קמטים. כולם פוחדים מהם אבל גם כולם נאלצים לחיות איתם. פיתחנו פחד לא נורמלי מהזדקנות שמתבטא בחשש מהיום הזה שנסתכל במראה ונבחין בקמט הראשון שלנו. אז נכון, קמטים זה לא נורא והם בסך הכל חלק מהחיים, אבל רבים מהם כלל לא נוצרים מזקנה, אלא מאורח חיים לא בריא – ואותם אתם יכולים לגמרי למנוע. הנה מה שאתם צריכים לעשות כדי למנוע הזדקנות מואצת של העור.  

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

סיגריות

חדשות רעות לקהילת המעשנים – סיגריות הן אחד הגורמים העיקריים לקמטים. "מעשנים מתקמטים מהר יותר. אין תשובה נחרצת לסיבה העומדת מאחורי זה, ייתכן שזה קשור ברדיקלים חופשיים, המצויים בעשן הסיגריה", אומר ד"ר אריה .י. ליפשיץ, מומחה למחלות עור ומין בשירותי בריאות כללית, מחוז ירושלים. רדיקלים חופשיים הם אטומים או מולקולות לא יציבים ולפיכך מגיבים בקלות במגע עם חומרים אחרים. הם יכולים לפגוע בתאי הגוף ולהקטין את יכולתם לספוג חומרי מזון  וכתוצאה מכך תורמים להתנוונות מוקדמת של הגוף - וככל הנראה גם לקמטים. ישנם אף חוקרים הטוענים כי כל חשיפה לעשן סיגריות, אקטיבית או פסיבית – מזיקה באותה מידה כמו חשיפה לשמש. לא ידוע אם זה אכן נכון, אבל ד"ר ליפשיץ טוען כי מאחר שעישון פסיבי הוא גורם תחלואה, ניתן להסיק מכך שכן.

עוד ב-mako בריאות:
>> באילו מזונות מהצומח יש ברזל?
>> "90 אחוז מהתרמילאים עושים סמים, מספיק שאחד יתפלפ"
>> לפני שמאוחר: 7 סימנים שאתם מכורים לקפאין

חשיפה לשמש

שמש מביאה לנו הרבה כיף, אבל אם לא נישמר ממנה היא עלולה לגרום ללא מעט בעיות רפואיות הנוגעות לעור שלנו. מעבר לסרטן העור, קרני השמש יכולות לפגוע בעור בדרכים אחרות, כמו יובש, כתמים וקמטים. כמובן שלהימנע לחלוטין משמש זו לא באמת אופציה, אז כדאי להקפיד על הגנה מקסימלית. "לא להיות חשופים לשמש בשעות השיא שהן בין 10 בבוקר לארבע אחר הצהריים; להקפיד על ביגוד ארוך וכובע רחב שוליים. בנוסף, חשוב להשתמש במסנן קרינה בצורה הנכונה. למרוח כמות נדיבה חצי שעה לפני החשיפה לשמש, לחדש כל שעה עד שלוש שעות (תלוי בכמה הזעתם ואם נכנסתם לבריכה או לים)", אומר ד"ר ליפשיץ.

אלכוהול

איך שתייה יכולה לגרום להזדקנות העור? שתייה מופרזת של אלכוהול יכולה לגרום להרחבת כלי דם ובכך לעליית זרימת הדם בסמוך לשכבה העליונה של העור. שעם הזמן, פוגעות בכלי הדם ומובילות לקמטים. כמו כן, אלכוהול הוא מקור נוסף לרדיקלים חופשיים, בדומה לסיגריות. בשורה התחתונה, מומלץ להפחית בשתיית אלכוהול.

אז איך אפשר לשמור על העור שלנו צעיר?

ד"ר ליפשיץ ממליץ על ניהול אורח חיים בריא, לעשות הכל במידה נכונה ולא להגזים. בסופו של דבר, עור בריא מתאפשר בגוף בריא – ולכן חשוב לשמור על הבריאות הכללית שלנו כדי להגן עליו. מומלץ גם לשמור על תזונה בריאה, בלי הרבה סוכר ואוכל מתועש, לצרוך מגוון של ירקות ופירות על בסיס יומיומי וגם להוריד סטרס. 

>> זה מדעי: המאכלים האלה גורמים לסיוטים