מבצע החיסונים ותוצאותיו החיוביות החזירו אותנו לשגרה שהולכת ונעשית דומה יותר לשגרה שהכרנו טרום-קורונה. חלק ממנה הוא החזרה לעבודה במשרדים. ובעוד שהעבודה מהבית אפשרה לנו לעבוד בסביבה שרק אנחנו שולטים בה, עבודה מהמשרדים מחזירה רבים מאיתנו לסביבה שיש לנו קצת פחות שליטה עליה. למשל באופן ספייס וחללים משותפים שבהם לאנשים יש העדפות שונות לגבי טמפרטורת החלל.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

אנחנו כבר יודעים שאופי העבודה שלנו יכול להשפיע על הבריאות. במיוחד אם אתם יושבים מול מחשב במשך שעות רבות. אבל מתברר שגם סביבת העבודה משפיעה לא מעט על הבריאות שלכם ובפרט הטמפרטורה שאתם עובדים בה.

לפי מחקר שפורסם בכתב העת Obesity, הימצאות בסביבה קרה (בין שזה בסביבת העבודה או בסביבה ביתית) במשך תקופות זמן ארוכות יכולה לגרום לירידה בטמפרטורת ליבת הגוף (מה שמכונה "המדחום הפנימי) וזה למעשה מפחית את הקצב המטבולי הבסיסי (המהירות שבה אנחנו שורפים קלוריות) ולפיכך גורם לעלייה במשקל. המחקר נעשה על ידי מדענים העוסקים בהנדסה ביו-רפואית, כלומר הם חוקרים כיצד גורמים פיזיים יכולים להשפיע על המטבוליזם האנושי.

הקשר שבין טמפרטורה למשקל

בני אדם הם יצורים הומאותרמיים, כלומר שומרים לרוב על טמפרטורת גוף אחידה (שנעה בין 36-38 מעלות). ישנם שלושה סוגים של פעילויות מטאבוליות ששומרות על חום הגוף שלנו. חילוף חומרים בסיסי (Basal Metabolism) - כשני שליש מהקלוריות שאנחנו שורפים אחראיים למעשה לתפקודים גופניים יומיומיים שמייצרים חום – כמו נשימה, תפקוד מוחי, עיכול מזון והנעת מחזור הדם. תהליך גופני נוסף שמייצר חום ברקמות ייעודיות קשור לשומן חום (Brown Fat) שהוא למעשה שריד אבולוציוני שמטרתו לשמור על הגוף שלנו חם בטמפרטורות נמוכות. כשטמפרטורת הגוף צונחת תאי השומן החום שורפים אנרגיה לטובת הפקת חום.

כשהטמפרטורות עולות, המטבוליזם הבסיסי שלנו גם עולה ואנחנו שורפים יותר קלוריות. וזה למעשה מפיק יותר חום וגורם למעגל ששומר על טמפרטורת החום בטווח הבריא. אך לדברי החוקרים, תהליך זה מאוד רגיש לטמפרטורה. על כל ירידה של מעלה בחום הגוף, חילוף החומרים הבסיסי יכול לעלות ביותר משבעה אחוזים. זה אומר שהעלאת חום הגוף בארבע מעלות יכול לשרוף יותר קלוריות במהלך היום ממה שאדם שורף בממוצע ביום כתוצאה מפעילות גופנית יומיומית.

מה לעשות אם גיליתי שריכלו עליי מאחורי הגב (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
נשים לרוב סובלות יותר מקור בסביבה המשרדית | אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> נגמרה הקורונה והתחיל הצינון: למה כולם חולים?
>> מצחצחים שיניים אחרי הקפה של הבוקר? טעות
>> 10 כללי האכילה שיגרמו לכם להרגיש מעולה
  

זה אומר שהסביבה שלנו משפיעה על תפקוד הגוף ועל המשקל שלנו, הרבה יותר ממה שנדמה לנו.

לפי החוקרים, במרבית המשרדים הטמפרטורה עומדת על כ-21 מעלות, לכן אתם נאלצים להצטייד בעליונית או במפזר חום למטיבי לכת, למרות שבחוץ חם. ונראה שזה יכול להשפיע לא מעט על הבריאות שלכם. טמפרטורת החדר האופטימלית היא כזו שבה אתם מרגישים בה הכי בנוח, לא קר מדי ולא חם מדי. לדברי החוקרים, טמפרטורה נוחה לרוב תהיה בטווח של 22-27 מעלות בתנאי לחות רגילים, אך יכולה לרדת גם ל-18 מעלות בתנאים מסוימים, או לעלות ל-29.4 בתנאים אחרים.

מסקנת החוקרים היא שעבודה ממושכת בטמפרטורות נמוכות יכולה להאט את חילוף החומרים שלכם. מה שיכול להוביל לעלייה במשקל, לתפקוד לקוי של המערכת החיסונית ואף עלול להעלות סיכון לסוכרת מסוג 2. אז בפעם הבאה שנפתחת מלחמת מזגנים בעבודה, תוכלו להזהיר את הקולגות שטמפרטורות נמוכות מדי עלולות דווקא להזיק להם, גם ביום חם.