עור קשה וסדוק בעקבים הוא בעיה נפוצה שנובעת משכבות העור היבשות שמצפות את כפות הרגליים שלנו. לרוב האנשים זה לא באמת מפריע מסיבות שאינן אסתטיות, אבל יש כאלו שהסדקים אצלם כבר מגיעים לרמה של בקעים או חריצים, ומלווים לפעמים גם בצבע צהוב או שחור בעקב, קילופי עור, כאבים עזים ואפילו דימום. למה זה קורה ומה עושים?

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

עמידה ממושכת

עמידה למשך זמן רב ממושך, בעיקר על רצפה קשה, יכולה להוביל לחריצים ברגליים כתוצאה מהחיכוך והלחץ הרב על כפות הרגליים, אשר עלול בתורו לגרום לעור הקשה להיבקע וליצור יבלות כואבות ולעיתים מדממות.

מה עושים? אם אתם חייבים לעמוד, דאגו שיש לכם נעליים מתאימות עם ריפוד הולם. כדאי לגם להזרים את הדם לכפות הרגליים.

נעליים עם עקב פתוח או נעליים לא מתאימות

כפכפים, סנדלים או נעליים בעלי סוליה דקה חושפים את עקב כף הרגל לאוויר היבש, וכתוצאה מכך העקב מתרחב והעור שמצפה אותו מתייבש מהר יותר ונוטה להיסדק.

מה עושים? כדאי להימנע מלנעול נעליים פתוחות או נעליים עם סוליה דקיקה למשך תקופות זמן ארוכות, וכן להימנע מהליכה יחפים. כמו כן, נעליים שאינן מתאימות לכף הרגל עשויות להוביל ליבלות, כאבים ודימומים בעקב, כך שתמיד כדאי לוודא שהן מתאימות לגודל הרגל אך מעניקות לה מספיק מרחב לנשום.

כפכפים (צילום: toadkung2531, Shutterstock)
כן חם פה, זה נכון, אבל יש השלכות | צילום: toadkung2531, Shutterstock

גיל ועודף משקל

קילוגרמים עודפים במשקל הגוף שלנו מכבידים יותר על עקב הרגל ומגבירים את הלחץ עליו, מה שגורם לו להתרחב כלפי הצדדים. אם העור שבו לא מספיק גמיש ורך, מה שגם קורה כשאנו מתבגרים, הלחץ הזה עלול "לשבור" אותו.

מה עושים? במקרה כזה כדאי להשקיע בזוג נעליים טובות שמקלות את הלחצים בעקב, ואפילו במדרסים בעלי תמיכה בעקב. הקפידו גם על ניקיון הרגליים.

עוד ב-mako בריאות:

>> הסיבה שחייבים להפסיק להשתמש במקלון אוזניים
>> חוקרים קובעים: זהו משך הזמן האידאלי לחופשה 
>> הניתוחים הפלסטיים המטורפים של הקוריאנים

בעיות רפואיות אחרות

מחלות כמו סוכרת או תת פעילות של בלוטת התריס יכולות לגרום לחוסר פעילות של בלוטות הזיעה, מה שגורם לעור להיות יבש וסדוק יותר. בעיות אחרות שעלולות לתרום לכך הן כף רגל שטוחה (פלטפוס), פטרת כף הרגל ובלטת עצם בעקב (דורבן). גם מחלות עור כמו פסוריאזיס ואקזמה יכולות לסדוק את העקב והרגל.

מה עושים? כדאי להשתמש במשחות ובקרמים מתאימים כדי לשמור על לחות של כף הרגל ולהקל את היובש, וכן הסירו עור יבש מדי פעם. 

>> 7 סימנים לבעיות בריאותיות שאפשר לזהות בכפות הרגליים