בהתחשב בכך שהסטטיסטיקה מצביעה על כך שלכל משפחה ישראלית ממוצעת יש כשני רכבים, ניתן להגיד שבישראל המודעות לאיכות הסביבה לא גבוהה במיוחד. לעומת זאת, נסיעה בתחבורה ציבורית עדיפה יותר, מכיוון שהיא מפחיתה משמעותית את הזיהום הסביבתי. אבל יש לה גם לא מעט חסרונות, כאלה שאנשים רבים כלל לא מודעים אליהם כשהם מתיישבים על המושב באוטובוס או ברכבת.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

שמתם לב שבאוטובוסים רבים המושבים עשויים מבד עם הדפס צבעוני ביותר? אז מתברר שההדפס הזה לא רק נועד להסתיר לכלוך שמצטבר עם הזמן, אלא גם דברים אחרים דוחים בהרבה. נתחיל מזה שמושבים מבד קשה יותר לנקות, ובהתחשב בעובדה שאלפי אנשים עוברים במושבים הללו, הגיוני שיהיה זה כמעט בלתי אפשרי לשמור עליהם נקיים וחסרי חיידקים. לפי עיתון הלוס אנג'לס טיימס, במושבי האוטובוסים והרכבות (בעיקר אלו העשויים מבד) עלולות להסתתר סכנות מאוד לא נעימות.

"20 אחוז מהחיידקים - מקורם מאיברי מין"

נוסע מתמיד ברכבת התחתית של לוס אנג'לס סיפר כי פעם אחת כשישב בכיסא הבחין בפשפש שקפץ מהמושב לרגל שלו. "לפעמים אתה עייף, או אתה לא מרגיש טוב ואתה רק רוצה לשבת. אבל אתם יודעים מה? לפעמים זה לא שווה את זה". נוסעת אחרת סיפרה כי היא נדבקה בכינים, לאחר ששערה הארוך נגע במושב ברכבת. אמנם חיידקים, חרקים ולכלוך מצטברים יותר במושבים מבד, הם יכולים גם להצטבר בכיסאות פלסטיק.

מושב אוטובוס (צילום:  Vipavlenkoff, shutterstock)
יש סיבה למה המושבים כל כך צבעוניים | צילום: Vipavlenkoff, shutterstock

במחקר שפורסם בעיתון "סידני מורנינג הרלד", צוות מדענים מכל העולם פתחו ביוזמה שמטרתה לבדוק את המערכת האקולוגית המצויה בתחבורה ציבורית. למרות שהם הסיקו כי מרבית החיידקים המצויים בתחבורה הציבורית לא מסוכנים, הם בהחלט מצאו חיידקים שרבים היו מעדיפים לא לדעת שהם קיימים וכאלה שמעידים על היגיינה נמוכה. המחקר מצא ש-20 אחוז מהחיידקים המצויים ברכבת התחתית בניו יורק מגיעים מאיברי מין, כתוצאה משטיפת ידיים לא נכונה ונפיחות. חיידקים אחרים שנמצאו במחקר הגיעו ממערכת העיכול ומעור אנושי. בין שאתם בוחרים לשבת באוטובוס או ברכבת או לעמוד, זה כמעט בלתי נמנע לא להחזיק במעקה, או לצלצל בפעמון – לכן שטיפת ידיים  חשובה כל כך.

עוד ב-mako בריאות:

>> עשתה פדיקור דגים - ואז קרה הדבר המחריד הזה
>> אתר בחו"ל מוכר ערכות התאבדות והישראלים קונים
>> הדיאטה שמאפשרת לכם לאכול מה שאתם רוצים

אם בשלב הזה אתם תוהים מה אתם יכולים לעשות כדי להימנע מכל החיידקים הלא נחמדים הללו, אז ראשית – כדאי להחזיק באלקוג'ל בתיק ולהשתמש בו מיד לאחר שאתם יורדים מהאוטובוס. אם אתם במקום שבו ניתן לרחוץ ידיים – אז עדיף. נוסף על כך, כדאי גם לנקות את מכשיר הטלפון שלכם לאחר הנסיעה, מאחר שרוב הסיכויים שנגעתם גם בו במהלך הנסיעה. השתדלו גם להימנע מלגעת בפנים שלכם בזמן הנסיעה, או להכניס ידיים לכיסים, כדי למנוע פיזור של החיידקים מהאוטובוס אליכם.

אלה בהחלט סיפורי זוועה שיכולים לגרום לכל אדם להירתע מנסיעה בתחבורה ציבורית. אבל מובן שאם אתם נוסעים בתחבורה ציבורית בתדירות נמוכה, אתם בסיכון מופחת ואין לכם באמת ממה לחשוש. ואם אתם נוסעים בתדירות גבוהה, כל עוד תיצמדו לכללים ההיגיינים, אתם בהחלט מוגנים.