בכל שנה מתים מיליוני אנשים כתוצאה מהתמכרות לחומרים מסוכנים. למרות זאת, מדובר בעסקים שעדיין מגלגלים מיליונים ברחבי העולם, החוקיים והלא חוקיים שביניהם. בין רשימת החומרים הממכרים ביותר בעולם ניתן למצוא כאלה שנחשבים ל"קלים" כמו אלכוהול וגם כאלה שניתן בקלות יתרה למות ממנת יתר כתוצאה מצריכתם. אז מה נחשב לסם המסוכן ביותר בעולם?

כאשר רוצים לבדוק איזה מהסמים הלא החוקיים שקיימים הוא הממכר והמסוכן ביותר, יש להביא בחשבון כמה פרמטרים. ביניהם שוויו של הסם, הרמה שבה הסם מפעיל את מערכת התגמול במוח, כמה מדווחים כי הסם מקנה להם תחושת אופוריה ובאיזו קלות הוא גורם להתמכרות. חוקרים רבים מנסים בשנים האחרונות להבין מהם החומרים הממכרים המסוכנים ביותר ומשערים כי גם בשנים הקרובות, מיליוני בני אדם ימותו כתוצאה מחומרים אלה. מבדיקות שנעשו על ידי חוקרים ומומחים שונים, נראה שאלה הם חמשת הסמים הממכרים ביותר בעולם.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

1. הרואין

בשנת 2007, דיוויד נאט וקולגות נוספים בדקו יחד עם מומחים בהתמכרויות, מהם החומרים הממכרים ביותר. לאחר בדיקה מעמיקה עם צוות מומחים, נאט הגיע למסקנה כי הרואין הוא הסם הממכר ביותר – שבמדדים של נאט וצוותו קיבל את התוצאה הגבוהה ביותר, 3 מתוך 3. הרואין הוא אופיאט (סם שנגזר מאופיום) הגורם לרמת הדופמין במערכת התגמול של המוח לעלות בלא פחות מ-200 אחוז (לפי בדיקות שנעשו על בעלי חיים).

מלבד היותו סם ממכר ביותר, הרואין נחשב מסוכן במיוחד, בשל העובדה שמנת יתר הגורמת למוות היא רק פי 5 יותר מהמינון הדרוש כדי להגיע ל"היי". נוסף על כך, הרואין דרג במקום השני בסמים המזיקים ביותר, בכל הנוגע לנזק שנעשה למשתמש ולחברה. שוק הסמים הבלתי חוקיים (שכולל גם הרואין), מגלגל מיליארדי דולרים בשנה. בשנת 2009 רווחיו של שוק הסמים הבינלאומי הוערכו בכ-68 מיליארד דולר.

הרואין (צילום: one photo, Shutterstock)
הממכר והמסוכן ביותר. הרואין | צילום: one photo, Shutterstock

2. קוקאין

מדובר בסם שלמעשה מונע מנוירונים במוח "לכבות" את אותות הדופמין ובכך בעצם גורם להפעלה חריגה של מערכת התגמול במוח. מניסויים שנעשו על בעלי חיים, נמצא כי קוקאין גורם לרמות הדופמין לעלות לרמה שהיא יותר מפי 3 מהרמה הרגילה במוח. משערים כי בין 14 ל-20 מיליון אנשים בעולם צורכים קוקאין ושב-2009 שוויו של שוק הקוקאין נאמד ב-75 מיליארד דולר.

הקראק, אחת מצורותיו של הקוקאין, הוגדר על ידי מומחים כסם השלישי הכי מזיק. וקוקאין באבקה, שגורם לתחושת "היי" קלה יותר, דורג במקום החמישי. יש הטוענים כי הקראק הוא הצורה הממכרת ביותר של קוקאין. כ-21 אחוז מהאנשים שינסו קוקאין יפתחו תלות בסם, בשלב מסוים בחייהם.

עוד ב-mako בריאות:
>> הלם: חובה לשטוף אבוקדו לפני שחותכים אותו
>> כך דרו ברימור השילה 11 ק"ג תוך שלושה חודשים
>> מפלוצים ועד לחוסר סקס: הכתבות הנקראות ביותר ב-2018

3. ניקוטין

ניקוטין הוא המרכיב הממכר בטבק. הוא נספג במהירות בריאות ומשם עובר למוח. פאנל המומחים שגויס על ידי נאט וחבריו, מדרג את הניקוטין במקום השלישי ברשימת החומרים הממכרים ביותר. יותר משני שליש מכלל האמריקאים שניסו לעשן דיווחו על כך שפיתחו תלות בניקוטין במהלך חייהם. בשנת 2002, ארגון הבריאות העולמי העריך כי עד 2030 יותר מ-8 מיליון אנשים ימותו בשנה כתוצאה מצריכת טבק.

4. ברביטורטים ("מדכאים")

ברביטורטים הם למעשה תרופות שנועדו לדכא את מערכת העצבים המרכזית. לרוב, מדובר בתרופות המשמשות לטיפול בחרדה או לטיפול בבעיות שינה. ברביטורטים משבשים את האותות הכימיים במוח – וגורמים למעשה לכיבוי של אזורים מסוימים במוח. במינון נמוך, ברביטורטים גורמים לאופריה, אך במינונים גבוהים הם עשויים להיות קטלניים, משום שהם מדכאים נשימה. יותר אנשים פיתחו התמכרות לברביטורטים כשאלה היו זמינים יותר לקבלה במרשם. כעת, יותר קשה להשיג אותם ולפיכך גם כמות המכורים פחתה. מה שלמעשה ממחיש את החשיבות של זמינות הסמים. אם סם ממכר אינו זמין מספיק, הוא פחות מסוכן וגורם לפחות נזק. ברביטורטים מוקמו במקום הרביעי בדירוג הסמים הממכרים ביותר של נאט וצוותו.

אישה היסטרית ברחוב (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
מיועדים לטיפול בחרדה, אך במינון גבוה עשוי להיות קטלני | אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

5. אלכוהול

למרות שמדובר בסם חוקי, בדירוג הסמים הממכרים ביותר, הוא קיבל ציון של 1.9 מתוך 3. אלכוהול משפיע בדרכים שונות על המוח, אך בניסויים שנעשו על בעלי חיים בתנאי מעבדה, נמצא כי אלכוהול מעלה את רמת הדופמין במערכת התגמול במוח ב-40 עד 360 אחוזים. נמצא גם כי ככל ששותים יותר, כך רמות הדופמין עלו. כ-22 אחוז מכלל האנשים שישתו אלכוהול, יפתחו בו תלות בשלב מסוים בחייהם. גם מומחים אחרים ברחבי העולם דירגו את האלכוהול כסם הממכר ביותר.