מעבר לכך, ארגון השינה האמריקאי מזהיר שאנשים שעובדים במיטה עלולים לשבש את המוח שלהם, והפעולה גורמת להם לקשר בין המיטה לבין עבודה ובכך להחמיר הפרעות שינה כמו אינסומניה.

4. לישון עם חיית המחמד

הם פרוותיים וחמודים ועושים לנו עיניים, איך לא ניתן להם לעלות על המיטה? זה מאוד תלוי באופי שלהם, אבל במקרים מסוימים, עדיף לתת לחיות המחמד לישון במקום משלהם. אם הם ישנים כמו מלאך – אין בעיה. אבל אם הם זזים, עושים רעשים ותופסים לכם את כל המקום במיטה, הם עשויים להפריע למהלך השינה שלכם.

כלב במיטה (צילום: Phase4Studios, Shutterstock)
הכלב ישן אתכם במיטה? לא מומלץ | צילום: Phase4Studios, Shutterstock
עוד ב-mako בריאות:
>> באילו מזונות מהצומח יש ברזל?
>> "90 אחוז מהתרמילאים עושים סמים, מספיק שאחד יתפלפ"
>> לפני שמאוחר: 7 סימנים שאתם מכורים לקפאין

5. לסמס לחברים

רבים ישנים עם הסלולרי קרוב למיטה, בגלל השעון המעורר או סתם כי הוא חשוב להם והם רוצים אותו קרוב ללב. כתוצאה מזה, קורה הרבה שמתכתבים במיטה בלילה לפני שהולכים לישון. ארגון השינה האמריקאי ביצע סקר בשנת 2011 שמצא כי 10 אחוזים מילדים בגילאי 13 עד 18, מתעוררים כמעט כל לילה מהודעה, שיחת טלפון או אימייל. בנוסף, 1 מתוך 5 אנשים בני 13 עד 29 טענו שזה קורה להם מספר פעמים בשבוע. בקיצור, אם אתם רוצים לישון טוב – אל תתכתבו במיטה, שימו את הסלולרי רחוק מכם או לפחות על שקט.

6. לשתות קפה (וגם תה)

זה ידוע שקפאין מעורר אותנו ובכל זאת יש אנשים שאוהבים לשתות כוס קפה או תה אחרי ארוחת הערב. אז חשוב שתדעו שמאוד לא מומלץ לצרוך משקאות המכילים קפאין לפני השינה וגם לא שעות ספורות לפני, כיוון שהקפאין נשאר בגוף זמן מה לאחר שצרכתם אותו. דבר נוסף שחשוב לדעת, שלא רק קפה מכיל קפאין, אלא גם סוגים מסוימים של תה, בעיקר שחור ולבן. תה ירוק מכיל כמות קפאין נמוכה יותר. גם בשוקולד יש קפאין, בייחוד בשוקולד מריר, המכיל אחוזי קקאו גבוהים. מה עושים אם יש חשק לשתייה חמה לפני השינה? תה צמחים הוא האופציה הטובה ביותר.

7. לבדוק את הפייסבוק בסמארטפון

צר לנו לבאס, אבל האור שבוקע מהטלוויזיה ומונע הפרשת מלטונין נמצא גם בסמארטפונים, במחשבים ובטאבלטים. מדובר באור כחול המדמה אור יום וכך מבלבל את הגוף שלנו. אם תמשיכו להשתמש בסמארטפון במיטה, יהיה לגופכם קשה יותר להבדיל בין יום ללילה ובסופו של דבר – התוצאה תהיה שיבוש השעון הביולוגי שלכם. אם ממש קשה לכם להיגמל מהסלולרי לפני השינה, אפשר להפחית את בהירות המסך ולדאוג להחזיק את המכשיר במרחק של 35 ס"מ לפחות מהפנים.

סלולרי במיטה (צילום: Marcos Mesa Sam Wordley, Shutterstock)
הסלולרי משבש לכם את השעון הביולוגי | צילום: Marcos Mesa Sam Wordley, Shutterstock

8. לעשן

מעבר למגוון השפעותיו השליליות הידועות של הניקוטין, הוא גם קשור לבעיות בשינה. ניקוטין הוא סם פסיכואקטיבי ממריץ, בדומה לקפאין. אמנם יש אנשים החווים השפעה פסיכולוגית של רגיעה ואף מעשנים כשאינם מצליחים להירדם, אבל סיגריה לפני שהולכים לישון רק מחמירה בעיות בשינה. בנוסף, חלק מתופעות הלוואי של גמילה מעישון הם נדודי שינה. זה קורה כיוון שהגוף פיתח תלות בניקוטין ועובר אחרי זמן מה.

9. לאכול ג'אנק

הסעיף הבא תקף לאלו שאוכלים אוכל שומני או חריף במיטה וגם קרוב אליה. מאכלים אלה לרוב גורמים לריפלוקס, שאחד הסימנים הנפוצים שלו הוא צרבת. לכן, כדאי להרחיק מאכלים אלה מאזור המיטה ולהקפיד לא לאכול אותם קרוב מדי לשעת השינה. מומלץ שארוחת הערב תהיה לפחות שעתיים לפני שהולכים לישון.

10. לעשות כל פעילות שמלהיבה אתכם

השורה התחתונה היא שכדי לקבל את שנת היופי האולטימטיבית, עליכם להתכונן לכך בהתאם. הכוונה היא להתמקד בפעילויות שגורמות לעיניים שלכם להיעצם. אם ספרים מרדימים אתכם – קראו ספר. אבל אם ספרים שואבים אתכם ואתם מוצאים את עצמכם אחרי לילה של קריאה מטורפת, כדאי להשאיר את הספר למהלך היום. בנוסף, חשוב להקפיד לכבות את כל האורות, שכן חושך מסייע לנו להירדם. 

>> תתפלאו: מה יעזור לכם בהתכווצות שרירים?