מזון על הוא בעצם מזון שמכיל ערכים תזונתיים גבוהים. החדשות הטובות הן שאנחנו לא באמת חייבים למשכן את הבית שלנו על כמות זעירה של זרעים וכמה גושים מיובשים בשביל לשמור על הבריאות שלנו - כי מי שאוכל בצורה מאוזנת ובריאה, לא יזדקק ככל הנראה לתוספות מיוחדות. מזונות על מצויים בטבע בשפע בצורת פירות, ירקות, עלים ירוקים, קטניות מונבטות, שקדים ואגוזים, וכשאדם אוכל בריא, חי נכון, מקפיד על שינה איכותית ופעילות גופנית, הוא מקבל בדיוק את מה שהוא צריך.

עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >

הטעות הגדולה של רבים מאיתנו, היא התלות במזונות העל בדיוק כמו בתרופות. כך אנשים מרשים לעצמם לאכול ג'אנק פוד, לזנוח את הפעילות הגופנית, לשתות כמויות גדולות של אלכוהול או לישון בקושי, ואז לסמוך על מזון העל שיציל אותם כגיבור על בריאותי. אז לא. אנחנו צריכים לסגל לעצמנו אורח חיים בריא בשגרה שכולל פעילות גופנית סדירה, שינה נכונה, ואכילה בריאה, ובכך להקטין את הסיכוי לחולי, מחלות וחולשה. מזונות וצמחים מסוימים עשויים לעזור לנו במצבים שונים, לתגבר את הבריאות ואף לעזור בתפקוד המיני, אך חשוב לזכור, שגם כשאנחנו צורכים אותם, עלינו לשמור על אורח חיים בריא ונקי מרעלים ככל שניתן. הכירו 4 מזונות-על שיצילו ברגעי משבר:

מנקאי – למצבי אנמיה, לספורטאים ולסוכרתיים

המנקאי הוא כוכב עולה בעולם מזונות העל. מדובר בפיתוח ישראלי, ירק השייך למשפחת צמחי מים והוא הירק הזעיר בעולם. אל תתנו לגודלו לבלבל אתכם כי הוא מכיל כמויות נכבדות של B12, חלבון, ברזל, אומגה 3, ויטמין E, ויטמין A, אבץ, חומצה פולית, סיבים תזונתיים ונוגדי חמצון. המנקאי יתאים למי שסובל מאנמיה, לאיזון הסוכר בדם, לאיזון רמות הכולסטרול ולהורדת רמת השומן בכבד. למנקאי טעם עדין של ירק ירוק וניתן להכניס אותו בקלות לכל מיני מאכלים החל מטחינה, פשטידות, סלטים וגם לשייקים ולקינוחים. מומלץ לשלב את המנקאי בתפריט היומי ולהגביר צריכתו במצבי חולשה, אנמיה ומערכת חיסון ירודה.

מנקאי (צילום:  Arunee Rodloy, shutterstock)
כוכב עולה במזונות העל. מנקאי | צילום: Arunee Rodloy, shutterstock

מאקה – לשיפור התפקוד המיני והפוריות

המאקה הוא צמח השייך למשפחת המצליבים, נפוץ בדרום אמריקה וניתן להשיג אותו בארץ בכל בית טבע בצורת אבקה (אפשר להכניס לשייקים או למאפים שונים) או בצורת קפסולות לבליעה. המאקה שורד גם בתנאים קיצוניים ונחשב לצמח עשיר המעניק אנרגיה, עוזר למצבי סטרס, מחזק את מערכת החיסון ומשפר את הפוריות. במאקה ישנם ויטמינים רבים והוא ידוע כצמח מעורר מינית שאף מסייע בתפקוד מיני אצל גברים וגם אצל נשים. בגלל היותו צמח שמאזן הורמונליתישנם אנשים שאף נעזרים בו לשיפור הפוריות. המאקה מכיל ויטמין A המשפר את הראייה, ויטמינים מקבוצת B, ויטמין C, 19 חומצות אמינו חיוניות, מינרלים כמו ברזל, אבץ וסידן, נוגדי חמצון ואסטרוגן טבעי.

מאקה (צילום:  Ildi Papp, shutterstock)
מסייע בתפקוד מיני. מאקה | צילום: Ildi Papp, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> למה יש לנו כל הזמן פיפי? אולי זה יפתיע אתכם
>> מומחים מזהירים: תסמיני הקורונה השתנו
>> הופתענו: רק אל תעשו את זה לפני סקס

עשב חיטה – כוכב האנרגיה והריכוז

מה לא נאמר על עשב החיטה? כבר מזמן שהוא הפך לטרנד חזק בקרב שוחרי הבריאות ובצדק, ולמען האמת שהוא קצת נעלם לאחרונה מהרדאר וחבל. בשוט קטנטן בטעם של דשא, יש כמויות גבוהות של כלורופיל, הפיגמנט הירוק שמתקבל מאור השמש שגורם לגוף שלנו לשגשג. הכלורופיל מעולה למצבי אנמיה, חולשה וחוסר ברזל, ובנוסף, המיץ העשיר בכלורופיל, מוריד את החומציות בגוף, הוא נמצא יעיל לריפוי פצעים, למניעת ריח רע מהפה, משפר את הריכוז והערנות, יעיל לניקוי הגוף והכבד ותורם לשיפור מערכת העיכול. מומלץ לשתות את המיץ על בטן ריקה בבוקר לערנות מרבית וספיגה טובה. לאנשים הסובלים מבעיות מעיים ספציפיות או שנוטלים מדללי דם, לא מומלץ לשתות מיץ עשב חיטה.

אישה שותה עשב חיטה (צילום:  Luke SW, shutterstock)
שוט של עשב חיטה בבוקר משפר עירנות | צילום: Luke SW, shutterstock

זקן תירס לטיפול בדלקות בשתן

מדובר בתוסף הרבה פחות נפוץ ומוכר, אך זקן תירס הוא צמח ממשפחת הדגניים המשמש כתרופה טבעית שעשויה להציל מדלקות וזיהומים. זקן התירס נמכר בבתי הטבע כחליטה שיש להרתיח ולשתות או כטינקטורה או ככמוסות יבשות. לצמח סגולות מיוחדות, בעיקר בענייני ריפוי דלקות בדרכי השתן, משום שיש לו תכונות משתנות, מחטאות ונוגדות דלקת. נוסף על כך ניתן לטפל גם במצבים של אבנים בכליות, אבנים בדרכי השתן ובצקות.

זקן תירס (צילום:  Boryana Manzurova, shutterstock)
פחות נפוץ, אך משמש כתרופה טבעית לדלקות | צילום: Boryana Manzurova, shutterstock