1. לשון אדמדמה

זה אמנם לא תחליף לאבחון רפואי, אבל רוצים לדעת הגוף שלכם מתמודד עם לחץ, הביטו בלשון שלכם. הלשון הקלאסית, לפי הפילוסופיה הסינית, היא גמישה ורודה עם חיפוי דקיק ולבן. לשון צהובה, לעומת זאת, יכולה להעיד על חום, לבנבנה על קור ושחורה על זיהום. מה עוד אפשר לדעת מהלשון שלנו? או הו. 

אישה מוציאה לשון (צילום: Kues, Shutterstock)
הצבע קובע | צילום: Kues, Shutterstock

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

2. יציאות תקינות 

מביך אך מדויק: אין דרך קלה יותר לגלות מה קורה בגוף שלנו מלדעת מה יוצא ממנו. זה לא חייב לקרות כל יום ביומו, בצורה מושלמת ובריח סביר כדי שזה יהיה בטווח הנורמליות. זו ההבנה שדברים זורמים כראוי. אבל אם אתם חשים בעצירות מתמדת, או שלשול מתמשך או דם בצואה, כמובן שזה דורש בדיקה.

אישה בשירותים (צילום: Shutterstock)
שימו לב | צילום: Shutterstock

3. שיניים וחניכיים בריאות

שמירה על בריאות הפה היא חלק מהותי משמירה על הבריאות. שיניים חזקות, חניכיים ורודות ובריאות שאינן מודלקות והיגיינת פה תקינה הן סימן מצוין למצבכם הכללי . זה אומר שאתם מצחצחים נכון ובאופן סדיר ומקפידים על חוט דנטלי וביקורים תכופים מספיק אצל השיננית. ולעומת זאת, מחלות רבות משפיעות ישירות או בעקיפין על חלל הפה, וחשוב לשים לב לתסמינים המופיעים. ומן הצד השני - חוסר הקפדה על בריאות הפה יכול להוביל לפגיעה במערכות אחרות בגוף. ממש לאחרונה, למשל, מצא מחקר כי בריאות פה לקויה היא זרז להתפתחות דלקת במעי.

אישה מחייכת (צילום: shutterstock By Diana Indiana)
השפעה דו כיוונית | צילום: shutterstock By Diana Indiana

4. ציפורניים חזקות

ציפורניים ורדרדות חלקות ללא נקבוביות, קווים או "מהמורות" הן סימן לבריאות טובה. אם צבע או מרקם הציפורניים שלכם משתנה לפתע, זה יכול להעיד על מחלה מקומית כמו זיהום פטרייתי או סימן של מחלה מערכתית כמו זאבת או אנמיה.

ציפורניים  (צילום: FabrikaSimf, shutterstock)
צבע ומרקם | צילום: FabrikaSimf, shutterstock

5. שיער שופע

בעוד ששיער שביר, יבש או דליל יכול להוות סימנים לכך שמשהו בגוף משתבש (כמו תת פעילות של בלוטת התריס, לחץ או ספיגת חומרים תזונתיים), שיער בריא הוא אינדיקציה לגוף בריא, ולא פחות חשוב - לנפש בריאה, שכן סטרס משפיע מאוד על מצב השיער. מה שעוד משפיע על השיער הוא תזונה נכונה שעשירה בחלבון, ויטמינים ושומנים בריאים. 

שיער זוהר (צילום: shutterstock)
אינדיקציה לגוף ולנפש | צילום: shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> מחקר חדש חושף מידע אופטימי על נוגדנים
>> התלוננה במשך שנתיים לרופאים – עד שמתה מסרטן
>> הטעות הנפוצה שכולם עושים במקלחת

6. שנת לילה טובה

אם אתם מקפידים לישון בין 7 ל-9 שעות בלילה ואתם קמים בבוקר בתחושה שהשינה שלכם הייתה איכותית ומספקת - אתם למעשה עוזרים לשמור על הבריאות שלכם יותר ממה שנדמה לכם. השינה משפיעה על מערכות שונות בגוף ומחקרים רבים שנעשו בשנים האחרונות הראו כי שינה לקויה יכולה להשפיע על הבריאות הנפשית והפיזית ולתרום למחלות נוירולוגיות ואף לעלייה במשקל. 

רווק ישן לבד במיטה גדולה  (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
לא יותר מדי, לא פחות מדי | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

7. תיאבון בריא

תזונה נכונה היא קריטית לאורח חיים בריא ולמניעת מחלות שונות. חשוב שהתפריט יהיה מאוזן ומורכב מכל אבות המזון ויכיל הרבה פירות, ירקות ודגנים מלאים. מנגד, מחקרים רבים מראים קשר בין תזונה לקויה, המתאפיינת בצריכת ג'אנק פוד, מזון מעובד ותפריט לא מאוזן - לבין מחלות שונות, ביניהן מחלות לב וכלי דם וסוכרת. אובדן התיאבון הוא תסמין למגוון רחב של מחלות, הן נפשיות והן פיזיות, מדיכאון, חרדה ועד לסרטן הקיבה ואף יכול להיות גם סימן לקורונה

אישה אוכלת בריא (צילום:  David Prado Perucha, shutterstock)
בתיאבון | צילום: David Prado Perucha, shutterstock

8. היקף המותן

בשנים האחרונות יותר רופאים מבינים כי מדד ה-BMI פחות רלוונטי והיקף המותן הוא מדד טוב יותר למשקל תקין. שומן בטני, שלאו דווקא מתבטא במה שאנחנו מכנים "כרס", נמצא קשור למחלות שונות ולתמותה מוקדמת. מחקר שפורסם בשנת 2008 הראה כי היקף מותן רחב יותר קשור לתמותה מוקדמת, גם בקרב אנשים שלא נחשבים בעודף משקל לפי מדד ה-BMI. כך שחשוב לדעת מה היקף המותן שלכם ואם הוא תקין, זה בהחלט יכול להוות אינדיקציה לבריאות שלכם. 

>> בדקו את עצמכם: עוד 8 סימנים שאתם אנשים בריאים